Tato diplomová práce se zabývá problematikou vztahů mezi žáky 5. tříd základních škol a pohledu jejich třídního učitele na problematiku těchto vztahů. Je rozdělena do dvou částí a to teoretické a empirické.
Teoretická část je rozdělena na 4 hlavní kapitoly, které se následně dělí do několika podkapitol. Jsou v ní definovány základní pojmy související s tímto tématem, tedy třídní klima, třída jako sociální skupina, charakteristika zvolené věkové skupiny, a také je zde popsáno, jak lze klima ve třídě měřit. Dále se tato práce zabývá některými podtématy, jako je prostředí školy, hodnocení, komunikace ve třídě a vývoj sociálních vztahů ve třídě.
V empirické části této práce jsou stanoveny výzkumné problémy, hypotézy a cíle výzkumu. Prováděný výzkum je zaměřený na vyhodnocení vztahů v dané třídě a následné porovnání tohoto vyhodnocení s pohledem třídního učitele. Na základě výsledků tohoto šetření byla stanovena doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis addresses problems of relationships between 5th grade pupils of elementary schools and views of their class teachers on the issues of these relationships. It is divided into two parts, theoretical and empirical.
The theoretical part consists of four main chapters, which are then divided into several subchapters. It defines the basic notions related to this topic, that is the class climate, class as a social group and characteristics of the particular age groups, and also describes how the climate in the classroom can be measured. Furthermore, this work deals with some subtopics such as school environment, evaluation, communication in the classroom and development of social relationships in the class.
In the empirical part of the thesis, research problems, hypotheses and research goals were set. The research as such focuses on the evaluation of relationships in the relevant class and its subsequent comparison with the class teacher's view. Based on the results of this investigation, recommendations for pedagogical practice have been developed.
Klíčová slova
Třídní klima, třída, žáci, sociální vztahy ve třídě, učitelova interakce s žáky
Klíčová slova v angličtině
Class climate, class, pupils, social relationships in the class, Teacher-pupil interaction
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou vztahů mezi žáky 5. tříd základních škol a pohledu jejich třídního učitele na problematiku těchto vztahů. Je rozdělena do dvou částí a to teoretické a empirické.
Teoretická část je rozdělena na 4 hlavní kapitoly, které se následně dělí do několika podkapitol. Jsou v ní definovány základní pojmy související s tímto tématem, tedy třídní klima, třída jako sociální skupina, charakteristika zvolené věkové skupiny, a také je zde popsáno, jak lze klima ve třídě měřit. Dále se tato práce zabývá některými podtématy, jako je prostředí školy, hodnocení, komunikace ve třídě a vývoj sociálních vztahů ve třídě.
V empirické části této práce jsou stanoveny výzkumné problémy, hypotézy a cíle výzkumu. Prováděný výzkum je zaměřený na vyhodnocení vztahů v dané třídě a následné porovnání tohoto vyhodnocení s pohledem třídního učitele. Na základě výsledků tohoto šetření byla stanovena doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis addresses problems of relationships between 5th grade pupils of elementary schools and views of their class teachers on the issues of these relationships. It is divided into two parts, theoretical and empirical.
The theoretical part consists of four main chapters, which are then divided into several subchapters. It defines the basic notions related to this topic, that is the class climate, class as a social group and characteristics of the particular age groups, and also describes how the climate in the classroom can be measured. Furthermore, this work deals with some subtopics such as school environment, evaluation, communication in the classroom and development of social relationships in the class.
In the empirical part of the thesis, research problems, hypotheses and research goals were set. The research as such focuses on the evaluation of relationships in the relevant class and its subsequent comparison with the class teacher's view. Based on the results of this investigation, recommendations for pedagogical practice have been developed.
Klíčová slova
Třídní klima, třída, žáci, sociální vztahy ve třídě, učitelova interakce s žáky
Klíčová slova v angličtině
Class climate, class, pupils, social relationships in the class, Teacher-pupil interaction
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou sociálních vztahů mezi žáky základních škol. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky vymezení sociálního klimatu třídy, charakteristiky zvolené věkové skupiny žáků a dále zde budou popsány další související otázky týkající se této problematiky. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit, zda existuje rozdíl v pohledu učitele a samotných žáků na sociální vztahy v dané třídě. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou sociálních vztahů mezi žáky základních škol. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolené problematice, zejména se bude jednat o otázky vymezení sociálního klimatu třídy, charakteristiky zvolené věkové skupiny žáků a dále zde budou popsány další související otázky týkající se této problematiky. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit, zda existuje rozdíl v pohledu učitele a samotných žáků na sociální vztahy v dané třídě. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
1. ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
2. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
3. ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
4. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
5. GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5.
7. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
8. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0.
9. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
1. ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0.
2. ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
3. ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
4. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
5. GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3472-9.
6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-628-5.
7. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
8. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, c2006. Psyché. ISBN 978-80-247-1284-0.
9. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.