Tato práce je zaměřena na využití prvků muzikoterapie, která je jedním z alternativních směrů vzdělávacího procesu u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami na Základní škole Vejprty. Její prožitkové působení na žáky, jež má eliminovat úzkost a nejistotu, posilovat sebedůvěru a sebevědomí žáků. Pozitivním účinkem muzikoterapie je rozvoj komunikace mezi žáky a začlenění žáků do kolektivu.
Vytvořením metodiky muzikoterapie, bych ráda poukázala na její využití při výuce na Základní škole ve Vejprtech. Metodika obsahuje soubory muzikoterapeutických cvičení, které byly ověřeny v praxi a je určena nejen pro hodiny hudební výchovy, ale i jako součást jiných výukových předmětů.
Anotace v angličtině
This work concentrates on the use of elements of the music therapy as one of the alternative ways of providing educational program opportunity for children with specific educational needs in the Elementary School Vejprty. Its effect on pupils' emotional well-being should eliminate feelings of anguish and uncertainty, and strengthen individuals' self-confidence and self-esteem. The overall music therapy's beneficial impact is the development of communication among pupils and pupils' integration into the group.
Using music therapy methodology, I would like to point out its utility for education in the Elementary School in Vejprty. The methodology consists of a collection of music therapy exercises that were validated in practice intended not only for music education classes but also as a part of other educational classes.
music therapy, music, didgeridoo, Tibetan singing bowls, therapy, specific learning disability, dyslexia, dysgraphia.
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je zaměřena na využití prvků muzikoterapie, která je jedním z alternativních směrů vzdělávacího procesu u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami na Základní škole Vejprty. Její prožitkové působení na žáky, jež má eliminovat úzkost a nejistotu, posilovat sebedůvěru a sebevědomí žáků. Pozitivním účinkem muzikoterapie je rozvoj komunikace mezi žáky a začlenění žáků do kolektivu.
Vytvořením metodiky muzikoterapie, bych ráda poukázala na její využití při výuce na Základní škole ve Vejprtech. Metodika obsahuje soubory muzikoterapeutických cvičení, které byly ověřeny v praxi a je určena nejen pro hodiny hudební výchovy, ale i jako součást jiných výukových předmětů.
Anotace v angličtině
This work concentrates on the use of elements of the music therapy as one of the alternative ways of providing educational program opportunity for children with specific educational needs in the Elementary School Vejprty. Its effect on pupils' emotional well-being should eliminate feelings of anguish and uncertainty, and strengthen individuals' self-confidence and self-esteem. The overall music therapy's beneficial impact is the development of communication among pupils and pupils' integration into the group.
Using music therapy methodology, I would like to point out its utility for education in the Elementary School in Vejprty. The methodology consists of a collection of music therapy exercises that were validated in practice intended not only for music education classes but also as a part of other educational classes.
music therapy, music, didgeridoo, Tibetan singing bowls, therapy, specific learning disability, dyslexia, dysgraphia.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Vypracování teoretické části: charakteristika pojmů souvisejících s tématem .
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami, fotodokumentace, videozáznamy.
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností.
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se Směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017, Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce.
3. Vypracování teoretické části: charakteristika pojmů souvisejících s tématem .
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami, fotodokumentace, videozáznamy.
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností.
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005 ISBN 80-244- 1075 -3
KRČEK, J. Musica humana. Úvod do muzikoterapie. Hranice: Fabula, 2008, ISBN 978-80-86600-50-5
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál,2007, ISBN 978-80-7367-928-6
LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Gloria, 1997
KANTOR, J. , LIPSKÝ, M. WEBER,J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha. Grada,
2009, ISBN 978-80-247-2846-9
GERLICHOVÁ ,M. Muzikoterapie v praxi. Praha 2014, Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-4581-7
DRLÍČKOVÁ, S. ( 2014) Muzikofiletika i Arteterapie, ISSN 1214-4460
HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého 2012, ISBN 978-80-244-3323-3
Seznam doporučené literatury
MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005 ISBN 80-244- 1075 -3
KRČEK, J. Musica humana. Úvod do muzikoterapie. Hranice: Fabula, 2008, ISBN 978-80-86600-50-5
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál,2007, ISBN 978-80-7367-928-6
LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Gloria, 1997
KANTOR, J. , LIPSKÝ, M. WEBER,J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha. Grada,
2009, ISBN 978-80-247-2846-9
GERLICHOVÁ ,M. Muzikoterapie v praxi. Praha 2014, Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-4581-7
DRLÍČKOVÁ, S. ( 2014) Muzikofiletika i Arteterapie, ISSN 1214-4460
HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého 2012, ISBN 978-80-244-3323-3