Tato bakalářská práce je zaměřená na téma ,,Ergoterapeutické zhodnocení následků přerušení některého z hlavních nervů horní končetiny" rozdělující se na dvě hlavní části. První částí je část teoretická, popisující teoretické poznatky týkající se anatomie a inervace tří hlavních nervů horní končetiny, a to zejména nervus radialis, nervus medianus et nervus ulnaris. Větší část je zejména věnována popisu poškození a následků při přerušení ulnárního nervu a jednotlivých postupů ergoterapeutické intervence u této diagnostiky. Druhá část je část praktická, zaměřená na metodiku popisující kazuistiku pacientky s diagnostikou přerušení ulnárního nervu s přidruženým mediálním nervem. Tato část obsahuje popis diagnostiky a kompletní rehabilitační postup za pomoci ergoterapie a fyzioterapie, s cílem zlepšit celkové funkční postavení poškozené horní končetiny a její využití během každodenních činností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis considers the topic of ,,Occupational Therapy Assessment and Evaluation of conditions and injuries of the upper extremity after the interruption of a nerve".
The first part of the thesis describes the theory of anatomy and innervation of the main three nerves of the upper extremity, more specifically the radial nerve, the median nerve and the ulnar nerve. The impairment and the interruption of the ulnar nerve and subsequently the approaches of an occupational therapist to the intervention with this specific diagnosis are described.
The practical part of the thesis covers the casuistry of a patient diagnosed with an interruption of the ulnar and medial nerves.
Klíčová slova
ergoterapie, porucha nervus ulnaris, kazuistika
Klíčová slova v angličtině
Occupational Therapy, interruption of a nerve, casuistry
Rozsah průvodní práce
81 s. + 17 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřená na téma ,,Ergoterapeutické zhodnocení následků přerušení některého z hlavních nervů horní končetiny" rozdělující se na dvě hlavní části. První částí je část teoretická, popisující teoretické poznatky týkající se anatomie a inervace tří hlavních nervů horní končetiny, a to zejména nervus radialis, nervus medianus et nervus ulnaris. Větší část je zejména věnována popisu poškození a následků při přerušení ulnárního nervu a jednotlivých postupů ergoterapeutické intervence u této diagnostiky. Druhá část je část praktická, zaměřená na metodiku popisující kazuistiku pacientky s diagnostikou přerušení ulnárního nervu s přidruženým mediálním nervem. Tato část obsahuje popis diagnostiky a kompletní rehabilitační postup za pomoci ergoterapie a fyzioterapie, s cílem zlepšit celkové funkční postavení poškozené horní končetiny a její využití během každodenních činností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis considers the topic of ,,Occupational Therapy Assessment and Evaluation of conditions and injuries of the upper extremity after the interruption of a nerve".
The first part of the thesis describes the theory of anatomy and innervation of the main three nerves of the upper extremity, more specifically the radial nerve, the median nerve and the ulnar nerve. The impairment and the interruption of the ulnar nerve and subsequently the approaches of an occupational therapist to the intervention with this specific diagnosis are described.
The practical part of the thesis covers the casuistry of a patient diagnosed with an interruption of the ulnar and medial nerves.
Klíčová slova
ergoterapie, porucha nervus ulnaris, kazuistika
Klíčová slova v angličtině
Occupational Therapy, interruption of a nerve, casuistry
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky
2.Specifika ergoterapie
3.Na základě vstupního vyšetření bude stanoven a následně proveden krátkodobý ergoterapeutický plán
4.Komparace výsledků vstupního a výstupního vyšetření.
5.Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výstupních výsledků.
6.Doporučení pro praxi.
7.Konzultace s vedoucím práce.
8.Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky
2.Specifika ergoterapie
3.Na základě vstupního vyšetření bude stanoven a následně proveden krátkodobý ergoterapeutický plán
4.Komparace výsledků vstupního a výstupního vyšetření.
5.Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výstupních výsledků.
6.Doporučení pro praxi.
7.Konzultace s vedoucím práce.
8.Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie: [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-707-3.ČIHÁK, Radomír. Anatomie. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.
HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. nezm. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. ISBN 80-7013-393-7. KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.PILNÝ, Jaroslav a Igor ČIŽMÁŘ. Chirurgie zápěstí. Praha: Galén, c2006. ISBN 80-7262-376-1.
Seznam doporučené literatury
AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie: [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-707-3.ČIHÁK, Radomír. Anatomie. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.
HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. nezm. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. ISBN 80-7013-393-7. KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.PILNÝ, Jaroslav a Igor ČIŽMÁŘ. Chirurgie zápěstí. Praha: Galén, c2006. ISBN 80-7262-376-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala BP na téma "Ergoterapeutické zhodnocení následků přerušení některého z hlavních nervů HKK". Studentka seznámila komisy s obsahem teoretické části, ve které popsala teoretické poznatky týkající se anatomie a inervace tří hlavních nervů horní končetiny, a to zejména nervus radialis, nervus medianus et nervus ulnaris. Větší část věnovala popisu poškození a následků při přerušení ulnárního nervu a jednotlivých postupů ergoterapeutické intervence u této diagnostiky. Ve druhé části zpracovala kazuistiku pacientky s diagnostikou přerušení ulnárního nervu s přidruženým mediálním nervem. Zde popsala diagnostiku a kompletní rehabilitační postup za pomoci ergoterapie a fyzioterapie, s cílem zlepšit celkové funkční postavení poškozené horní končetiny a její využití během každodenních činností. Představila také dosažené výsledky.
Otázky vedoucího práce:
1. V práci popisujete, že jste spolupráci vykonávala na konkrétním pracovišti. Již zde chybí lepší popis samotného pracoviště, jak bylo vybavené apod. Prosím o doplnění.
2. Jaké máte zkušenosti s tejpováním, právě u této problematiky?
3. Ve výsledcích uvádíte, že výsledek je nulový. Prosím o vysvětlení.
Otázky oponenta:
1. Co je to Pegboard test? V ergoterapeutické praci je znám pouze Purdue Pegboard Test.
2. Můžete přiblížit Macleod´s test pro vyšetření čití?
3. Proč jste vyšetření, která máte ve výstupním vyšetření, nevyšetřila i ve vstupním?
4. Zdůvodněte, proč po roce od vstupního vyšetření, neproběhlo vyšetření kontrolní pro zhodnocení aktuálního stavu pacientky.
Otázky doc. Votavy:
1. K čemu je dobrý Vámi uváděný test? Je orientační? Kterou část zásobuje? Co palec?
Otázky Mgr. Dončevové:
1. Jak se jmenuje test, který jste používala na jemnou motoriku?
2. Jak jste při Vašem testování využívala Vámi uvedené sponky?
Studentka odpověděla na všechny otázky velmi dobře. Prokázala orientaci v dané problematice.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.