Bakalářská práce se zabývá využitím informačních a komunikačních technologií během ergoterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Zaměřuje se na možnosti a přínosy, které mohou konkrétní aplikace pro tablet v rámci těchto intervencí nabídnout. Praktickou část tvoří dvě kazuistiky dětských klientů s diagnózou atypického autismu, u kterých bylo v rámci terapie využito několika skupin aplikací zaměřených na rozvoj slovní zásoby, grafomotoriky, sociální interakce, relaxace a stimulace. Z výsledků vyplývá, že aplikace je možné úspěšně využít v jakékoli fázi terapie, ať už jde o počáteční motivaci, jádro terapie, nebo pro závěrečnou relaxaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis explores possibilities for use of information and communication technologies in ergotherapeutic intervention regarding clients with autistic spectrum disorder. It focuses on potential benefits of using specific applications for tablets during the therapy. The practical part consists of two case studies of children clients diagnosed with atypical autism, whose therapy adopted the use of several groups of applications aimed at the development of vocabulary, graphomotorics, social interaction, relaxation and stimulation. The results show that that the applications can be successfully used in each phase of therapy - in the starting motivation phase, the core part of the therapy as well as during the final relaxation.
Klíčová slova
ICT, autismus, ergoterapeutická intervence, ADL
Klíčová slova v angličtině
ICT, autism, ergotherapeutic intervention, ADL
Rozsah průvodní práce
54. stran
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím informačních a komunikačních technologií během ergoterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Zaměřuje se na možnosti a přínosy, které mohou konkrétní aplikace pro tablet v rámci těchto intervencí nabídnout. Praktickou část tvoří dvě kazuistiky dětských klientů s diagnózou atypického autismu, u kterých bylo v rámci terapie využito několika skupin aplikací zaměřených na rozvoj slovní zásoby, grafomotoriky, sociální interakce, relaxace a stimulace. Z výsledků vyplývá, že aplikace je možné úspěšně využít v jakékoli fázi terapie, ať už jde o počáteční motivaci, jádro terapie, nebo pro závěrečnou relaxaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis explores possibilities for use of information and communication technologies in ergotherapeutic intervention regarding clients with autistic spectrum disorder. It focuses on potential benefits of using specific applications for tablets during the therapy. The practical part consists of two case studies of children clients diagnosed with atypical autism, whose therapy adopted the use of several groups of applications aimed at the development of vocabulary, graphomotorics, social interaction, relaxation and stimulation. The results show that that the applications can be successfully used in each phase of therapy - in the starting motivation phase, the core part of the therapy as well as during the final relaxation.
Klíčová slova
ICT, autismus, ergoterapeutická intervence, ADL
Klíčová slova v angličtině
ICT, autism, ergotherapeutic intervention, ADL
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na osoby s PAS za využití ICT
2.Specifika ergoterapie u osob s PAS
3.Kineziologický rozbor klienta + testování
4.Stanovení a následná aplikace krátkodobého ergoterapeutického plánu, vyuřité her a ICT v ergoterapii
5.Komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení
6.Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků výstupního hodnocení, doporučení pro praxi, výhody a nevýhody her a ICT v průběhu intervence
7.Konzultace s vedoucím práce
8.Sepsání a odevzdání bakalářské práce
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na osoby s PAS za využití ICT
2.Specifika ergoterapie u osob s PAS
3.Kineziologický rozbor klienta + testování
4.Stanovení a následná aplikace krátkodobého ergoterapeutického plánu, vyuřité her a ICT v ergoterapii
5.Komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení
6.Stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků výstupního hodnocení, doporučení pro praxi, výhody a nevýhody her a ICT v průběhu intervence
7.Konzultace s vedoucím práce
8.Sepsání a odevzdání bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha: Portál, 1998. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-201-7. HRDLIČKA, Michal (ed.). Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. SCHOPLER, Eric a Gary B. MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-133-9.THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.VOCILKA, Miroslav. Autismus a možnosti výchovné praxe: [pro učitele speciálních škol a vychovatele ústavů sociální péče pro mentálně postiženou mládež]. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-58-2.
Seznam doporučené literatury
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha: Portál, 1998. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-201-7. HRDLIČKA, Michal (ed.). Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. SCHOPLER, Eric a Gary B. MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-133-9.THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.VOCILKA, Miroslav. Autismus a možnosti výchovné praxe: [pro učitele speciálních škol a vychovatele ústavů sociální péče pro mentálně postiženou mládež]. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-58-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka se k obhajobě bakalářské práce nedostavila.