Bakalářská práce se zabývá problematikou ergoterapie u osob s psychiatrickou diagnózou. Práce je členěna do dvou částí. První část je teoretická, druhá část je tvořena kazuistikou muže se schizoafektivní poruchou. Informace o klientovi jsem získala pomocí rozhovoru, pozorování a testů. K vyšetření oblasti ADL jsem použila Barthel index k vyšetření kognitivních funkcí jsem použila Addenbrookský kognitivní test. Kineziologický rozbor jsem vytvořila aspekcí (držení, konfigurace, trofika) a palpací (hybnost, tonus, svalová síla). Vyšetřila jsem také úchopy dle Kapandjiho. Výsledky testování odhalily nedostatky zejména v oblasti instrumentálních ADL a v oblasti pozornosti a paměti. Odhalily také špatné držení těla. Pro ergoterapeutické intervence jsem tedy zvolila nácvik kognitivních funkcí zaměřený na paměť a pozornost a nácvik vaření a obsluhy kuchyně v sociálně terapeutické dílně. K zlepšení oblasti ADL jsem využila cvičnou kuchyni, kterou sociálně terapeutická dílna disponuje. Pro zlepšení nevyhovující postury jsem použila prvky dechových cvičení a LTV.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problematics of occupational therapy for people with mental illness. The bachelor thesis is divided into the two parts. The first part is theoretical, the second part consists of a case report of a man with a schizoaffective disorder. I got the information about the klient through interviewing, observationing and testing. To examine the ADL area, I used the Barthel index. To examine cognitive functions, I used the Addenbrook Cognitive Test. Through aspection (hold, configuration, throphics) and palpation (momentum, tone and muscle strenght). I have also examined the grips (Kapandji) I made the kinesiological analysis. The results of testing have revealed deficit especially in the area of instrumental ADLs and in the area of attention, memory and orientation. The entrance examination has also revealed the bad posture. For the occupational therapy interventions, I have chosen cognitive function training focused on the memory and attention and training of practice skills of cooking and serving the kitchen in the social therapeutic workshop.
ADL, cognitive training, occupational therapy, schizophrenia, social skills, employment
Rozsah průvodní práce
58 s. + 19 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou ergoterapie u osob s psychiatrickou diagnózou. Práce je členěna do dvou částí. První část je teoretická, druhá část je tvořena kazuistikou muže se schizoafektivní poruchou. Informace o klientovi jsem získala pomocí rozhovoru, pozorování a testů. K vyšetření oblasti ADL jsem použila Barthel index k vyšetření kognitivních funkcí jsem použila Addenbrookský kognitivní test. Kineziologický rozbor jsem vytvořila aspekcí (držení, konfigurace, trofika) a palpací (hybnost, tonus, svalová síla). Vyšetřila jsem také úchopy dle Kapandjiho. Výsledky testování odhalily nedostatky zejména v oblasti instrumentálních ADL a v oblasti pozornosti a paměti. Odhalily také špatné držení těla. Pro ergoterapeutické intervence jsem tedy zvolila nácvik kognitivních funkcí zaměřený na paměť a pozornost a nácvik vaření a obsluhy kuchyně v sociálně terapeutické dílně. K zlepšení oblasti ADL jsem využila cvičnou kuchyni, kterou sociálně terapeutická dílna disponuje. Pro zlepšení nevyhovující postury jsem použila prvky dechových cvičení a LTV.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problematics of occupational therapy for people with mental illness. The bachelor thesis is divided into the two parts. The first part is theoretical, the second part consists of a case report of a man with a schizoaffective disorder. I got the information about the klient through interviewing, observationing and testing. To examine the ADL area, I used the Barthel index. To examine cognitive functions, I used the Addenbrook Cognitive Test. Through aspection (hold, configuration, throphics) and palpation (momentum, tone and muscle strenght). I have also examined the grips (Kapandji) I made the kinesiological analysis. The results of testing have revealed deficit especially in the area of instrumental ADLs and in the area of attention, memory and orientation. The entrance examination has also revealed the bad posture. For the occupational therapy interventions, I have chosen cognitive function training focused on the memory and attention and training of practice skills of cooking and serving the kitchen in the social therapeutic workshop.
ADL, cognitive training, occupational therapy, schizophrenia, social skills, employment
Zásady pro vypracování
1) Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti ergoterapie v sociálně terapeutické dílně
2) Vstupní vyšetření probanda dle standardizovaných kognitivních testů a standardizovaných testů ADL, pozorování, rozhovor
3) Zhotovení krátkodobého ergoterapeutického plánu
4) Výstupní vyšetření dle standardizovaných kognitivních testů a standardizovaných testů ADL
5) Zhodnocení dosažených výsledků pomocí tabulky
Zásady pro vypracování
1) Teoretická analýza odborné literatury shrnující možnosti ergoterapie v sociálně terapeutické dílně
2) Vstupní vyšetření probanda dle standardizovaných kognitivních testů a standardizovaných testů ADL, pozorování, rozhovor
3) Zhotovení krátkodobého ergoterapeutického plánu
4) Výstupní vyšetření dle standardizovaných kognitivních testů a standardizovaných testů ADL
5) Zhodnocení dosažených výsledků pomocí tabulky
Seznam doporučené literatury
FIELDHOUSE, J., BRYANT, W., BANNIGAN, K., CREEK, J. Creek's occupational therapy and mental health, Oxford: Churchill Livingstone Elsevier, 2014. ISBN 978-07-020-4589-9
KUČEROVÁ, H. Psychiatrické minimum, 1. vydání, Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0
NOEL-HOKSEMA, S., FREDERICKSON, L. B., WAGENAAR, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3
PANČOCHA, K., PROCHÁZKOVÁ, L., SAYOUD SOLÁROVÁ, K. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vydání, Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5
Seznam doporučené literatury
FIELDHOUSE, J., BRYANT, W., BANNIGAN, K., CREEK, J. Creek's occupational therapy and mental health, Oxford: Churchill Livingstone Elsevier, 2014. ISBN 978-07-020-4589-9
KUČEROVÁ, H. Psychiatrické minimum, 1. vydání, Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0
NOEL-HOKSEMA, S., FREDERICKSON, L. B., WAGENAAR, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3
PANČOCHA, K., PROCHÁZKOVÁ, L., SAYOUD SOLÁROVÁ, K. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vydání, Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6306-8
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Využití ergoterapie v sociálně terapeutické dílně u osob s psychiatrickou diagnózou". Studentka se zabývala problematikou duševních onemocnění, psychiatrickou rehabilitací, možnostmi ergoterapie a systémem koordinované rehabilitace. Cílem bakalářské práce bylo přispět k řešení problematiky sociálního uplatnění osob s psychiatrickou diagnózou a poskytnout přehled ergoterapeutických postupů při práci s psychiatrickými klienty. Studentka představila metody, které v BP využila: rozhovor; vyšetření - pozorování, měření a testování; kineziologický rozbor - vyšetření aspekcí a palpací; terapie - trénink kognitivních funkcí, nácvik ADL. Dále popsala průběh ergoterapeutické intervence a dosažené výsledky: zlepšení v oblasti paměti, v oblasti instrumentálních ADL i v oblasti psychiky, kde u klienta došlo ke zlepšení ze středně těžké deprese na depresi mírnou.
Otázky oponenta:
1. Jednou v práci používáte termín chráněná dílna, jednou sociálně terapeutická dílna. Který termín by se měl používat a proč?
2. Na jaké části těla a v jakých segmentech jste testovala čití?
3. V terapii jste se zaměřila na zlepšení dovedností a samostatnosti při práci v kuchyni. Proč jste se zaměřila právě na tuto činnost?
Studentka odpověděla na všechny otázky v plném rozsahu. Prokázala erudovanost v dané problematice.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.