Název práce: Využití metody Kosmík u dětí s kombinovaným postižením a následná ergoterapie
Cíl práce: Poukázat na pozitivní vliv terapie Kosmík u dětí s kombinovaným postižením a pozitivní přínos následné ergoterapie zaměřené převážně na jemnou motoriku, rovnováhu a koordinaci pohybů.
Metodika: Kineziologický rozbor před a po terapii Kosmík. Pro zjištění potřebných informací ke stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu, jsem použila metody pozorování a to především při hře, vstupním vyšetření a provádění testů jemné motoriky. Dále analýzu lékařské a rehabilitační dokumentace. Poté rozhovor s matkou, pro zjištění anamnestických údajů a v neposlední řadě, také metodu testování, tedy testování úchopů, funkční testy ruky, vyšetření čití a test klinické observace. Na základě výsledků byl stanoven krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřen na integraci primitivních reflexů, cvičení pro zlepšení rovnováhy a koordinace pohybů, cvičení pro posílení svalů středu těla, rozvoj jemné motoriky a trénink koncentrace a pozornosti spojen s relaxačními technikami. Následně, po výstupním ergoterapeutickém vyšetření, byl stanoven dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky: Během terapie Kosmík byly zcela integrovány Moroův reflex a Spinální Galantův reflex. Došlo k mobilizaci Chopartova a Lisfrankova kloubu a tím k zlepšení stereotypu chůze. Terapie přispěla k rozvoji jemné motoriky, kognitivních funkcí a k zlepšení sociální interakce a sociálního vnímání. Z výstupního ergoterapeutického vyšetření bylo patrné zlepšení ve všech oblastech, na které byl krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřen. Došlo k zmírnění projevů Symetrického tonického šíjového reflexu i Asymetrického tonického šíjového reflexu. Klientka je výrazně stabilnější ve statických i dynamických polohách, lépe zvládá koordinovat pohyby a držení svého těla. Výrazné zlepšení bylo patrné v oblasti jemné motoriky, koncentrace a pozornosti.
Závěr: Intenzivní terapie Kosmík a následná ergoterapeutická intervence u mé klientky přinesla viditelné pozitivní výsledky. Pro dosažení maximálních možných pozitivních výsledků a tím také maximální možné samostatnosti a soběstačnosti bude terapie nadále pokračovat v rámci realizace dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Anotace v angličtině
Title: Application of Kosmik method for children with multiple disabilities and subsequent occupational therapy
Objectives: To show positive influence of Komik therapy on children with multiple disabilities and positive effect of subsequent application of occupational therapy focused mainly on fine motor skills, balance and coordination of movements.
Methods: Kinesiologic analysis before and after application of Kosmik therapy. For determination of information needed for setting of short-term occupational therapeutic plan I applied method of observation - mostly during playing, entrance examination and testing of fine motor skills. I also used analysis of medical and rehabilitation documentation. Subsequently I interviewed mother of kid to find out anamnestic data and last but not least I applied testing method, more specifically testing of grips, functional testing of hand, examination of perception and test of clinical observance. Based on data I gathered I determined short term occupational therapeutic plan focused on integration of primitive reflexes, balance enhancement and movement coordination exercise, central body muscles reinforcement exercise, improvement of fine motor skills and focus in connection with relaxation techniques. Subsequently I set long-term occupational therapeutic plan.
Findings: During Kosmik therapy application Morrow reflex and Spinal Galant reflex were fully integrated. Mobilization of Chopart and Lisfrank joint was proven and therefore stereotype of walking was improved. The therapy helped to improvement of fine motor skills, cognitive functions and enhancement of social interaction and social cognition. From final occupational therapeutic examination it was clear that patient improved in all areas the short term occupational therapeutic plan was focused on. Presence of Symmetric tonic neck reflex was mitigated as well as presence of Asymmetric tonic neck reflex. Client is significantly more stable in static and dynamic positions, is able to better coordinate movement and body position. Strong improvement was proven in fields of fine motor skills, concentration and attention.
Conclusion: Intensive Kosmik therapy and subsequent occupational therapeutic intervention brought visible positive effect to my client. For achievement of maximal possible positive effects and also best possible self-sufficiency of client the therapy will continue with realization of long-term occupational therapeutic plan.
combined disability, fine motor skills, Kosmik therapy, neurorehabilitation, occupational therapy
Rozsah průvodní práce
117 s. + 17 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Název práce: Využití metody Kosmík u dětí s kombinovaným postižením a následná ergoterapie
Cíl práce: Poukázat na pozitivní vliv terapie Kosmík u dětí s kombinovaným postižením a pozitivní přínos následné ergoterapie zaměřené převážně na jemnou motoriku, rovnováhu a koordinaci pohybů.
Metodika: Kineziologický rozbor před a po terapii Kosmík. Pro zjištění potřebných informací ke stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu, jsem použila metody pozorování a to především při hře, vstupním vyšetření a provádění testů jemné motoriky. Dále analýzu lékařské a rehabilitační dokumentace. Poté rozhovor s matkou, pro zjištění anamnestických údajů a v neposlední řadě, také metodu testování, tedy testování úchopů, funkční testy ruky, vyšetření čití a test klinické observace. Na základě výsledků byl stanoven krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřen na integraci primitivních reflexů, cvičení pro zlepšení rovnováhy a koordinace pohybů, cvičení pro posílení svalů středu těla, rozvoj jemné motoriky a trénink koncentrace a pozornosti spojen s relaxačními technikami. Následně, po výstupním ergoterapeutickém vyšetření, byl stanoven dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky: Během terapie Kosmík byly zcela integrovány Moroův reflex a Spinální Galantův reflex. Došlo k mobilizaci Chopartova a Lisfrankova kloubu a tím k zlepšení stereotypu chůze. Terapie přispěla k rozvoji jemné motoriky, kognitivních funkcí a k zlepšení sociální interakce a sociálního vnímání. Z výstupního ergoterapeutického vyšetření bylo patrné zlepšení ve všech oblastech, na které byl krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřen. Došlo k zmírnění projevů Symetrického tonického šíjového reflexu i Asymetrického tonického šíjového reflexu. Klientka je výrazně stabilnější ve statických i dynamických polohách, lépe zvládá koordinovat pohyby a držení svého těla. Výrazné zlepšení bylo patrné v oblasti jemné motoriky, koncentrace a pozornosti.
Závěr: Intenzivní terapie Kosmík a následná ergoterapeutická intervence u mé klientky přinesla viditelné pozitivní výsledky. Pro dosažení maximálních možných pozitivních výsledků a tím také maximální možné samostatnosti a soběstačnosti bude terapie nadále pokračovat v rámci realizace dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Anotace v angličtině
Title: Application of Kosmik method for children with multiple disabilities and subsequent occupational therapy
Objectives: To show positive influence of Komik therapy on children with multiple disabilities and positive effect of subsequent application of occupational therapy focused mainly on fine motor skills, balance and coordination of movements.
Methods: Kinesiologic analysis before and after application of Kosmik therapy. For determination of information needed for setting of short-term occupational therapeutic plan I applied method of observation - mostly during playing, entrance examination and testing of fine motor skills. I also used analysis of medical and rehabilitation documentation. Subsequently I interviewed mother of kid to find out anamnestic data and last but not least I applied testing method, more specifically testing of grips, functional testing of hand, examination of perception and test of clinical observance. Based on data I gathered I determined short term occupational therapeutic plan focused on integration of primitive reflexes, balance enhancement and movement coordination exercise, central body muscles reinforcement exercise, improvement of fine motor skills and focus in connection with relaxation techniques. Subsequently I set long-term occupational therapeutic plan.
Findings: During Kosmik therapy application Morrow reflex and Spinal Galant reflex were fully integrated. Mobilization of Chopart and Lisfrank joint was proven and therefore stereotype of walking was improved. The therapy helped to improvement of fine motor skills, cognitive functions and enhancement of social interaction and social cognition. From final occupational therapeutic examination it was clear that patient improved in all areas the short term occupational therapeutic plan was focused on. Presence of Symmetric tonic neck reflex was mitigated as well as presence of Asymmetric tonic neck reflex. Client is significantly more stable in static and dynamic positions, is able to better coordinate movement and body position. Strong improvement was proven in fields of fine motor skills, concentration and attention.
Conclusion: Intensive Kosmik therapy and subsequent occupational therapeutic intervention brought visible positive effect to my client. For achievement of maximal possible positive effects and also best possible self-sufficiency of client the therapy will continue with realization of long-term occupational therapeutic plan.
combined disability, fine motor skills, Kosmik therapy, neurorehabilitation, occupational therapy
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury zabývající se problematikou dětí s kombinovaným postižením
b)Kineziologický rozbor (hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření úchopů, vyšetření svalové síly, určení psychomotorického vývoje dítěte, statické a dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (statické, dynamické vyšetření pohybového systému, testů jemné motoriky, funkčních testů ruky a úchopových schopností)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury zabývající se problematikou dětí s kombinovaným postižením
b)Kineziologický rozbor (hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření úchopů, vyšetření svalové síly, určení psychomotorického vývoje dítěte, statické a dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (statické, dynamické vyšetření pohybového systému, testů jemné motoriky, funkčních testů ruky a úchopových schopností)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: PORTÁL, s.r.o., 272 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. 1.vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K., 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada, 176 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
JANKŮ, K., 2010. Využívání metody SNOEZELEN u osob s mentálním postižením. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 189 s. ISBN 978-80-7368-915-5.
MULLIGAN, Shelley., 2014. Occupational therapy evaluation for children: a pocket guide. Second edition. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 368s. ISBN 978-1-4511-7617-9.
ŠVARCOVÁ, Iva. 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. vyd. Praha: Portál, 200 s. ISBN 80-7367-060-7.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: PORTÁL, s.r.o., 272 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. 1.vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K., 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování. 1. vyd. Praha: Grada, 176 s. ISBN 978-80-247-4698-2.
JANKŮ, K., 2010. Využívání metody SNOEZELEN u osob s mentálním postižením. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 189 s. ISBN 978-80-7368-915-5.
MULLIGAN, Shelley., 2014. Occupational therapy evaluation for children: a pocket guide. Second edition. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins Health, 368s. ISBN 978-1-4511-7617-9.
ŠVARCOVÁ, Iva. 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 3. vyd. Praha: Portál, 200 s. ISBN 80-7367-060-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Využití metody Kosmík u dětí s kombinovaným postižením a následná ergoterapie". Bakalářskou práci rozdělila na dvě části. Teoretickou část zaměřila na obecnou charakteristiku Terapie Kosmík, její jednotlivé složky, dělení mentální retardace, jednotlivé fáze psychomotorického vývoje dítěte a velkou část věnovala přiblížení problematice primárních reflexů a možnostem ergoterapie. Cílem bakalářské práce bylo poukázat na pozitivní vliv Terapie Kosmík u dětí s kombinovaným postižením a pozitivní přínos následné ergoterapie zaměřené převážně na jemnou motoriku, rovnováhu a koordinaci pohybů. Studentka představila využité metody práce: obsahová analýza informačních zdrojů - dokumentace; pozorování - při vstupním vyšetření, hře; rozhovor - získání anamnézy; testování - úchopy, test klinické observace, funkční testy ruky. Následně seznámila komisi s dosaženými výsledky po dokončení terapie Kosmík: Moorův a Spinální Galantův reflex: integrovány; ATŠR, STŠR: zmírnění projevů; zmírnění VDT, lepší stabilita; mobilizace Lisfrankova a Chopartova kloubu; zvládá úchop se subterminálně - laterální opozicí palce, dokáže používat nůžky; zlepšení sociální interakce a sociálního vnímání a s výsledky po následné ergoterapeutické intervenci - ATŠR, STŠR: téměř integrovány; výrazné zlepšení rovnováhy a koordinace pohybů; zlepšení bimanuálních aktivit; zvládá špetkový úchop, misku z rukou, odšroubování uzávěru, preciznější použití nůžek; výrazné zlepšení koncentrace a pozornosti; zlepšení motoriky jazyka, artikulačních schopností; Minnesota Manual dexterity Test: zlepšení o 13 s.
Otázky oponenta:
1. Uvádíte, že klientka se po terapii dokázala soustředit maximálně 10 minut, předtím ještě výrazně kratší dobu. Cvičení, která jste s klientkou prováděla, jsou na koncentraci pozornosti velmi náročná. Uveďte, jakým způsobem jste dokázala udržet kvalitu terapie po dobu 60 minut u klientky se středně těžkou mentální retardací. 2. Uveďte, proč jste ve své práci nepopsala Vaší ergoterapeutickou intervenci a doplňte, jak probíhala.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta velmi dobře.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.