Faktory ovlivňující známku z tělesné výchovy u žáků na 2. stupni základních škol v okrese Karlovy Vary.Cílem diplomové práce je přispět ke zjištění způsobu klasifikace a hodnocení ve školní tělesné výchově na druhém stupni základních škol v okrese Karlovy Vary. Kapitoly teoretických východisek se sestávají z charakteristiky školní tělesné výchovy, hodnocení ve školní tělesné výchově, charakteristiky pubescence, volného času, výkonosti, motorického testu a v neposlední řadě i obezity. V hlavní, neboli praktické části jsme se zajímali o somatické faktory u žáků 2. stupně základních škol. Dále jsme zjišťovali výkonnost, volnočasové aktivity, známku a posléze jsme získaná data porovnávali a hledali souvislosti. Zajímali nás činitelé, jejž by mohly mít vliv na známku z tělesné výchovy. Celý výzkum se uskutečnil na čtyřech základních školách v okrese Karlovy Vary, přičemž celkem se ho zúčastnilo 688 probandů. Pro zjištění motorické výkonnosti jsme použili Unifittest. Za účelem získání dat o volnočasových aktivitách žáků jsme aplikovali standardizovaný dotazník.
Z naměřených dat jsme vyvodili závěry, že index BMI má u obou pohlaví vliv na známku z tělesné výchovy. Dále jsme v získaných datech nalezli souvislost mezi známkou z tělesné výchovy a výkonností opět u chlapců i u dívek. Nakonec jsme zjistili, že množství pohybové aktivity během týdne má vliv u chlapců na známku z TV.
Anotace v angličtině
Factors affecting student's final valuation grade in physical education at upper-primary school level in the district of Karlovy Vary.
The target of my thesis is to contribute in finding a way of classification and valuation of school physical education specifically for sixth through ninth graders in the district
of Karlovy Vary.
The theory chapters are based on description of physical education as a school subject, of valuation and classification in school PE, of characteristics of pubescence, of free time activities, of performance ability, of kinetic test as well as description of obesity.
The main part, the practical part of this thesis focuses on upper-primary student´s somatic factors. The main goal was to elicit the performance ability, free time activities, classification grade and compare collected results to find connections in above mentioned factors afterwards. We focused on factors that can affect the classification grade in PE.
The investigation was held in four different primary schools in Karlovy Vary district, involving 688 pupils. To evaluate kinetic performance the Unifittest was used. To collect important data about student´s free time activities we applied a standardized questionnaire.
From collected data we drew conclusions that BMI index influences the classification grade of physical education regardless of gender. We also found a connection in classification grade and kinetic performance for boys as well as for girls. The amount of physical activity during the school week has also an influence on classification grade, specifically for boys.
Klíčová slova
motorický test, školní tělesná výchova, hodnocení, známka, pohybová aktivita
Klíčová slova v angličtině
kinetic test, school physical education, evaluation, mark, physical activity
Rozsah průvodní práce
82 s. (104 380 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Faktory ovlivňující známku z tělesné výchovy u žáků na 2. stupni základních škol v okrese Karlovy Vary.Cílem diplomové práce je přispět ke zjištění způsobu klasifikace a hodnocení ve školní tělesné výchově na druhém stupni základních škol v okrese Karlovy Vary. Kapitoly teoretických východisek se sestávají z charakteristiky školní tělesné výchovy, hodnocení ve školní tělesné výchově, charakteristiky pubescence, volného času, výkonosti, motorického testu a v neposlední řadě i obezity. V hlavní, neboli praktické části jsme se zajímali o somatické faktory u žáků 2. stupně základních škol. Dále jsme zjišťovali výkonnost, volnočasové aktivity, známku a posléze jsme získaná data porovnávali a hledali souvislosti. Zajímali nás činitelé, jejž by mohly mít vliv na známku z tělesné výchovy. Celý výzkum se uskutečnil na čtyřech základních školách v okrese Karlovy Vary, přičemž celkem se ho zúčastnilo 688 probandů. Pro zjištění motorické výkonnosti jsme použili Unifittest. Za účelem získání dat o volnočasových aktivitách žáků jsme aplikovali standardizovaný dotazník.
Z naměřených dat jsme vyvodili závěry, že index BMI má u obou pohlaví vliv na známku z tělesné výchovy. Dále jsme v získaných datech nalezli souvislost mezi známkou z tělesné výchovy a výkonností opět u chlapců i u dívek. Nakonec jsme zjistili, že množství pohybové aktivity během týdne má vliv u chlapců na známku z TV.
Anotace v angličtině
Factors affecting student's final valuation grade in physical education at upper-primary school level in the district of Karlovy Vary.
The target of my thesis is to contribute in finding a way of classification and valuation of school physical education specifically for sixth through ninth graders in the district
of Karlovy Vary.
The theory chapters are based on description of physical education as a school subject, of valuation and classification in school PE, of characteristics of pubescence, of free time activities, of performance ability, of kinetic test as well as description of obesity.
The main part, the practical part of this thesis focuses on upper-primary student´s somatic factors. The main goal was to elicit the performance ability, free time activities, classification grade and compare collected results to find connections in above mentioned factors afterwards. We focused on factors that can affect the classification grade in PE.
The investigation was held in four different primary schools in Karlovy Vary district, involving 688 pupils. To evaluate kinetic performance the Unifittest was used. To collect important data about student´s free time activities we applied a standardized questionnaire.
From collected data we drew conclusions that BMI index influences the classification grade of physical education regardless of gender. We also found a connection in classification grade and kinetic performance for boys as well as for girls. The amount of physical activity during the school week has also an influence on classification grade, specifically for boys.
Klíčová slova
motorický test, školní tělesná výchova, hodnocení, známka, pohybová aktivita
Klíčová slova v angličtině
kinetic test, school physical education, evaluation, mark, physical activity
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Zadat dotazníkové šetření u učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ, zjišťující váhu vybraných faktorů na celkové hodnocení v tělesné výchově
7. U žáků zjistit jejich pololetní známku z tělesné výchovy.
8. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Učitelé tělesné výchovy, se ve svých hodinách často setkávají s nezájmem žáků o pohybovou činnost. Děti mají často větší rozmanitost možných aktivit, než dříve. Proto celkově klesá denní dotace času, které děti pohybovým aktivitám věnují, což vede k dlouhodobé klesající tendenci úrovně jejich výkonosti a zdatnosti. Jakožto učitel tělesné výchovy považuji klasifikaci žáků za jeden z nejtěžších úkolů své profese. Z mého pohledu se tedy nabízí otázka, jakým způsobem kantoři vyučující tělesnou výchovu aktuálně hodnotí žáky, zda je jejich měřítko podobné a jak se význam jednotlivých složek hodnocení v průběhu času mění.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Zadat dotazníkové šetření u učitelů tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ, zjišťující váhu vybraných faktorů na celkové hodnocení v tělesné výchově
7. U žáků zjistit jejich pololetní známku z tělesné výchovy.
8. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Učitelé tělesné výchovy, se ve svých hodinách často setkávají s nezájmem žáků o pohybovou činnost. Děti mají často větší rozmanitost možných aktivit, než dříve. Proto celkově klesá denní dotace času, které děti pohybovým aktivitám věnují, což vede k dlouhodobé klesající tendenci úrovně jejich výkonosti a zdatnosti. Jakožto učitel tělesné výchovy považuji klasifikaci žáků za jeden z nejtěžších úkolů své profese. Z mého pohledu se tedy nabízí otázka, jakým způsobem kantoři vyučující tělesnou výchovu aktuálně hodnotí žáky, zda je jejich měřítko podobné a jak se význam jednotlivých složek hodnocení v průběhu času mění.
Seznam doporučené literatury
1. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010, ISBN 978-802-4618-548.
2. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-717-8927-5.
3. HOLLY, M. Závislost známky na motorické výkonnosti u žáků 2. stupně základních škol. Ústí nad Labem, 2012. Bakalářská. UJEP. Vedoucí práce Mgr. David Cihlář.
4. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4728-346.
5. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8022-7.
6. MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983
7. MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R. a kol. Unifittest (6-60): příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Editor Jitka Chytráčková. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2002, ISBN 80-863-1718-8.
8. NEUSTUPA, M. Závislost známky na motorické výkonnosti u žáků středních škol v Ústeckém kraji. Ústí nad Labem, 2012. Diplomová. UJEP. Vedoucí práce Mgr. David Cihlář.
9. PLÍVA, M. Klasifikace ve školní tělesné výchově. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989,
10. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-718-4659-7.
Seznam doporučené literatury
1. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010, ISBN 978-802-4618-548.
2. HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-717-8927-5.
3. HOLLY, M. Závislost známky na motorické výkonnosti u žáků 2. stupně základních škol. Ústí nad Labem, 2012. Bakalářská. UJEP. Vedoucí práce Mgr. David Cihlář.
4. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4728-346.
5. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8022-7.
6. MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983
7. MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R. a kol. Unifittest (6-60): příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Editor Jitka Chytráčková. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2002, ISBN 80-863-1718-8.
8. NEUSTUPA, M. Závislost známky na motorické výkonnosti u žáků středních škol v Ústeckém kraji. Ústí nad Labem, 2012. Diplomová. UJEP. Vedoucí práce Mgr. David Cihlář.
9. PLÍVA, M. Klasifikace ve školní tělesné výchově. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989,
10. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-718-4659-7.