Bakalářská práce se zabývá slovní zásobou u dětí předškolního věku. Jedna z kapitol teoretické části je věnována řeči. Dále je v práci popsána charakteristika předškolního období včetně socializace, aktivní a pasivní slovní zásoba. Podrobněji je charakterizován vývoj dětské řeči v jednotlivém věkovém období dítěte. V poslední kapitole teoretické části jsou rozepsané cvičení a hry na rozvoj řeči. Náplní praktické části je zjištění aktivní
a pasivní slovní zásoby u dětí předškolního věku dle diagnostické baterie.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with vocabulary at the children of preschool age. One of the theoretical chapter is devoted to speech. The work described character of preschool period including socialization, active and passiv vocabulary. Further development of children's speech is characterised by individual age period. In the last chapter of the theoretical part
is described exercises and games for development speech. The empirical part is detected
of active and passiv vocabulary at the preschool children.
Klíčová slova
Řeč
Předškolní období
Slovní zásoba
První slova
Cvičení a hry
Klíčová slova v angličtině
Speech
Preschool period
Vocabulary
The first words
Exercises and games
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá slovní zásobou u dětí předškolního věku. Jedna z kapitol teoretické části je věnována řeči. Dále je v práci popsána charakteristika předškolního období včetně socializace, aktivní a pasivní slovní zásoba. Podrobněji je charakterizován vývoj dětské řeči v jednotlivém věkovém období dítěte. V poslední kapitole teoretické části jsou rozepsané cvičení a hry na rozvoj řeči. Náplní praktické části je zjištění aktivní
a pasivní slovní zásoby u dětí předškolního věku dle diagnostické baterie.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with vocabulary at the children of preschool age. One of the theoretical chapter is devoted to speech. The work described character of preschool period including socialization, active and passiv vocabulary. Further development of children's speech is characterised by individual age period. In the last chapter of the theoretical part
is described exercises and games for development speech. The empirical part is detected
of active and passiv vocabulary at the preschool children.
Klíčová slova
Řeč
Předškolní období
Slovní zásoba
První slova
Cvičení a hry
Klíčová slova v angličtině
Speech
Preschool period
Vocabulary
The first words
Exercises and games
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 5/2017 " Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP". Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu a informační zdroje vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
Stanovit náplň a cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na charakteristiku, rozsah a vývoj slovní zásoby předškolních dětí. V praktické části specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 5/2017 " Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP". Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu a informační zdroje vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Průběžná konzultace s vedoucím práce.
Stanovit náplň a cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na charakteristiku, rozsah a vývoj slovní zásoby předškolních dětí. V praktické části specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
GULOVÁ, Lenka, ed. a ŠÍP, Radim, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 245 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, ?2009. 228 s. ISBN 978-80-7262-598-7.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. 134 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
MÁLKOVÁ, Gabriela a SMOLÍK, Filip. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 80 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4239-7.
SMOLÍK, Filip a MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 248 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4240-3.
SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3., upravené vyd. Praha: SPN, 1989. 215 s. Knižnice speciální pedagogiky.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
GULOVÁ, Lenka, ed. a ŠÍP, Radim, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 245 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, ?2009. 228 s. ISBN 978-80-7262-598-7.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. 134 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
MÁLKOVÁ, Gabriela a SMOLÍK, Filip. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 80 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4239-7.
SMOLÍK, Filip a MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 248 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4240-3.
SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3., upravené vyd. Praha: SPN, 1989. 215 s. Knižnice speciální pedagogiky.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.