Bakalářská práce s názvem Jazykové hry jako prostředek rozvoje slovní zásoby v MŠ za úkol v teoretické části nastínit vývoj řeči u dětí, jaké jsou vady řeči v předškolním věku. Rozdělení pedagogické komunikace a hlavním bodem jazykové hry a jejich využití v praxi. Cílem praktické části je zjištění aktuálního stavu slovní zásoby v MŠ Žatec a vytvoření tak kvalitního souboru her, který bude účinný při zlepšení slovní zásoby u jednotlivých respondentů, u kterých byla prokázána nízká slovní zásoba.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Language games as a means of vocabulary development at kindergarten for the task in the theoretical part to outline the development of speech in children, what are the defects of speech in pre-school age. The division of pedagogical communication and the main point of the language game and their use in practice. The aim of the practical part is to find out the current state of the vocabulary in kindergarten Zatec and to create a quality set of games that will be effective in improving the vocabulary of individual respondents with low vocabulary.
Vocabulary, pedagogical communication, language games, speech defects
Rozsah průvodní práce
58 s. (10 995)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Jazykové hry jako prostředek rozvoje slovní zásoby v MŠ za úkol v teoretické části nastínit vývoj řeči u dětí, jaké jsou vady řeči v předškolním věku. Rozdělení pedagogické komunikace a hlavním bodem jazykové hry a jejich využití v praxi. Cílem praktické části je zjištění aktuálního stavu slovní zásoby v MŠ Žatec a vytvoření tak kvalitního souboru her, který bude účinný při zlepšení slovní zásoby u jednotlivých respondentů, u kterých byla prokázána nízká slovní zásoba.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis called Language games as a means of vocabulary development at kindergarten for the task in the theoretical part to outline the development of speech in children, what are the defects of speech in pre-school age. The division of pedagogical communication and the main point of the language game and their use in practice. The aim of the practical part is to find out the current state of the vocabulary in kindergarten Zatec and to create a quality set of games that will be effective in improving the vocabulary of individual respondents with low vocabulary.
Vocabulary, pedagogical communication, language games, speech defects
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP (v platném znění).
2. Teoretická část - RVP pro MŠ- doporučení pro rozvíjení slovní zásoby, slovní zásoba a její rozvoj u předškoláků, jazykové hry a možnosti využití ve výuce MŠ, vývoj řeči dítěte a jeho poruchy (koktavost, breptavost, mutismus, opožděný vývoj řeči), pedagogická komunikace v MŠ.
3. Praktická část- Cíl a metodika praktické části, předvýzkum- zjištění aktuálního stavu slovní zásoby v MŠ Žatec, rozvoj slovní zásoby v problematických oblastech pomocí jazykových her v denních aktivitách v MŠ Žatec.
4. Ověření rozvoje slovní zásoby.
5. Vyhodnocení práce, stanovení závěru a srovnání se staršími výzkumy.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP (v platném znění).
2. Teoretická část - RVP pro MŠ- doporučení pro rozvíjení slovní zásoby, slovní zásoba a její rozvoj u předškoláků, jazykové hry a možnosti využití ve výuce MŠ, vývoj řeči dítěte a jeho poruchy (koktavost, breptavost, mutismus, opožděný vývoj řeči), pedagogická komunikace v MŠ.
3. Praktická část- Cíl a metodika praktické části, předvýzkum- zjištění aktuálního stavu slovní zásoby v MŠ Žatec, rozvoj slovní zásoby v problematických oblastech pomocí jazykových her v denních aktivitách v MŠ Žatec.
4. Ověření rozvoje slovní zásoby.
5. Vyhodnocení práce, stanovení závěru a srovnání se staršími výzkumy.
Seznam doporučené literatury
1. BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 154 s. ISBN 80-7178-537-7.
2. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8.
3. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
4. ČÁDA, František. Studium řeči dětské. II, Vývoj dětské zásoby slovní. Praha: Dědictví Komenského, 1908. 102 - [IV] s. Spisy Dědictví Komenského; Č. 96.
5. GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9.
6. KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. 134 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
7. NELEŠOVSKÁ, Alena. Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Vyd. 3. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-443-1.
8. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.
9. SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Vyd. 1. Praha: Hnutí R, 2011. 113 s. ISBN 978-80-86798-14-1.
10. STARÁ, Ester. Žvanda a Melivo: cvičení na rozvoj slovní zásoby. Vyd. 2. Praha: Knižní klub, 2013. 94 s. ISBN 978-80-242-3888-3.
11. SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7367-774-9.
12. TĚTHALOVÁ, Marie. Šimonovy pracovní listy. 23, Rozvoj slovní zásoby. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 62 strany. ISBN 978-80-262-0815-0.
Seznam doporučené literatury
1. BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 154 s. ISBN 80-7178-537-7.
2. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 200 s. ISBN 978-80-210-4454-8.
3. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 236 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3008-0.
4. ČÁDA, František. Studium řeči dětské. II, Vývoj dětské zásoby slovní. Praha: Dědictví Komenského, 1908. 102 - [IV] s. Spisy Dědictví Komenského; Č. 96.
5. GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9.
6. KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. 134 s. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-3080-6.
7. NELEŠOVSKÁ, Alena. Vybrané kapitoly z komunikativních dovedností. Vyd. 3. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-443-1.
8. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.
9. SUCHÁNKOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Vyd. 1. Praha: Hnutí R, 2011. 113 s. ISBN 978-80-86798-14-1.
10. STARÁ, Ester. Žvanda a Melivo: cvičení na rozvoj slovní zásoby. Vyd. 2. Praha: Knižní klub, 2013. 94 s. ISBN 978-80-242-3888-3.
11. SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7367-774-9.
12. TĚTHALOVÁ, Marie. Šimonovy pracovní listy. 23, Rozvoj slovní zásoby. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 62 strany. ISBN 978-80-262-0815-0.