Diplomová práce se zaměřuje na možnosti implementace mobilního telefonu do výuky výtvarné výchovy. Relevantnost daného diskurzu předkládá empirická část, jež se orientuje na teoretická východiska spojená s využíváním mobilního telefonu. Parciálním faktorem je zohlednění vlivu nových médií na emocionální a citovou stránku jedinců v souvislosti s vizuální a mediální gramotností, potažmo vizuální komunikační kulturou. Podstatná část je věnována sociálnímu aspektu užívání mobilního telefonu z pohledu uživatelů i vzdělávacích institucí. V souvislosti se zaměřením práce je pozornost orientována také na mobilní zařízení v uměleckém kontextu. Dílčí teoretické poznatky jsou dále aplikovány v praktické části, která potenciál daného zařízení pro výuku výtvarné výchovy prokazuje v rámci zvoleného tématu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on options of implemantation of mobile phone into teaching art classes. Relevancy of given discourse proposes an empiric part, which aims on theoretical ways associated with usage of mobile phone. Partial factor is considering influence of new media on emotional side of individuals in connection with visual and medial literacy, more precisely visual communication culture. Substantial part is devoted to social aspect of using mobile phone, from users and educational institutes point of view. In connectiont with focus of this thesis is attention oriented also on mobile devices in art context. Partial theoretical findings are then aplied in practical part, which proves potential of given device for schooling art classes in area of selected topic.
Klíčová slova
mobilní telefon, nová média, mediální gramotnost, výuka, tvorba, vizuální komunikační kultura
Klíčová slova v angličtině
mobile phone, new media, media literacy, teaching, creation, visual communication culture
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na možnosti implementace mobilního telefonu do výuky výtvarné výchovy. Relevantnost daného diskurzu předkládá empirická část, jež se orientuje na teoretická východiska spojená s využíváním mobilního telefonu. Parciálním faktorem je zohlednění vlivu nových médií na emocionální a citovou stránku jedinců v souvislosti s vizuální a mediální gramotností, potažmo vizuální komunikační kulturou. Podstatná část je věnována sociálnímu aspektu užívání mobilního telefonu z pohledu uživatelů i vzdělávacích institucí. V souvislosti se zaměřením práce je pozornost orientována také na mobilní zařízení v uměleckém kontextu. Dílčí teoretické poznatky jsou dále aplikovány v praktické části, která potenciál daného zařízení pro výuku výtvarné výchovy prokazuje v rámci zvoleného tématu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on options of implemantation of mobile phone into teaching art classes. Relevancy of given discourse proposes an empiric part, which aims on theoretical ways associated with usage of mobile phone. Partial factor is considering influence of new media on emotional side of individuals in connection with visual and medial literacy, more precisely visual communication culture. Substantial part is devoted to social aspect of using mobile phone, from users and educational institutes point of view. In connectiont with focus of this thesis is attention oriented also on mobile devices in art context. Partial theoretical findings are then aplied in practical part, which proves potential of given device for schooling art classes in area of selected topic.
Klíčová slova
mobilní telefon, nová média, mediální gramotnost, výuka, tvorba, vizuální komunikační kultura
Klíčová slova v angličtině
mobile phone, new media, media literacy, teaching, creation, visual communication culture
Zásady pro vypracování
1. Rešerše české a zahraniční literatury vážící se na téma užití ICT ve Výtvarné výchově.
2. Studium české a zahraniční literatury.
3. Hledání a testování optimálních přístupů implementace.
4. Tvorba projektu implementace.
5. Testování funkčnosti výtvarných zadání, jejich reflexe a úpravy.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše české a zahraniční literatury vážící se na téma užití ICT ve Výtvarné výchově.
2. Studium české a zahraniční literatury.
3. Hledání a testování optimálních přístupů implementace.
4. Tvorba projektu implementace.
5. Testování funkčnosti výtvarných zadání, jejich reflexe a úpravy.
Seznam doporučené literatury
BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. Studium (Barrister & Principal). ISBN 80-85947-67-6.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. Eseje (Odeon). ISBN 80-207-0296-2.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě: gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
BURTON, Graeme. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. Studium (Barrister & Principal). ISBN 80-85947-67-6.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. Eseje (Odeon). ISBN 80-207-0296-2.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
VANČÁT, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě: gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.