Tato diplomová práce se zabývá vlivem inovativnosti učitele z hlediska Rogersovy teorie difúze inovací na matematické dovednosti žáků. Cílem práce je zjistit, zda je tento vliv na žáka podstatný. Mezi dílčí cíle práce řadíme analýzu rozdílů v úspěšnosti v didaktickém testu z matematiky mezi žáky napříč různým stupněm sumativního hodnocení z matematiky a z hlediska pohlaví a věku. Výzkum byl zaměřen na žáky 5. ročníků základních škol.
Teoretická část práce je věnována informačním a komunikačním technologiím a jejich vlivu na výuku. Dále je zde vymezena Rogersova teorie difúze inovací, myšlení, matematická gramotnost a školní hodnocení.
Praktická část práce je členěna na jednotlivé podkapitoly, které jsou věnovány metodologii výzkumu, charakteristice výzkumných nástrojů a výzkumnému vzorku. Dále jsou pomocí deskriptivní a induktivní analýzy ověřovány a vyhodnoceny stanovené hypotézy korespondující se stanovenými cíli této diplomové práce. Vliv inovativnosti učitele na úspěšnost žáků v didaktickém testu z matematiky se neprokázal. Ukázalo se, že sumativní hodnocení odpovídá úspěšnosti žáků v didaktickém testu z matematiky. Zároveň byl zaznamenán rozdíl v úspěšnosti v didaktickém testu napříč různými věkovými kategoriemi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the influence of teachers' innovations on mathematical skills of pupils in terms of the Theory of diffusion of innovations by Rogers. The aim of the thesis is to find out whether this influence on the pupil is significant.
The partial objectives of the thesis include the analysis of the differences in success in didactic mathematics test among pupils across different degrees of summative assessment from mathematics, gender and age. The research was focused on pupils of the 5th grade of elementary school.
The theoretical part of the thesis is devoted to information and communication technologies and their influence on teaching. Furthermore, the Theory of diffusion of innovations by Rogers, thinking, mathematical literacy and school assessment are defined here.
The practical part of the work is divided into individual subsections dealing with research methodology, characteristics of research tools and research sample. In addition, hypotheses corresponding to the objectives of this diploma thesis are verified and evaluated by descriptive and inductive analysis. The influence of the teacher's innovation on pupils' success in the didactic mathematics test has not been proven. It turned out that the summative assessment corresponds to the pupils' success in the didactic math test. Simultaneously the difference in success in the didactic test across different age categories was recorded.
Klíčová slova
ICT, inovace, Rogers, gramotnost, myšlení, školní hodnocení, matematika
Klíčová slova v angličtině
ICT, innovation, Rogers, literacy, thinking, school assessment, mathematics
Rozsah průvodní práce
78 s. (91 876 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vlivem inovativnosti učitele z hlediska Rogersovy teorie difúze inovací na matematické dovednosti žáků. Cílem práce je zjistit, zda je tento vliv na žáka podstatný. Mezi dílčí cíle práce řadíme analýzu rozdílů v úspěšnosti v didaktickém testu z matematiky mezi žáky napříč různým stupněm sumativního hodnocení z matematiky a z hlediska pohlaví a věku. Výzkum byl zaměřen na žáky 5. ročníků základních škol.
Teoretická část práce je věnována informačním a komunikačním technologiím a jejich vlivu na výuku. Dále je zde vymezena Rogersova teorie difúze inovací, myšlení, matematická gramotnost a školní hodnocení.
Praktická část práce je členěna na jednotlivé podkapitoly, které jsou věnovány metodologii výzkumu, charakteristice výzkumných nástrojů a výzkumnému vzorku. Dále jsou pomocí deskriptivní a induktivní analýzy ověřovány a vyhodnoceny stanovené hypotézy korespondující se stanovenými cíli této diplomové práce. Vliv inovativnosti učitele na úspěšnost žáků v didaktickém testu z matematiky se neprokázal. Ukázalo se, že sumativní hodnocení odpovídá úspěšnosti žáků v didaktickém testu z matematiky. Zároveň byl zaznamenán rozdíl v úspěšnosti v didaktickém testu napříč různými věkovými kategoriemi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the influence of teachers' innovations on mathematical skills of pupils in terms of the Theory of diffusion of innovations by Rogers. The aim of the thesis is to find out whether this influence on the pupil is significant.
The partial objectives of the thesis include the analysis of the differences in success in didactic mathematics test among pupils across different degrees of summative assessment from mathematics, gender and age. The research was focused on pupils of the 5th grade of elementary school.
The theoretical part of the thesis is devoted to information and communication technologies and their influence on teaching. Furthermore, the Theory of diffusion of innovations by Rogers, thinking, mathematical literacy and school assessment are defined here.
The practical part of the work is divided into individual subsections dealing with research methodology, characteristics of research tools and research sample. In addition, hypotheses corresponding to the objectives of this diploma thesis are verified and evaluated by descriptive and inductive analysis. The influence of the teacher's innovation on pupils' success in the didactic mathematics test has not been proven. It turned out that the summative assessment corresponds to the pupils' success in the didactic math test. Simultaneously the difference in success in the didactic test across different age categories was recorded.
Klíčová slova
ICT, inovace, Rogers, gramotnost, myšlení, školní hodnocení, matematika
Klíčová slova v angličtině
ICT, innovation, Rogers, literacy, thinking, school assessment, mathematics
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů 2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, myšlení, matematické myšlení, matematická gramotnost, školní hodnocení, Rogersova teorie) 3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy) 4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol 5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza 6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015 9. 7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz. 8. Diskuze, závěr. 9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 40 zdrojů 2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, myšlení, matematické myšlení, matematická gramotnost, školní hodnocení, Rogersova teorie) 3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy) 4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol 5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza 6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 6/2015 9. 7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz. 8. Diskuze, závěr. 9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání.
Seznam doporučené literatury
FUCHS, Eduard, Alena HOŠPESOVÁ a Hana LIŠKOVÁ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu Základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 79 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-326-7. HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-397-0. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 80-7184-569-8. RUBENFELD, M a Barbara K SCHEFFER. Critical thinking tactics for nurses: tracking, assessing, and cultivating thinking to improve competency-based strategies. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett, c2006, xviii, 294 p. ISBN 0763747025. SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4. 2. CHYTRÝ, Vlastimil, Ondřej PEŠOUT a Jaroslav ŘÍČAN. Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-796-8. ŘÍČAN, Jaroslav. Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretické a výzkumné konstrukty a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Hněvín, 2016. ISBN 978-80-86654-39-3.
Seznam doporučené literatury
FUCHS, Eduard, Alena HOŠPESOVÁ a Hana LIŠKOVÁ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu Základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 79 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-326-7. HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-397-0. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 80-7184-569-8. RUBENFELD, M a Barbara K SCHEFFER. Critical thinking tactics for nurses: tracking, assessing, and cultivating thinking to improve competency-based strategies. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett, c2006, xviii, 294 p. ISBN 0763747025. SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4. 2. CHYTRÝ, Vlastimil, Ondřej PEŠOUT a Jaroslav ŘÍČAN. Preference metakognitivních strategií na pozadí úkolových situací v matematice u žáků druhého stupně ZŠ. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-796-8. ŘÍČAN, Jaroslav. Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretické a výzkumné konstrukty a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Hněvín, 2016. ISBN 978-80-86654-39-3.