Cílem této diplomové práce je popis a zkoumání tvořivosti u žáků na prvním stupni základní školy, především je pak práce ve své druhé části zaměřena na zkoumání mezipohlavních rozdílů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se dále člení na dvě hlavní kapitoly. První kapitola čtenáři přibližuje a definuje pojem tvořivost. Ve druhé kapitole jsou popsány projevy tvořivosti u žáků navštěvujících první stupeň ZŠ, postupy i úskalí identifikace tvořivosti a stručný popis současné situace výskytu tvořivosti na základních školách, tato kapitola zahrnuje i popis vybraných koncepcí a programů podporujících tvořivé vyučování ve školách. V empirické části práce jsou čtenáři představeny cíle výzkumu, stanovené hypotézy, výzkumný vzorek, dále jsou podrobně popsány zvolené metody výzkumu včetně jejich administrace, vyhodnocení, práce s výsledky a jejich interpretace. Součástí diplomové práce jsou přílohy, které jsou uvedeny na jejím samotném konci.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe and explore creativity in pupils at the primary school, mainly the thesis is focused on the study of intersex differences. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is further divided into two main chapters. The first chapter introduces to the reader and defines the concept of creativity. The second chapter describes the creativity manifestations of pupils attending the primary school, the processes and difficulties of identifying creativity and a brief description of the current situation of occurrence of creativity in the primary school. This chapter also includes a description of selected concepts and programs supporting creative teaching in school. In the empirical part of the thesis are present to the readers research goals, hypotheses, research sample, than described chosen research methods closely, including their administration, evaluation, work with results and their interpretation. Part of the thesis is the enclosures which are presented at its very end.
Klíčová slova
tvořivost, žák, základní škola, vzdělávání, rozvoj tvořivosti, tvůrčí proces, bariéry tvořivosti, diagnostika tvořivosti
Klíčová slova v angličtině
creativity, pupil, primary school, education, development of creativity, creative process, barriers of creativity, diagnosis of creativity
Rozsah průvodní práce
92 s. (113 709 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je popis a zkoumání tvořivosti u žáků na prvním stupni základní školy, především je pak práce ve své druhé části zaměřena na zkoumání mezipohlavních rozdílů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se dále člení na dvě hlavní kapitoly. První kapitola čtenáři přibližuje a definuje pojem tvořivost. Ve druhé kapitole jsou popsány projevy tvořivosti u žáků navštěvujících první stupeň ZŠ, postupy i úskalí identifikace tvořivosti a stručný popis současné situace výskytu tvořivosti na základních školách, tato kapitola zahrnuje i popis vybraných koncepcí a programů podporujících tvořivé vyučování ve školách. V empirické části práce jsou čtenáři představeny cíle výzkumu, stanovené hypotézy, výzkumný vzorek, dále jsou podrobně popsány zvolené metody výzkumu včetně jejich administrace, vyhodnocení, práce s výsledky a jejich interpretace. Součástí diplomové práce jsou přílohy, které jsou uvedeny na jejím samotném konci.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe and explore creativity in pupils at the primary school, mainly the thesis is focused on the study of intersex differences. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part is further divided into two main chapters. The first chapter introduces to the reader and defines the concept of creativity. The second chapter describes the creativity manifestations of pupils attending the primary school, the processes and difficulties of identifying creativity and a brief description of the current situation of occurrence of creativity in the primary school. This chapter also includes a description of selected concepts and programs supporting creative teaching in school. In the empirical part of the thesis are present to the readers research goals, hypotheses, research sample, than described chosen research methods closely, including their administration, evaluation, work with results and their interpretation. Part of the thesis is the enclosures which are presented at its very end.
Klíčová slova
tvořivost, žák, základní škola, vzdělávání, rozvoj tvořivosti, tvůrčí proces, bariéry tvořivosti, diagnostika tvořivosti
Klíčová slova v angličtině
creativity, pupil, primary school, education, development of creativity, creative process, barriers of creativity, diagnosis of creativity
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zkoumání úrovně tvořivosti u žáků na prvním stupni základní školy
1. Nastudovat pedagogicko-psychologickou literaturu se zaměřením na tvořivost (kreativitu); 2. V teoretické části práce vysvětlit pojem tvořivost, dále objasnit pojem tvořivost konkrétně ve vztahu k žákům prvního stupně ZŠ, zmínit možnosti rozvíjení kreativity u žáků a způsoby podpory tvořivého myšlení ve výuce na prvním stupni ZŠ; 3. Výzkumná část práce se bude týkat přípravy, realizace a vyhodnocení výzkumného testování, včetně prostudování metodologie k daným testům. Výběr výzkumného vzorku, realizace testování, zpracování zjištěných údajů, prezentace a vyhodnocení výsledků.; 4. Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry.; 5. Při zpracování DP se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP"
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zkoumání úrovně tvořivosti u žáků na prvním stupni základní školy
1. Nastudovat pedagogicko-psychologickou literaturu se zaměřením na tvořivost (kreativitu); 2. V teoretické části práce vysvětlit pojem tvořivost, dále objasnit pojem tvořivost konkrétně ve vztahu k žákům prvního stupně ZŠ, zmínit možnosti rozvíjení kreativity u žáků a způsoby podpory tvořivého myšlení ve výuce na prvním stupni ZŠ; 3. Výzkumná část práce se bude týkat přípravy, realizace a vyhodnocení výzkumného testování, včetně prostudování metodologie k daným testům. Výběr výzkumného vzorku, realizace testování, zpracování zjištěných údajů, prezentace a vyhodnocení výsledků.; 4. Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry.; 5. Při zpracování DP se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP"
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-856-0535-X.;GETZELS, J., JACKSON, P. Creativity and Intelligence: Explorations with gifted children. New York: Wiley, 1962. 293 s.;HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.HOLM-HADULLA, Rainer Matthias. Kreativität: Konzept und Lebensstil. 2. überarbeitete und ergänzte Auflage. Göttingen: Vandenhoeck, 2005. ISBN 978-3-525-490-73-0.CHALUPA, Bohumír. Tvořivé myšlení: tvořivost jako dobrodružství poznání. Brno: Barrister, 2005. Psychologie (Barrister. ISBN 80-736-4007-4.; KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5264-8.;KUSIN, Vasko a Eva SOLLÁROVÁ. Ľudská tvorivosť: (filozofické, psychologické a sociálne otázky). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta sociálnych vied, 2002. ISBN 80-805-0585-3.;ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, Rita L. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-856-0535-X.;GETZELS, J., JACKSON, P. Creativity and Intelligence: Explorations with gifted children. New York: Wiley, 1962. 293 s.;HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.HOLM-HADULLA, Rainer Matthias. Kreativität: Konzept und Lebensstil. 2. überarbeitete und ergänzte Auflage. Göttingen: Vandenhoeck, 2005. ISBN 978-3-525-490-73-0.CHALUPA, Bohumír. Tvořivé myšlení: tvořivost jako dobrodružství poznání. Brno: Barrister, 2005. Psychologie (Barrister. ISBN 80-736-4007-4.; KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5264-8.;KUSIN, Vasko a Eva SOLLÁROVÁ. Ľudská tvorivosť: (filozofické, psychologické a sociálne otázky). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta sociálnych vied, 2002. ISBN 80-805-0585-3.;ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.