Anotace
Diplomová práce se věnuje sebereflexi a sebehodnocení diagnostické a intervenční kompetenci v práci učitelky mateřské školy speciální.
Teoretická část diplomová práce se zaměřuje na výchovně vzdělávací proces dětí předškolního věku, dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, zabývá se osobností učitele mateřské školy, hlavně učitele mateřské školy speciální a jeho profesními kompetencemi. Jsou zde uvedeny jednotlivé druhy kompetencí, hlavní pozornost se věnuje hlavně diagnostické a intervenční kompetenci učitele a jejímu významu pro další činnost učitele mateřské školy speciální. Je zde popsán Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy sloužící jako nástroj k evaluaci hodnocení učitelových kvalit a jeho profesních činností. V části práce je popsána pedagogická diagnostika a speciálně pedagogická diagnostika a její nutná znalost učitelem mateřské školy speciální, část práce popisuje sebereflexi, nástroje sebereflexe, sebehodnocení a autoevaluaci učitele v mateřské školy speciální, vše jako důležité součásti výchovně vzdělávacího procesu předškolních dětí.
Praktická část se zabývá výzkumným šetřením, které má ukázat, jakou roli přikládají učitelé mateřských škol speciálních sebereflexi a sebehodnocení, jak často provádí sebereflexi a sebehodnocení, jaké používají nástroje sebereflexe a sebehodnocení, jak nahlíží a hodnotí úroveň vlastních profesních kvalit a činností, jak se hodnotí a využívají sebehodnocení profesních kvalit s důrazem na kompetenci diagnostickou a intervenční ve své práci. Práce vychází z dotazníkového šetření, jehož výsledky jsou zpracovány a vyhodnoceny v této části.
Výzkumné šetření sleduje dva výzkumné cíle. Prvním cílem je zjistit, jakou důležitost přikládají učitelé mateřských škol sebereflexi a sebehodnocení a jaké nástroje pro tuto činnost preferují. Druhým cílem je zjištění, jak hodnotí učitele svoji úroveň zvládání profesních činností a dovedností v oblasti plánování, v prostředí pro učení, v procesech učení, v hodnocení vzdělávacích pokroků dítěte, v reflexi vzdělávání, ve spolupráci s rodiči a širší veřejností a ve svém profesním rozvoji.
Anotace v angličtině
Abstracts
The diploma thesis examines self-reflection and self-evaluation of diagnostic and intervention competence in the work of a special kindergarten teacher.
The theoretical part of the diploma thesis focuses on the educational process of preschool children, children with special educational needs. It deals with the personality of a kindergarten teacher, particularly the teacher in a special kindergarten and his professional competences. The individual types of the competences are listed in the theoretical part, the main attention is paid mainly to the diagnostic and intervention competence of the teacher and its importance for the further activity of the special kindergarten teacher. The Framework of Professional Qualities of a Kindergarten Teacher (Preschool Teacher Characteristics) is described here, which serves as a tool for evaluating the qualities of the teachers and their professional activities. In the thesis, pedagogical diagnostics and special pedagogical diagnostics and their importance among the special kindergarten teachers are described, part of the thesis also describes self-reflection, self-reflection tools, self-evaluation and self-evaluation of teachers in special kindergartens, all as important parts of the educational process of preschool children.
The practical part presents a research survey to show the role of special self-reflection and self-assessment in everyday life of kindergarten teachers, particularly how self-reflection and self-assessment tools are used, how the teachers perceive and evaluate their own professional qualities and activities, how they use self-assessment of professional qualities with an emphasis on diagnostic and interventional competence in their work. The work is based on a questionnaire survey, the results of which are processed and evaluated in this part.
The research pursues two research objectives. The first goal is to find what importance
kindergarten teachers attach to self-reflection and self-evaluation and what tools they prefer. The second goal is to learn how teachers assess their level of management of professional activities and skills in planning, in the learning environment, in learning processes, in evaluating the child's educational progress, in reflection on education, in cooperation with parents and the general public and in their professional development.
Klíčová slova
Klíčová slova
sebereflexe,
sebehodnocení,
diagnostické a intervenční kompetence,
učitel mateřské školy,
učitel mateřské školy speciální,
předškolní vzdělávání,
výchovně vzdělávací proces,
děti se speciálně vzdělávacími potřebami,
speciálně pedagogická diagnostika
Klíčová slova v angličtině
Key words
self-reflection
self-evaluation
diagnostic and intervention competence
kindergarten teacher
special kindergarten teacher
preschool education
educational process of preschool children with special educational needs
special pedagogical diagnostics
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Diplomová práce se věnuje sebereflexi a sebehodnocení diagnostické a intervenční kompetenci v práci učitelky mateřské školy speciální.
Teoretická část diplomová práce se zaměřuje na výchovně vzdělávací proces dětí předškolního věku, dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, zabývá se osobností učitele mateřské školy, hlavně učitele mateřské školy speciální a jeho profesními kompetencemi. Jsou zde uvedeny jednotlivé druhy kompetencí, hlavní pozornost se věnuje hlavně diagnostické a intervenční kompetenci učitele a jejímu významu pro další činnost učitele mateřské školy speciální. Je zde popsán Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy sloužící jako nástroj k evaluaci hodnocení učitelových kvalit a jeho profesních činností. V části práce je popsána pedagogická diagnostika a speciálně pedagogická diagnostika a její nutná znalost učitelem mateřské školy speciální, část práce popisuje sebereflexi, nástroje sebereflexe, sebehodnocení a autoevaluaci učitele v mateřské školy speciální, vše jako důležité součásti výchovně vzdělávacího procesu předškolních dětí.
Praktická část se zabývá výzkumným šetřením, které má ukázat, jakou roli přikládají učitelé mateřských škol speciálních sebereflexi a sebehodnocení, jak často provádí sebereflexi a sebehodnocení, jaké používají nástroje sebereflexe a sebehodnocení, jak nahlíží a hodnotí úroveň vlastních profesních kvalit a činností, jak se hodnotí a využívají sebehodnocení profesních kvalit s důrazem na kompetenci diagnostickou a intervenční ve své práci. Práce vychází z dotazníkového šetření, jehož výsledky jsou zpracovány a vyhodnoceny v této části.
Výzkumné šetření sleduje dva výzkumné cíle. Prvním cílem je zjistit, jakou důležitost přikládají učitelé mateřských škol sebereflexi a sebehodnocení a jaké nástroje pro tuto činnost preferují. Druhým cílem je zjištění, jak hodnotí učitele svoji úroveň zvládání profesních činností a dovedností v oblasti plánování, v prostředí pro učení, v procesech učení, v hodnocení vzdělávacích pokroků dítěte, v reflexi vzdělávání, ve spolupráci s rodiči a širší veřejností a ve svém profesním rozvoji.
Anotace v angličtině
Abstracts
The diploma thesis examines self-reflection and self-evaluation of diagnostic and intervention competence in the work of a special kindergarten teacher.
The theoretical part of the diploma thesis focuses on the educational process of preschool children, children with special educational needs. It deals with the personality of a kindergarten teacher, particularly the teacher in a special kindergarten and his professional competences. The individual types of the competences are listed in the theoretical part, the main attention is paid mainly to the diagnostic and intervention competence of the teacher and its importance for the further activity of the special kindergarten teacher. The Framework of Professional Qualities of a Kindergarten Teacher (Preschool Teacher Characteristics) is described here, which serves as a tool for evaluating the qualities of the teachers and their professional activities. In the thesis, pedagogical diagnostics and special pedagogical diagnostics and their importance among the special kindergarten teachers are described, part of the thesis also describes self-reflection, self-reflection tools, self-evaluation and self-evaluation of teachers in special kindergartens, all as important parts of the educational process of preschool children.
The practical part presents a research survey to show the role of special self-reflection and self-assessment in everyday life of kindergarten teachers, particularly how self-reflection and self-assessment tools are used, how the teachers perceive and evaluate their own professional qualities and activities, how they use self-assessment of professional qualities with an emphasis on diagnostic and interventional competence in their work. The work is based on a questionnaire survey, the results of which are processed and evaluated in this part.
The research pursues two research objectives. The first goal is to find what importance
kindergarten teachers attach to self-reflection and self-evaluation and what tools they prefer. The second goal is to learn how teachers assess their level of management of professional activities and skills in planning, in the learning environment, in learning processes, in evaluating the child's educational progress, in reflection on education, in cooperation with parents and the general public and in their professional development.
Klíčová slova
Klíčová slova
sebereflexe,
sebehodnocení,
diagnostické a intervenční kompetence,
učitel mateřské školy,
učitel mateřské školy speciální,
předškolní vzdělávání,
výchovně vzdělávací proces,
děti se speciálně vzdělávacími potřebami,
speciálně pedagogická diagnostika
Klíčová slova v angličtině
Key words
self-reflection
self-evaluation
diagnostic and intervention competence
kindergarten teacher
special kindergarten teacher
preschool education
educational process of preschool children with special educational needs
special pedagogical diagnostics
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat novelu směrnice děkana PF UJEP Ústí n. L. o vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP č. 5A/2017.
2) Vyhledat a prostudovat literaturu k danému tématu. Vymezit základní pojmy. Formulovat cíl práce.
3) Zpracovat teoretickou část práce, která bude zaměřena na obsah diagnostické a intervenční kompetence učitele, na sebereflexi a sebehodnocení práce učitelky v mateřské školy speciální, na techniky sebereflexe a sebehodnocení a jejich význam pro práci učitelky mateřské školy speciální.
4) Praktická část bude obsahovat výzkumné šetření ve vybraných mateřských školách speciálních. Bude zaměřená na to, jak učitelé hodnotí úroveň své kompetence diagnostické a intervenční, na zjišťování vzdělávacích potřeb učitelů.
Cílovou skupinou budou učitelé mateřské školy speciální a běžného typu.
Výzkumným nástrojem bude dotazník a jako doplňkový nástroj bude použit rozhovor s vybranou skupinou učitelů/ředitelů.
5) Zpracování údajů výzkumného šetření a jejich prezentace.
6) Závěry vyplývající z výzkumného šetření a doporučení pro pedagogickou praxi a další vzdělávání učitelů.
Zásady pro vypracování
1) Prostudovat novelu směrnice děkana PF UJEP Ústí n. L. o vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP č. 5A/2017.
2) Vyhledat a prostudovat literaturu k danému tématu. Vymezit základní pojmy. Formulovat cíl práce.
3) Zpracovat teoretickou část práce, která bude zaměřena na obsah diagnostické a intervenční kompetence učitele, na sebereflexi a sebehodnocení práce učitelky v mateřské školy speciální, na techniky sebereflexe a sebehodnocení a jejich význam pro práci učitelky mateřské školy speciální.
4) Praktická část bude obsahovat výzkumné šetření ve vybraných mateřských školách speciálních. Bude zaměřená na to, jak učitelé hodnotí úroveň své kompetence diagnostické a intervenční, na zjišťování vzdělávacích potřeb učitelů.
Cílovou skupinou budou učitelé mateřské školy speciální a běžného typu.
Výzkumným nástrojem bude dotazník a jako doplňkový nástroj bude použit rozhovor s vybranou skupinou učitelů/ředitelů.
5) Zpracování údajů výzkumného šetření a jejich prezentace.
6) Závěry vyplývající z výzkumného šetření a doporučení pro pedagogickou praxi a další vzdělávání učitelů.
Seznam doporučené literatury
BURKOVIČOVÁ, R. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.
FISCHER, S. a ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil JŮVA, V., přeložila HLAVATÁ, V., Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HEŘMANOVÁ, V. Profesní sebepojetí učitelů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2004. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-618-8.
SYSLOVÁ, Z., DOBROVOLNÁ, A., GRŮZOVÁ, L., HAVRDOVÁ, E., CHALOUPKOVÁ, L., KOSTRUB, D., KRATOCHVÍLOVÁ, J., NAJVAROVÁ, V., a PARMOVÁ, L. Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 130 s. ISBN 978-80-210-7881-9.
SYSLOVÁ, Z. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Výuková videa. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7885-7.
SYSLOVÁ, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. 1. vyd.. Praha: Grada Publishing a.s., 2013. 158 s. ISBN 978-80-247-4309-7.
SYSLOVÁ, Z. Sebehodnocení učitelky mateřské školy, její profesní rozvoj. : Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2012. 30 s. Poradce ředitelky Management školy, březen 2012. ISSN 1804-5901.
SYSLOVÁ, Z. Sebehodnocení učitelky mateřské školy. In Burkovičová, R. (ed.) Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2010. s. 248 - 256, 9 s. ISBN 978-80-7368-771-7.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
BURKOVIČOVÁ, R. Obtížnost profesních činností v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-403-0.
FISCHER, S. a ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil JŮVA, V., přeložila HLAVATÁ, V., Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HEŘMANOVÁ, V. Profesní sebepojetí učitelů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2004. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-618-8.
SYSLOVÁ, Z., DOBROVOLNÁ, A., GRŮZOVÁ, L., HAVRDOVÁ, E., CHALOUPKOVÁ, L., KOSTRUB, D., KRATOCHVÍLOVÁ, J., NAJVAROVÁ, V., a PARMOVÁ, L. Rozvoj profesních a mentorských dovedností učitelů mateřských škol. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 130 s. ISBN 978-80-210-7881-9.
SYSLOVÁ, Z. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Výuková videa. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7885-7.
SYSLOVÁ, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. 1. vyd.. Praha: Grada Publishing a.s., 2013. 158 s. ISBN 978-80-247-4309-7.
SYSLOVÁ, Z. Sebehodnocení učitelky mateřské školy, její profesní rozvoj. : Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2012. 30 s. Poradce ředitelky Management školy, březen 2012. ISSN 1804-5901.
SYSLOVÁ, Z. Sebehodnocení učitelky mateřské školy. In Burkovičová, R. (ed.) Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. První. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2010. s. 248 - 256, 9 s. ISBN 978-80-7368-771-7.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.