Cílem diplomové práce je bližší seznámení s pojmem dramatická výchova a shromáždění informací, které s tímto pojmem souvisejí. Mezi hlavní cíl patří také vytvoření příprav na jednotlivé lekce dramatické výchovy, které budou moci učitelé ve své praxi využít.
Diplomová práce je rozdělena na dvě stěžejní části. Tou první je část teoretická a tou druhou část praktická. Teoretická část pojednává o Rámcovém vzdělávacím programu, jeho cílech, kompetencích a v neposlední řadě o oblasti Člověk a jeho svět. Dále pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, principech, technikách a metodách.
Praktická část zahrnuje výzkumnou sondu. Ta je prováděna pomocí dotazníku a zjišťuje využívání metod a technik dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ. Druhou část zahrnují přípravy na vyučovací hodiny prvouky.
Anotace v angličtině
The diploma disertation is to get closer knowledge about drama education and to gather information related to this topic. Making preparations for the individual lessons of drama education also belongs to the main goal. These preparations will be then available to teachers for using in practice.
The diploma disertation is divided into two main parts. The first one is theoretical, the second practical. The theoretical part concerns the Framework Education Programme for Elementary Education, its goals, competencies and last but not least the area "The people and his world". Further it deals with drama education, its goals, principles, techniques and methods.
The practical part includes a research done through a questionnaire. The purpose of the questionnaire is to identify how the methods and techniques of drama education are used at basic primary schools. The second part consists of preparations for the elementary science lessons.
Drama education, teaching method, principle, teacher
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je bližší seznámení s pojmem dramatická výchova a shromáždění informací, které s tímto pojmem souvisejí. Mezi hlavní cíl patří také vytvoření příprav na jednotlivé lekce dramatické výchovy, které budou moci učitelé ve své praxi využít.
Diplomová práce je rozdělena na dvě stěžejní části. Tou první je část teoretická a tou druhou část praktická. Teoretická část pojednává o Rámcovém vzdělávacím programu, jeho cílech, kompetencích a v neposlední řadě o oblasti Člověk a jeho svět. Dále pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, principech, technikách a metodách.
Praktická část zahrnuje výzkumnou sondu. Ta je prováděna pomocí dotazníku a zjišťuje využívání metod a technik dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ. Druhou část zahrnují přípravy na vyučovací hodiny prvouky.
Anotace v angličtině
The diploma disertation is to get closer knowledge about drama education and to gather information related to this topic. Making preparations for the individual lessons of drama education also belongs to the main goal. These preparations will be then available to teachers for using in practice.
The diploma disertation is divided into two main parts. The first one is theoretical, the second practical. The theoretical part concerns the Framework Education Programme for Elementary Education, its goals, competencies and last but not least the area "The people and his world". Further it deals with drama education, its goals, principles, techniques and methods.
The practical part includes a research done through a questionnaire. The purpose of the questionnaire is to identify how the methods and techniques of drama education are used at basic primary schools. The second part consists of preparations for the elementary science lessons.
Drama education, teaching method, principle, teacher
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP 9/2018 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou využití metod dramatické výchovy ve výuce prvouky. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky charakteristiky oblasti Člověk a jeho svět, vymezením pojmu dramatické výchovy, významu a možnosti využití metod dramatické výchovy ve výuce prvouky. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření, jehož cílem bude analyzovat využití metod dramatické výchovy ve výuce prvouky a následné vypracování příprav s využitím těchto metod.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídí novelou směrnice děkana PF UJEP 9/2018 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou využití metod dramatické výchovy ve výuce prvouky. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky charakteristiky oblasti Člověk a jeho svět, vymezením pojmu dramatické výchovy, významu a možnosti využití metod dramatické výchovy ve výuce prvouky. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření, jehož cílem bude analyzovat využití metod dramatické výchovy ve výuce prvouky a následné vypracování příprav s využitím těchto metod.
Seznam doporučené literatury
Budínská, Hana. Hry pro šest smyslů, Praha:NIPOS, 2004.ISBN 80-7068-187-X
Fabiánová, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. Ročníku zákl. školy, Brno:Paido: Edice ped. Literatury, 1996. ISBN 80-7184-756-9
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy, Státní ped.nakladatelství, 1980
Macková, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DIFA JAMU,1995. ISBN 80-8542916-0
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výskumu, Bratislava:Vydavatelstvo UK, 2008. ISBN 978-80-223-2391-8
Seznam doporučené literatury
Budínská, Hana. Hry pro šest smyslů, Praha:NIPOS, 2004.ISBN 80-7068-187-X
Fabiánová, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. Ročníku zákl. školy, Brno:Paido: Edice ped. Literatury, 1996. ISBN 80-7184-756-9
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy, Státní ped.nakladatelství, 1980
Macková, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DIFA JAMU,1995. ISBN 80-8542916-0
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výskumu, Bratislava:Vydavatelstvo UK, 2008. ISBN 978-80-223-2391-8