Práce se skládá ze tří částí. První teoretická část vymezuje a popisuje základní pojmy práce, jakými jsou slovo, slovní zásoba, přejímání slov, přejatá slova a způsoby jejich přejímání a změny, které při přejímání slov z cizích jazyků mohou nastat. Praktická část obsahuje analýzu cizích slov ve vybraných učebnicích vlastivědy. Na základě této analýzy je vytvořena výzkumná část práce, která zjišťuje porozumění cizích slov u žáků prvního stupně pomocí kvantitativní metody, konkrétně dotazníku.
Anotace v angličtině
The thesis consists of three parts. The first theoretical part defines and describes the basic terms of the thesis such as word, vocabulary, adopting words from foreign languages, adopted words and the ways of accepting such words and also the changes that may occur when the words from foreign languages are adopting. The practical part deals with the analysis of foreign words in selected textbooks of national history and geography. Based on this analysis, a research part of the thesis is being developed, which finds out the understanding of foreign words among the pupils in the first degree of elementary school by using a quantitative method, a questionnaire.
Word, vocabulary, foreign words, adopted words, national history and geography, understanding.
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se skládá ze tří částí. První teoretická část vymezuje a popisuje základní pojmy práce, jakými jsou slovo, slovní zásoba, přejímání slov, přejatá slova a způsoby jejich přejímání a změny, které při přejímání slov z cizích jazyků mohou nastat. Praktická část obsahuje analýzu cizích slov ve vybraných učebnicích vlastivědy. Na základě této analýzy je vytvořena výzkumná část práce, která zjišťuje porozumění cizích slov u žáků prvního stupně pomocí kvantitativní metody, konkrétně dotazníku.
Anotace v angličtině
The thesis consists of three parts. The first theoretical part defines and describes the basic terms of the thesis such as word, vocabulary, adopting words from foreign languages, adopted words and the ways of accepting such words and also the changes that may occur when the words from foreign languages are adopting. The practical part deals with the analysis of foreign words in selected textbooks of national history and geography. Based on this analysis, a research part of the thesis is being developed, which finds out the understanding of foreign words among the pupils in the first degree of elementary school by using a quantitative method, a questionnaire.
Word, vocabulary, foreign words, adopted words, national history and geography, understanding.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP."
1) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu. 2) Zpracovat teoretická východiska práce, na základě kterých budou formulovány předpoklady ověřované v následující etapě. 3) Hlavním cílem práce je analýza učebnic vlastivědy z hlediska výskytu cizích slov a následné ověření, jak žáci těmto slovům rozumí. 4) Promyslet a připravit výzkumnou část práce, vlastní realizace výzkumu. 5) Zpracovat získaná data. 6) Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi. 7) Spolupracovat s vedoucím práce a konzultovat s ním průběh práce.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP č. 5/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP."
1) Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu. 2) Zpracovat teoretická východiska práce, na základě kterých budou formulovány předpoklady ověřované v následující etapě. 3) Hlavním cílem práce je analýza učebnic vlastivědy z hlediska výskytu cizích slov a následné ověření, jak žáci těmto slovům rozumí. 4) Promyslet a připravit výzkumnou část práce, vlastní realizace výzkumu. 5) Zpracovat získaná data. 6) Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi. 7) Spolupracovat s vedoucím práce a konzultovat s ním průběh práce.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýza edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4. VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 75 s. Skripta. ISBN 978-80-244-2263-3.KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 196 s. Pedagogický výzkum v teorii i praxi,sv.11. ISBN 978-80-7315-174-4. ČECHOVÁ, Marie. Čeština, řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 407 s. ISBN 978-80-7235-413-9. FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985.HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 192 s. HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vademecum, s. r. o. 1998. 303 s. KRAUS, Jiří. a kol. Nový akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2005. 879 s. ISBN 80-200-1351-2.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýza edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4. VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. 75 s. Skripta. ISBN 978-80-244-2263-3.KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 196 s. Pedagogický výzkum v teorii i praxi,sv.11. ISBN 978-80-7315-174-4. ČECHOVÁ, Marie. Čeština, řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 2000. 407 s. ISBN 978-80-7235-413-9. FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985.HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. 192 s. HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vademecum, s. r. o. 1998. 303 s. KRAUS, Jiří. a kol. Nový akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2005. 879 s. ISBN 80-200-1351-2.