Bakalářská práce s názvem Resocializace adolescentů v dětském domově se školou a jejich integrace do společnosti je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části přibližujeme téma resocializace a integrace z odborného hlediska. Vymezujeme základní pojmy a popisujeme metody, které hrají v resocializaci a integraci klíčovou roli. Konkretizujeme zde příčiny umístění adolescentů do ústavní a ochranné výchovy. V praktické části popisujeme průběh ústavní výchovy u jednotlivých adolescentů, jejich současnou situaci a integraci do společnosti, zejména s ohledem na stávající zaměstnání a aktuální rodinnou situaci. Toto šetření má kvalitativní charakter a je zde použita metoda pozorování a rozhovor. Cílem praktické části je zjistit v jaké kvalitě probíhá resocializace a pozdější integrace adolescentů do společnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis titled Resocialization of adolescents in a children's home with a school and their integration into society is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part refers to the theme of resocialization and integration from a professional point of view. We define the basic concepts and describe the methods that play a key role in resocialization and integration. We specify the causes of the placement of adolescents in institutional and protective education. In the practical part we describe the course of institutional education in individual adolescents, their current situation and integration into society, especially with regard to current employment and current family situation. This survey has a qualitative character, and observation and interviewing are used here. The aim of this work is to find out in what quality is the re-socialization and later integration of adolescents into society.
Klíčová slova
adolescent, resocializace, integrace, ústavní a ochranná výchova, společnost
Klíčová slova v angličtině
adolescent, resocialization, integration, institutional and protective education,
society
Rozsah průvodní práce
55 s. (71 462 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Resocializace adolescentů v dětském domově se školou a jejich integrace do společnosti je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části přibližujeme téma resocializace a integrace z odborného hlediska. Vymezujeme základní pojmy a popisujeme metody, které hrají v resocializaci a integraci klíčovou roli. Konkretizujeme zde příčiny umístění adolescentů do ústavní a ochranné výchovy. V praktické části popisujeme průběh ústavní výchovy u jednotlivých adolescentů, jejich současnou situaci a integraci do společnosti, zejména s ohledem na stávající zaměstnání a aktuální rodinnou situaci. Toto šetření má kvalitativní charakter a je zde použita metoda pozorování a rozhovor. Cílem praktické části je zjistit v jaké kvalitě probíhá resocializace a pozdější integrace adolescentů do společnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis titled Resocialization of adolescents in a children's home with a school and their integration into society is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part refers to the theme of resocialization and integration from a professional point of view. We define the basic concepts and describe the methods that play a key role in resocialization and integration. We specify the causes of the placement of adolescents in institutional and protective education. In the practical part we describe the course of institutional education in individual adolescents, their current situation and integration into society, especially with regard to current employment and current family situation. This survey has a qualitative character, and observation and interviewing are used here. The aim of this work is to find out in what quality is the re-socialization and later integration of adolescents into society.
Klíčová slova
adolescent, resocializace, integrace, ústavní a ochranná výchova, společnost
Klíčová slova v angličtině
adolescent, resocialization, integration, institutional and protective education,
society
Zásady pro vypracování
Prostudovat směrnici č.5/2017 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Anotace:
Autorka popíše konkrétní způsoby, metody a nástroje v procesu přípravy dětí, umístěných v Dětském domově se školou v Liběchově, na integraci do společnosti, zejména s ohledem na navazující studium, osobní život, zaměstnání.
Pomocí výzkumných metod zjistí, jak hodnotí svou připravenost na odchod z DDŠ samotní adolescenti. Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části budou první kapitoly věnovány obecné teorii týkající se charakteristiky umístěných dětí v dětském domově, popisu Dětského domova se školou v Liběchově a dalších institucí ve smyslu prevence, intervenčních přístupů a speciální podpory pomáhající se vstupem do samostatného života. Praktická část bude zpracovaná formou kazuistik pěti respondentů, s ohledem na resocializaci adolescenta do běžného života mimo ústavní péči. Zaměří se na úspěšnost žáků v dalším vzdělávání a při návratu do svých rodin. K získání potřebných dat a údajů bude využívat kvalitativních metod výzkumného šetření, zejména pozorování a rozhovoru.
Zásady pro vypracování
Prostudovat směrnici č.5/2017 Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
Anotace:
Autorka popíše konkrétní způsoby, metody a nástroje v procesu přípravy dětí, umístěných v Dětském domově se školou v Liběchově, na integraci do společnosti, zejména s ohledem na navazující studium, osobní život, zaměstnání.
Pomocí výzkumných metod zjistí, jak hodnotí svou připravenost na odchod z DDŠ samotní adolescenti. Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části budou první kapitoly věnovány obecné teorii týkající se charakteristiky umístěných dětí v dětském domově, popisu Dětského domova se školou v Liběchově a dalších institucí ve smyslu prevence, intervenčních přístupů a speciální podpory pomáhající se vstupem do samostatného života. Praktická část bude zpracovaná formou kazuistik pěti respondentů, s ohledem na resocializaci adolescenta do běžného života mimo ústavní péči. Zaměří se na úspěšnost žáků v dalším vzdělávání a při návratu do svých rodin. K získání potřebných dat a údajů bude využívat kvalitativních metod výzkumného šetření, zejména pozorování a rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
FISHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. 2 vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
FISCHER, Slavomil a kolektiv. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. 1 vyd. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2 vyd. Brno: Paido, 2010. Str. 262. ISBN 978-80-7315-185-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Mládež a delikvence.1 vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-26-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mladistvých s důrazem na děti odcházející z ústavní výchovy. 1. vyd. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka, 2008. ISBN 978-80-254-2756-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 1 vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-731-5120-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie, dětství a dospívání. 1 vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
Seznam doporučené literatury
FISHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. 2 vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
FISCHER, Slavomil a kolektiv. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. 1 vyd. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2 vyd. Brno: Paido, 2010. Str. 262. ISBN 978-80-7315-185-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Mládež a delikvence.1 vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-26-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mladistvých s důrazem na děti odcházející z ústavní výchovy. 1. vyd. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka, 2008. ISBN 978-80-254-2756-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. 1 vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-731-5120-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie, dětství a dospívání. 1 vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.