Diplomová práce "Sebepojetí školní úspěšnosti u dětí se specifickými poruchami učení" je rozdělena na dvě části. V teoretické části práce se v jednotlivých kapitolách věnujeme problematice související se zvoleným tématem, jedná se například o specifické poruchy učení či sebepojetí. V praktické části jsou zpracovány výsledky výzkumu, který je blíže specifikován v této části práce. Dále jsou zde obsažena doporučení pro pedagogickou praxi, která vycházejí z výsledků výzkumného šetření pomocí standardizovaného dotazníku Sebepojetí školní úspěšnosti dětí SPAS.
Anotace v angličtině
The Master's thesis "The self-concept of a school achievement in children with specific learning disabilities" is divided into two parts. Theoretical part describes the issues related to the chosen topic such as specific learning disabilities or a self-concept. Practical part talks about the results of the research and its requirements which are discussed more in this part of the thesis. As an outcome of this research, some recommendations for a practical pedagogical training can be found here. A standardized questionnaire "Students Perceptions of Ability Scale" was used for this purpose.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, sebepojetí, školní úspěšnost, dotazník SPAS
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, self-concept, school achievement, questionnaire SPAS
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Sebepojetí školní úspěšnosti u dětí se specifickými poruchami učení" je rozdělena na dvě části. V teoretické části práce se v jednotlivých kapitolách věnujeme problematice související se zvoleným tématem, jedná se například o specifické poruchy učení či sebepojetí. V praktické části jsou zpracovány výsledky výzkumu, který je blíže specifikován v této části práce. Dále jsou zde obsažena doporučení pro pedagogickou praxi, která vycházejí z výsledků výzkumného šetření pomocí standardizovaného dotazníku Sebepojetí školní úspěšnosti dětí SPAS.
Anotace v angličtině
The Master's thesis "The self-concept of a school achievement in children with specific learning disabilities" is divided into two parts. Theoretical part describes the issues related to the chosen topic such as specific learning disabilities or a self-concept. Practical part talks about the results of the research and its requirements which are discussed more in this part of the thesis. As an outcome of this research, some recommendations for a practical pedagogical training can be found here. A standardized questionnaire "Students Perceptions of Ability Scale" was used for this purpose.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, sebepojetí, školní úspěšnost, dotazník SPAS
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, self-concept, school achievement, questionnaire SPAS
Zásady pro vypracování
Cílem kvalifikační práce bude zodpovědět výzkumný problém, tedy zjistit a popsat jak může žákovo sebepojetí školní úspěšnosti ovlivňovat diagnostikovaná SPU. Součástí práce také bude literární rešerše studované problematiky se zaměřením na specifické poruchy učení a sebepojetí žáků II. stupně základních škol. Výběr výzkumného vzorku bude záměrný - žáci šestých až devátých ročníků II. stupně základních škol. Výzkumnou metodu bude standardizovaný dotazník SPAS - sebepojetí školní úspěšnosti. Vlastní provedení výzkumného šetření proběhne pomocí sběru dat dotazníky. Dotazníky budou rozdány dvěma skupinám, jak žákům s SPU tak žákům bez SPU. Výzkum bude kvantitativní, data budou zpracována dle kritérií manuálu, následně dojde ke komparaci výsledků obou skupin výzkumného vzorku. Na konci práce budou zformulovány závěry. V doporučení pro pedagogickou praxi bude popsáno v jaké ze šesti nabízených oblastí dotazníku je nutné u žáků s SPU podporovat sebehodnocení na základě výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
Cílem kvalifikační práce bude zodpovědět výzkumný problém, tedy zjistit a popsat jak může žákovo sebepojetí školní úspěšnosti ovlivňovat diagnostikovaná SPU. Součástí práce také bude literární rešerše studované problematiky se zaměřením na specifické poruchy učení a sebepojetí žáků II. stupně základních škol. Výběr výzkumného vzorku bude záměrný - žáci šestých až devátých ročníků II. stupně základních škol. Výzkumnou metodu bude standardizovaný dotazník SPAS - sebepojetí školní úspěšnosti. Vlastní provedení výzkumného šetření proběhne pomocí sběru dat dotazníky. Dotazníky budou rozdány dvěma skupinám, jak žákům s SPU tak žákům bez SPU. Výzkum bude kvantitativní, data budou zpracována dle kritérií manuálu, následně dojde ke komparaci výsledků obou skupin výzkumného vzorku. Na konci práce budou zformulovány závěry. V doporučení pro pedagogickou praxi bude popsáno v jaké ze šesti nabízených oblastí dotazníku je nutné u žáků s SPU podporovat sebehodnocení na základě výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Blatný M. a kol, Psychologie osobnosti, Praha, Grada, 2010, ISBN: 978-80-247-3434-7
Čáp J., Mareš J., Psychologie pro učitele, Praha, Portál, 2007, ISBN:80-7367-273-1
Fontana D., Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 2009, 978-80-7367-725-1
Gavora, Úvod do pedagogického výzkumu, Brno, Paido, 2000, ISBN: 80-85931-76-6
Chráska M., Metody pedagogického výzkumu, Praha, Grada, 2007, ISBN: 978-80-247-1369-4
Vágnerová M., Vývojová psychologie, dětství a dospívání, Praha, Karolinum, 2012, ISBN: 978-80-246-2153-1
Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M., Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál, 2009, ISBN: 978-80-7367-566-0
Zelinková O., Poruchy učení, Praha, Portál, 2015, ISBN 978-80-262-0875-4
Seznam doporučené literatury
Blatný M. a kol, Psychologie osobnosti, Praha, Grada, 2010, ISBN: 978-80-247-3434-7
Čáp J., Mareš J., Psychologie pro učitele, Praha, Portál, 2007, ISBN:80-7367-273-1
Fontana D., Psychologie ve školní praxi, Praha, Portál, 2009, 978-80-7367-725-1
Gavora, Úvod do pedagogického výzkumu, Brno, Paido, 2000, ISBN: 80-85931-76-6
Chráska M., Metody pedagogického výzkumu, Praha, Grada, 2007, ISBN: 978-80-247-1369-4
Vágnerová M., Vývojová psychologie, dětství a dospívání, Praha, Karolinum, 2012, ISBN: 978-80-246-2153-1
Svoboda M., Krejčířová D., Vágnerová M., Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál, 2009, ISBN: 978-80-7367-566-0
Zelinková O., Poruchy učení, Praha, Portál, 2015, ISBN 978-80-262-0875-4