Tato bakalářská práce se zabývá řešením projevů agresivního chování ve školských zařízeních náhradní výchovné péče. V teoretické části jsou za pomoci odborných zdrojů zpracovaná témata vztahující se k vybrané problematice. Především se jedná o vliv nevhodného rodinného prostředí, popisuje dále systém náhradní výchovné péče a projevy agresivního chování u dětí, které jsou v těchto zařízeních umístěny.
Praktická část využitím dotazníkového šetření u vychovatelů ve výchovných ústavech zjišťuje, jakým způsobem řeší projevy agresivního chování. Zároveň zkoumá, zda vychovatelé do svých odpovědí zahrnují prvky vymezení pravidel, sociální kontroly
a sociální pomoci. Závěrem bude doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with solving manifestations of aggressive behaviour in school facilities of substitute educational care. In the theoretical part there are topics elaborated with the help of expert sources related to selected issues. Above all, it is the impact of an inappropriate family environment and also describes a system of alternative educational care and manifestations of aggressive behaviour of children who are in these facilities.
The practical part finds out it addresses the manifestations of aggressive behaviour, using the questionnaire survey of educators in educational institutions. It also examines whether educators in their own responses include elements of delimitation, social control and social assistance. Finally, there will be recommendations for practice.
Tato bakalářská práce se zabývá řešením projevů agresivního chování ve školských zařízeních náhradní výchovné péče. V teoretické části jsou za pomoci odborných zdrojů zpracovaná témata vztahující se k vybrané problematice. Především se jedná o vliv nevhodného rodinného prostředí, popisuje dále systém náhradní výchovné péče a projevy agresivního chování u dětí, které jsou v těchto zařízeních umístěny.
Praktická část využitím dotazníkového šetření u vychovatelů ve výchovných ústavech zjišťuje, jakým způsobem řeší projevy agresivního chování. Zároveň zkoumá, zda vychovatelé do svých odpovědí zahrnují prvky vymezení pravidel, sociální kontroly
a sociální pomoci. Závěrem bude doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with solving manifestations of aggressive behaviour in school facilities of substitute educational care. In the theoretical part there are topics elaborated with the help of expert sources related to selected issues. Above all, it is the impact of an inappropriate family environment and also describes a system of alternative educational care and manifestations of aggressive behaviour of children who are in these facilities.
The practical part finds out it addresses the manifestations of aggressive behaviour, using the questionnaire survey of educators in educational institutions. It also examines whether educators in their own responses include elements of delimitation, social control and social assistance. Finally, there will be recommendations for practice.
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou zvolených strategií pedagogických pracovníků při řešení projevů agresivního chování ve školských zařízení náhradní výchovné péče. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku školských zařízení náhradní výchovné péče. Zaměřuje se na projevy agrese a agresivního chování v těchto zařízeních, nastiňuje problematiku autority pedagogických pracovníků. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit a vyhodnotit konkrétní postupy pedagogů při řešení projevů agresivního chování.Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících disciplín.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou zvolených strategií pedagogických pracovníků při řešení projevů agresivního chování ve školských zařízení náhradní výchovné péče. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o problematiku školských zařízení náhradní výchovné péče. Zaměřuje se na projevy agrese a agresivního chování v těchto zařízeních, nastiňuje problematiku autority pedagogických pracovníků. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit a vyhodnotit konkrétní postupy pedagogů při řešení projevů agresivního chování.Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících disciplín.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7552-821-6.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-945-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
SVOBODA, Zdeněk a Arnošt SMOLÍK. Etopedické propylaje I.: aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7552-821-6.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-945-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
SVOBODA, Zdeněk a Arnošt SMOLÍK. Etopedické propylaje I.: aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-529-2.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-166-9.