Tato bakalářská práce se zaměřuje na aplikaci metody PRVA u dětí s vysoce funkčním autismem, konkrétně pak na aplikaci metody PRVA u dětí s diagnózou Aspergerova syndromu. Výzkumný problém této práce je procesuální průběh aplikace metody PRVA u dětí s touto diagnózou a mentálním věkem v úrovni minimálně 9 let dítěte ze zdravé populace. Výzkumný projekt byl realizován jako kvalitativní evaluace procesu aplikace metody PRVA na uvedeném souboru dětí.
Výzkumným přínosem této práce je zjištění charakteristik pro děti s Aspergerovým syndromem během celého procesu PRVA. Dalším přínosem této práce je zjištění, že metoda PRVA by mohla být využívána jako nový diagnostický přístup pro diagnostikování Aspergerova syndromu s uvedením prvního možného diagnostikovaného případu, kde vzniká pochybnost ve stávající diagnóze.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis focuses on the application of the PRVA method in children with highly functional autism, namely the application of the PRVA method in children with the diagnosis of the Asperger syndrome. The research topic of this work is the process of application of the PRVA method in children with this diagnosis and mental age at the level of at least 9 years of a healthy child. The research project was implemented as a qualitative evaluation of the process of application of the PRVA method in the aforementioned set of children.
The research benefit of this work is the identification of characteristics for children with Asperger syndrome during the entire PRVA process. Another benefit of this work is the discovery that the PRVA method could be used as a new diagnostic approach for the diagnosis of Asperger syndrome with the indication of the first possible diagnosed case where doubts arise in the current diagnosis.
Klíčová slova
metoda PRVA, Aspergerův syndrom, vysoce funkční autismus, kvalitativní evaluace, nová diagnostická metoda
Klíčová slova v angličtině
PRVA method, Asperger syndrome, highly functional autism, qualitative evaluation, new diagnostic method
Rozsah průvodní práce
66 stran (75 784 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na aplikaci metody PRVA u dětí s vysoce funkčním autismem, konkrétně pak na aplikaci metody PRVA u dětí s diagnózou Aspergerova syndromu. Výzkumný problém této práce je procesuální průběh aplikace metody PRVA u dětí s touto diagnózou a mentálním věkem v úrovni minimálně 9 let dítěte ze zdravé populace. Výzkumný projekt byl realizován jako kvalitativní evaluace procesu aplikace metody PRVA na uvedeném souboru dětí.
Výzkumným přínosem této práce je zjištění charakteristik pro děti s Aspergerovým syndromem během celého procesu PRVA. Dalším přínosem této práce je zjištění, že metoda PRVA by mohla být využívána jako nový diagnostický přístup pro diagnostikování Aspergerova syndromu s uvedením prvního možného diagnostikovaného případu, kde vzniká pochybnost ve stávající diagnóze.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis focuses on the application of the PRVA method in children with highly functional autism, namely the application of the PRVA method in children with the diagnosis of the Asperger syndrome. The research topic of this work is the process of application of the PRVA method in children with this diagnosis and mental age at the level of at least 9 years of a healthy child. The research project was implemented as a qualitative evaluation of the process of application of the PRVA method in the aforementioned set of children.
The research benefit of this work is the identification of characteristics for children with Asperger syndrome during the entire PRVA process. Another benefit of this work is the discovery that the PRVA method could be used as a new diagnostic approach for the diagnosis of Asperger syndrome with the indication of the first possible diagnosed case where doubts arise in the current diagnosis.
Klíčová slova
metoda PRVA, Aspergerův syndrom, vysoce funkční autismus, kvalitativní evaluace, nová diagnostická metoda
Klíčová slova v angličtině
PRVA method, Asperger syndrome, highly functional autism, qualitative evaluation, new diagnostic method
Zásady pro vypracování
Postup:
1. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice
2. formulování výzkumných otázek
3. volba výzkumného plánu v kvalitativním výzkumném přístupu (dop.případová studie pro IPA)
4. volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat, zpracování dat, analýzy a interpretace dat a metodu triangulace výsledků (analytická metoda - Intepretative Phenomenological Analysis)
5. realizace výzkumu
6. formální zpracování práce
Formální zásady:
Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP (viz lit. níže)
Zásady pro vypracování
Postup:
1. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice
2. formulování výzkumných otázek
3. volba výzkumného plánu v kvalitativním výzkumném přístupu (dop.případová studie pro IPA)
4. volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat, zpracování dat, analýzy a interpretace dat a metodu triangulace výsledků (analytická metoda - Intepretative Phenomenological Analysis)
5. realizace výzkumu
6. formální zpracování práce
Formální zásady:
Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP (viz lit. níže)
Seznam doporučené literatury
pro TKA a konceptuální východiska:
Závora, J. (2011). Úvod do metody PRVA. Ústí n.L.:UJEP.
Závora, J. (2012). Výzkum významu témat evokovaných metodou PRVA . (nepublikovaná disertační práce). Brno: FSS MU.
Závora, J. & Staněk, Z. (2011). Aplikace metody PRVA v etopedické praxi. In Charvát, M. Šucha, M. KVALITATIVNÍ VÝZKUM VE VĚDÁCH O ČLOVĚKU X. Olomouc: FF UPOL.
Malečková, M. (2009). Projevy úzkosti ve výtvarném projevu dětí mladšího školního věku. (nepublikovaná diplomová práce). Ústí nad Labem: PF UJEP.
Závora, J. & Hornofová, P. (2013). Procesuální souvislosti začlenění metody PRVA do artefiletického setkání. Psychologie a jeho kontexty 4 (1), 13-28.
Staněk, Z. (2016). Metoda PRVA v artefiletickém procesu ve vztahu k dětskému etopedickému souboru. (nepublikovaná doktorská disertace). Ústí nad Labem : PF UJEP
Havlíčková, L. (2017). Aplikace metody PRVA u dětí z azylových domů. (nepublikovaná bakalářská práce). Ústí n.L.: PF UJEP.
pro metodologické otázky:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada.
Smith, J. A., & Osborn, M. (2008). Interpretative Phenomenological Analysis. In J.A. Smith (Ed.) Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods (pp.53-81). London: SAGE Publications.
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP. Dostupné na PF UJEP Web site: https://www.pf.ujep.cz/kps/studium
Citační norma:
APA 2013
Seznam doporučené literatury
pro TKA a konceptuální východiska:
Závora, J. (2011). Úvod do metody PRVA. Ústí n.L.:UJEP.
Závora, J. (2012). Výzkum významu témat evokovaných metodou PRVA . (nepublikovaná disertační práce). Brno: FSS MU.
Závora, J. & Staněk, Z. (2011). Aplikace metody PRVA v etopedické praxi. In Charvát, M. Šucha, M. KVALITATIVNÍ VÝZKUM VE VĚDÁCH O ČLOVĚKU X. Olomouc: FF UPOL.
Malečková, M. (2009). Projevy úzkosti ve výtvarném projevu dětí mladšího školního věku. (nepublikovaná diplomová práce). Ústí nad Labem: PF UJEP.
Závora, J. & Hornofová, P. (2013). Procesuální souvislosti začlenění metody PRVA do artefiletického setkání. Psychologie a jeho kontexty 4 (1), 13-28.
Staněk, Z. (2016). Metoda PRVA v artefiletickém procesu ve vztahu k dětskému etopedickému souboru. (nepublikovaná doktorská disertace). Ústí nad Labem : PF UJEP
Havlíčková, L. (2017). Aplikace metody PRVA u dětí z azylových domů. (nepublikovaná bakalářská práce). Ústí n.L.: PF UJEP.
pro metodologické otázky:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada.
Smith, J. A., & Osborn, M. (2008). Interpretative Phenomenological Analysis. In J.A. Smith (Ed.) Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods (pp.53-81). London: SAGE Publications.
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP. Dostupné na PF UJEP Web site: https://www.pf.ujep.cz/kps/studium
Citační norma:
APA 2013