Cílem diplomové práce je výtvarný cyklus, při jehož realizaci se žáci seznámí s výtvarnými technikami, které jsou založeny na využití vody a jejich kombinací s dalšími korespondujícími technikami. Následné dotváření experimentálních technik pomáhá dětem rozvíjet výtvarné myšlení a hledat shodu mezi výrazem a významem vlastního díla. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány výtvarné techniky, odkazy na Oblast Umění a kultura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a dětský výtvarný projev - jeho vývoj a zvláštnosti včetně dětské výtvarné krize. Praktickou část tvoří výtvarný cyklus realizovaný se žáky 1. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is the art cycle, where pupils will meet art techniques based on usage of water and their combination with other corresponding techniques. The following completion of experimental techniques helps children develop their artistic opinion and seeking the consistency between expression and meaning of their own work. The thesis is divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part there are described art techniques, references in the field of art and culture within the Framework Educational Program for Basic Education and children's artistic expression - its development and specialties, including children's artistic crisis. The practical part consists of the art cycle realized with pupils at elementary schools.
Klíčová slova
Výtvarný cyklus, výtvarné techniky, umění, kultura, dětský výtvarný projev, metodický list, voda, pedagogická reflexe, grafické techniky
Cílem diplomové práce je výtvarný cyklus, při jehož realizaci se žáci seznámí s výtvarnými technikami, které jsou založeny na využití vody a jejich kombinací s dalšími korespondujícími technikami. Následné dotváření experimentálních technik pomáhá dětem rozvíjet výtvarné myšlení a hledat shodu mezi výrazem a významem vlastního díla. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány výtvarné techniky, odkazy na Oblast Umění a kultura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a dětský výtvarný projev - jeho vývoj a zvláštnosti včetně dětské výtvarné krize. Praktickou část tvoří výtvarný cyklus realizovaný se žáky 1. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is the art cycle, where pupils will meet art techniques based on usage of water and their combination with other corresponding techniques. The following completion of experimental techniques helps children develop their artistic opinion and seeking the consistency between expression and meaning of their own work. The thesis is divided into the theoretical and practical part. In the theoretical part there are described art techniques, references in the field of art and culture within the Framework Educational Program for Basic Education and children's artistic expression - its development and specialties, including children's artistic crisis. The practical part consists of the art cycle realized with pupils at elementary schools.
Klíčová slova
Výtvarný cyklus, výtvarné techniky, umění, kultura, dětský výtvarný projev, metodický list, voda, pedagogická reflexe, grafické techniky
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na
její dodržování.
2. Studentka průběžně konzultuje dílčí zpracováni své kvalifikační práce a
hrubý koncept předloží jeden měsíc před odevzdáním práce.
3. Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a
zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část
diplomové práce se zaměřením na výtvarný cyklus ve výtvarné primární
edukaci, výrazové a vyjadřovací prostředky ve výtvarné výchově, které
využívají vodu jak hlavní výtvarné médium, specifika dané věkové skupiny s
důrazem na vývoj dětské kresby, umělecké konsekvence žákovské a
profesionální tvorby. To vše v návaznosti na RVP a ŠVP ZŠ.
5. Realizace výtvarného cyklu bude shrnuta v metodických listech jednotlivých
výukových jednotek, jejichž součástí bude rovněž pedagogická
reflexe.Výsledná dětská tvorba bude v závěru práce kvalitativně vyhodnocena.
6. Součástí diplomové práce je také autorská tvorba, která souvisí s tématem
kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarně zaměřeného projektu ve
školním prostředí.
Zásady pro vypracování
1. Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na
její dodržování.
2. Studentka průběžně konzultuje dílčí zpracováni své kvalifikační práce a
hrubý koncept předloží jeden měsíc před odevzdáním práce.
3. Realizace práce proběhne v souladu s dodržováním autorského zákona a
zásadami na ochranu osobních údajů.
4. Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část
diplomové práce se zaměřením na výtvarný cyklus ve výtvarné primární
edukaci, výrazové a vyjadřovací prostředky ve výtvarné výchově, které
využívají vodu jak hlavní výtvarné médium, specifika dané věkové skupiny s
důrazem na vývoj dětské kresby, umělecké konsekvence žákovské a
profesionální tvorby. To vše v návaznosti na RVP a ŠVP ZŠ.
5. Realizace výtvarného cyklu bude shrnuta v metodických listech jednotlivých
výukových jednotek, jejichž součástí bude rovněž pedagogická
reflexe.Výsledná dětská tvorba bude v závěru práce kvalitativně vyhodnocena.
6. Součástí diplomové práce je také autorská tvorba, která souvisí s tématem
kvalifikační práce a předchází realizaci výtvarně zaměřeného projektu ve
školním prostředí.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Výtvarná výchova na prvním stupni II: (pracovní sešit pro výuku výtvarné výchovy ve 4. a 5. ročníku) : [učebnice pro základní školy]. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-59-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 8090226728.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-7209-521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208761.
SMITH, Ray a [Z ANGLICKÉHO ORIGINÁLU .. PŘELOŽILI PETR CHMELAŘ, ANNA TÝČOVÁ A MONIKA VOSKOVÁ]. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 2. Praha: Slovart, 2006. ISBN 807209758X.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1469-4.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
VANČÁT, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Praha: EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Výtvarná výchova na prvním stupni II: (pracovní sešit pro výuku výtvarné výchovy ve 4. a 5. ročníku) : [učebnice pro základní školy]. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-59-5.
HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
LINAJ, Evžen a Alois KRAČMAR. Grafickou cestou. Ústí nad Labem: Pedagogické centrum, 2002. ISBN 80-903293-0-6.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 8090226728.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F., ed. Umění 20. století. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-7209-521-8.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208761.
SMITH, Ray a [Z ANGLICKÉHO ORIGINÁLU .. PŘELOŽILI PETR CHMELAŘ, ANNA TÝČOVÁ A MONIKA VOSKOVÁ]. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 2. Praha: Slovart, 2006. ISBN 807209758X.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Praha: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1469-4.
TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
VANČÁT, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Praha: EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.