Diplomová práce je zaměřena na průzkum gramatiky v učebnicích 1. a 2. ročníku základní školy. Cílem této práce je popsat výklad gramatického učiva v učebnicích českého jazyka pro 1. a 2. ročník základní školy vydaných v nakladatelstvích, jejichž učebnice jsou ve výuce českého jazyka v těchto dvou ročnících zastoupeny nejčastěji. Práce je rozdělena do dvou částí. V první teoretické části je vymezen obsah předmětu český jazyk, jsou popsány jeho tři složky a čtenáři je přiblíženo gramatické učivo ve dvou posuzovaných ročnících. Dále je nastíněn vývoj výzkumu učebnic v ČR a přehledně jsou utříděny informace o tom, co musejí splňovat učebnice, aby mohly být použity při vyučování v ZŠ, jaké náležitosti nesmějí chybět didaktickým textům v učebnicích a které funkce mají učebnice v moderní době plnit. V prvním oddílu praktické části je pozornost věnována vlastnímu šetření a vyhodnocení průzkumu, který proběhl mezi učiteli vyučujícími český jazyk v 1. a 2. ročníku ZŠ. Jeho cílem bylo zjistit, zda je v učebnicích, které pedagogové k výuce používají, gramatické učivo vykládáno vhodně a do jaké míry tento výklad žákům a učitelům vyhovuje. Ve druhém oddílu praktické části byl porovnán způsob výkladu gramatického učiva ve třech nejužívanějších učebnicích českého jazyka pro 1. a 2. ročník ZŠ.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with survey of grammar in Czech language textbooks used in 1st and 2nd grade of elementary schools. The aim of this work is to describe the interpretation of grammar curriculum in textbooks of Czech language used in 1st and 2nd grade of elementary schools issued by publishing houses whose textbooks are in use in most cases when teaching. The work is divided into two parts. In the first theoretical part, there is subject-matter of Czech language defined. There are its three components described and the reader is more closely familiarized with grammar curriculum in two of the assessed grades. Next, the development of research on textbooks in the Czech republic is outlined. Information about what textbooks must meet to be used when teaching at elementary schools, what formalities shall not miss in didactic texts in textbooks and what roles the textbooks should play in modern world. All this kind of information is presented in a very clear way. In the first section of the practical part, attention is paid to its own investigation and evaluation of the survey conducted among teachers of Czech language in 1st and 2nd grade of elementary (primary) school. The aim was to find out whether textbooks used when teaching interpret grammar curriculum in an appropriate way. And also to what extent this interpretation suits to students and teachers. In the second section of the practical part, the method of interpretation of grammar curriculum in three most common textbooks of Czech language used in 1st and 2nd grade of elementary school is compared.
Klíčová slova
gramatika, mluvnice, gramatické učivo, český jazyk, učebnice, základní škola, nakladatelství
Diplomová práce je zaměřena na průzkum gramatiky v učebnicích 1. a 2. ročníku základní školy. Cílem této práce je popsat výklad gramatického učiva v učebnicích českého jazyka pro 1. a 2. ročník základní školy vydaných v nakladatelstvích, jejichž učebnice jsou ve výuce českého jazyka v těchto dvou ročnících zastoupeny nejčastěji. Práce je rozdělena do dvou částí. V první teoretické části je vymezen obsah předmětu český jazyk, jsou popsány jeho tři složky a čtenáři je přiblíženo gramatické učivo ve dvou posuzovaných ročnících. Dále je nastíněn vývoj výzkumu učebnic v ČR a přehledně jsou utříděny informace o tom, co musejí splňovat učebnice, aby mohly být použity při vyučování v ZŠ, jaké náležitosti nesmějí chybět didaktickým textům v učebnicích a které funkce mají učebnice v moderní době plnit. V prvním oddílu praktické části je pozornost věnována vlastnímu šetření a vyhodnocení průzkumu, který proběhl mezi učiteli vyučujícími český jazyk v 1. a 2. ročníku ZŠ. Jeho cílem bylo zjistit, zda je v učebnicích, které pedagogové k výuce používají, gramatické učivo vykládáno vhodně a do jaké míry tento výklad žákům a učitelům vyhovuje. Ve druhém oddílu praktické části byl porovnán způsob výkladu gramatického učiva ve třech nejužívanějších učebnicích českého jazyka pro 1. a 2. ročník ZŠ.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with survey of grammar in Czech language textbooks used in 1st and 2nd grade of elementary schools. The aim of this work is to describe the interpretation of grammar curriculum in textbooks of Czech language used in 1st and 2nd grade of elementary schools issued by publishing houses whose textbooks are in use in most cases when teaching. The work is divided into two parts. In the first theoretical part, there is subject-matter of Czech language defined. There are its three components described and the reader is more closely familiarized with grammar curriculum in two of the assessed grades. Next, the development of research on textbooks in the Czech republic is outlined. Information about what textbooks must meet to be used when teaching at elementary schools, what formalities shall not miss in didactic texts in textbooks and what roles the textbooks should play in modern world. All this kind of information is presented in a very clear way. In the first section of the practical part, attention is paid to its own investigation and evaluation of the survey conducted among teachers of Czech language in 1st and 2nd grade of elementary (primary) school. The aim was to find out whether textbooks used when teaching interpret grammar curriculum in an appropriate way. And also to what extent this interpretation suits to students and teachers. In the second section of the practical part, the method of interpretation of grammar curriculum in three most common textbooks of Czech language used in 1st and 2nd grade of elementary school is compared.
Klíčová slova
gramatika, mluvnice, gramatické učivo, český jazyk, učebnice, základní škola, nakladatelství
1. Prostudování směrnice děkana č. 6/2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Seznámení s odbornou literaturou vztahující se ke zvolenému tématu, zpracování vlastních komentářů ke zvolenému tématu, zpracování úvodu
3. Stanovení cíle/cílů diplomové práce
4. Zpracování teoretických východisek práce (obecné principy výkladu gramatiky v českém jazyce, gramatika 1. a 2. ročníku ZŠ s ohledem na RVP ZV). Teoretickou část je možné rozšířit dle uvážení autorky diplomové práce.
5. V empirické části budou prezentovány výsledky výzkumu, jenž bude:
pomocí krátkého dotazníku zjišťovat, jaké učebnice českého jazyka používají učitelé v 1. a 2. ročníku ZŠ nejčastěji a jakým způsobem je v nich gramatika vykládána; zjišťovat, jaké stanovisko zaujímají učitelé ke způsobu výkladu gramatiky v učebnicích, podle nichž učí
6. Zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace výsledků
7. Vyvození závěru diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Prostudování směrnice děkana č. 6/2015 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP
2. Seznámení s odbornou literaturou vztahující se ke zvolenému tématu, zpracování vlastních komentářů ke zvolenému tématu, zpracování úvodu
3. Stanovení cíle/cílů diplomové práce
4. Zpracování teoretických východisek práce (obecné principy výkladu gramatiky v českém jazyce, gramatika 1. a 2. ročníku ZŠ s ohledem na RVP ZV). Teoretickou část je možné rozšířit dle uvážení autorky diplomové práce.
5. V empirické části budou prezentovány výsledky výzkumu, jenž bude:
pomocí krátkého dotazníku zjišťovat, jaké učebnice českého jazyka používají učitelé v 1. a 2. ročníku ZŠ nejčastěji a jakým způsobem je v nich gramatika vykládána; zjišťovat, jaké stanovisko zaujímají učitelé ke způsobu výkladu gramatiky v učebnicích, podle nichž učí
6. Zpracování výsledků výzkumného šetření a interpretace výsledků
7. Vyvození závěru diplomové práce
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie, STYBLÍK, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-22439-3.
ČECHOVÁ, Marie, STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
KNECHT, Petr, JANÍK, Tomáš. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
MAŇÁK, Josef, KLAPKO, Dušan. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7351-124-3.
MAŇÁK, Josef, KNECHT, Petr. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7351-148-5.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnice a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie, STYBLÍK, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-22439-3.
ČECHOVÁ, Marie, STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
KNECHT, Petr, JANÍK, Tomáš. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
MAŇÁK, Josef, KLAPKO, Dušan. Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7351-124-3.
MAŇÁK, Josef, KNECHT, Petr. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7351-148-5.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnice a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977.