Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku výslovnosti a její vliv na produkci angličtiny u žáků druhého stupně ZŠ v České republice. Teoretická část předkládá metodiku výuky výslovnosti a představuje zvukový systém anglického jazyka v rovině segmentální se zřetelem na jednotlivé anglické hlásky. Jsou zde prezentovány hlavní odlišnosti mezi češtinou a angličtinou. V praktické části autorka zkoumá dopad navržených výslovnostních výukových aktivit na žáky. Dále se během šestiměsíčního experimentu zabývá četností výskytu správně vyslovovaných anglických fonémů v řeči českých žáků. Autorka shromáždila, navrhla a upravila aktivity vhodné pro výuku jednotlivých fonémů v již zmíněné cílové skupině tak, aby byl splněn hlavní cíl práce, tedy ověřit, zda cílená výuka výslovnosti zlepšuje schopnost žáků správně vyslovovat procvičované zvuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis "Teaching English Pronunciation at Lower Secondary Schools with the Focus at Production of Segmental Sounds" deals with pronunciation teaching and its impact on its production by learners of lower secondary schools in the Czech Republic. Theoretical part presents methodology of pronunciation teaching and introduces English sound system with special focus on units of segmental phonetics and differences between Czech and English sound system. In the practical part the author investigates the impact of pronunciation teaching activities on student´s pronunciation. During the running of the six-month experiment she also examines the occurrence of correctly realized English phonemes in speech of Czech learners. The author also collected, designed and modified activities suitable for individual phoneme teaching for the afore-mentioned age group in order to meet the main aim of the thesis - that is to verify whether direct pronunciation practice enhances students' abilities of correct pronunciation of practised sounds.
Klíčová slova
Výuka výslovnosti, foném, grafém, fonická pravidla, druhý stupeň základní školy, srozumitelnost, anglická fonologie, anglická fonetika, segmentální rovina, hodnocení výslovnosti
Klíčová slova v angličtině
Pronunciation teaching, phoneme, grapheme, phonic rules, lower-secondary school, intelligibility, English phonology, English phonetics, segmental level, pronunciation testing
Rozsah průvodní práce
105s. (158 593 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku výslovnosti a její vliv na produkci angličtiny u žáků druhého stupně ZŠ v České republice. Teoretická část předkládá metodiku výuky výslovnosti a představuje zvukový systém anglického jazyka v rovině segmentální se zřetelem na jednotlivé anglické hlásky. Jsou zde prezentovány hlavní odlišnosti mezi češtinou a angličtinou. V praktické části autorka zkoumá dopad navržených výslovnostních výukových aktivit na žáky. Dále se během šestiměsíčního experimentu zabývá četností výskytu správně vyslovovaných anglických fonémů v řeči českých žáků. Autorka shromáždila, navrhla a upravila aktivity vhodné pro výuku jednotlivých fonémů v již zmíněné cílové skupině tak, aby byl splněn hlavní cíl práce, tedy ověřit, zda cílená výuka výslovnosti zlepšuje schopnost žáků správně vyslovovat procvičované zvuky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis "Teaching English Pronunciation at Lower Secondary Schools with the Focus at Production of Segmental Sounds" deals with pronunciation teaching and its impact on its production by learners of lower secondary schools in the Czech Republic. Theoretical part presents methodology of pronunciation teaching and introduces English sound system with special focus on units of segmental phonetics and differences between Czech and English sound system. In the practical part the author investigates the impact of pronunciation teaching activities on student´s pronunciation. During the running of the six-month experiment she also examines the occurrence of correctly realized English phonemes in speech of Czech learners. The author also collected, designed and modified activities suitable for individual phoneme teaching for the afore-mentioned age group in order to meet the main aim of the thesis - that is to verify whether direct pronunciation practice enhances students' abilities of correct pronunciation of practised sounds.
Klíčová slova
Výuka výslovnosti, foném, grafém, fonická pravidla, druhý stupeň základní školy, srozumitelnost, anglická fonologie, anglická fonetika, segmentální rovina, hodnocení výslovnosti
Klíčová slova v angličtině
Pronunciation teaching, phoneme, grapheme, phonic rules, lower-secondary school, intelligibility, English phonology, English phonetics, segmental level, pronunciation testing
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na výuku výslovnosti anglického jazyka na druhém stupni ZŠ, konkrétně na výuku výslovnosti jednotlivých anglických hlásek. V teoretické části práce bude předloženo porovnání zvukových systémů češtiny a angličtiny, zaměří se na jejich odlišnosti, zvláštní pozornost bude věnována především rovině segmentální. Práce rovněž bude pojednávat o faktorech ovlivňující výuku výslovnosti. Vzhledem k metodologickému charakteru práce se tato bude zabývat též rozborem a klasifikací výslovnostních výukových aktivit v učebnicích, které žáci na II. Stupni ZŠ užívají a budou tedy pojednány v kontextu současné metodologie výuky anglické výslovnosti. V praktické části práce bude provedeno testování vybrané skupiny žáků pro zjištění problematických anglických hlásek. Dále budou vytvořeny výukové aktivity namířené k nápravě těchto konkrétních výslovnostních defektů, tyto budou aplikovány v dané skupině žáků a jejich výslovnost poté znovu testována. Popis průběhu výzkumu bude předložen a výsledky testování výslovnosti žáků budou komentovány.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na výuku výslovnosti anglického jazyka na druhém stupni ZŠ, konkrétně na výuku výslovnosti jednotlivých anglických hlásek. V teoretické části práce bude předloženo porovnání zvukových systémů češtiny a angličtiny, zaměří se na jejich odlišnosti, zvláštní pozornost bude věnována především rovině segmentální. Práce rovněž bude pojednávat o faktorech ovlivňující výuku výslovnosti. Vzhledem k metodologickému charakteru práce se tato bude zabývat též rozborem a klasifikací výslovnostních výukových aktivit v učebnicích, které žáci na II. Stupni ZŠ užívají a budou tedy pojednány v kontextu současné metodologie výuky anglické výslovnosti. V praktické části práce bude provedeno testování vybrané skupiny žáků pro zjištění problematických anglických hlásek. Dále budou vytvořeny výukové aktivity namířené k nápravě těchto konkrétních výslovnostních defektů, tyto budou aplikovány v dané skupině žáků a jejich výslovnost poté znovu testována. Popis průběhu výzkumu bude předložen a výsledky testování výslovnosti žáků budou komentovány.
Seznam doporučené literatury
Baker, A. (1981). Ship or Sheep? An Intermediate Pronunciation Course. Cambridge, England: Cambridge University Press
Celce-Murcia, M., Brinton D.M., Goodwin J. M. (1996). Teaching pronunciation: A reference for teachers of English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press
Crystal, D. (1995). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Crystal, D. (2003). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Blackwell Publishing
Dalton, C., & Seidlhofer, B. (1994). Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.
Derwing T. M. and Munro M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching. TESOL Quarterly, Volume 39 September 2005, p 379-397
Gilbert, J. B. (2008). Teaching Pronunciation Using the Prosody Pyramid. Cambridge: Cambridge University Press
Jenkins, J. (2000) The phonology of English as an international language: new models, new norms, new goals , Oxford, GB, Oxford University Press.
Kelly, G. (2000). How To Teach Pronunciation. Harlow: Longman.
Kenworthy, J. (1990). Teaching English Pronunciation. Harlow: Longman.
Lane, L. (2010). Tips for Teaching Pronunciation: A Practical Approach. York: Longman.
Morle, J. (1991).The Pronunciation Component in Teaching English to Speakers of Other Languages
TESOL Quarterly Volume 25, Issue 3, pages 481520, Autumn 1991
Roach, P. (2009). English Phonetics and Phonology: A practical Course (Fourth edition ed.). Cambridge: Cambridge University Press
Taylor, L. (1993). Pronunciation in action. Classroom Techniques and Resources. New York, London: Prentice Hall International English Language Teaching.
Taylor. D. S. (1991). Who speaks english to whom? The question of teaching english pronunciation for global communication . Systém -Volume 19, Issue 4, 1991, Pages 425-435
Seznam doporučené literatury
Baker, A. (1981). Ship or Sheep? An Intermediate Pronunciation Course. Cambridge, England: Cambridge University Press
Celce-Murcia, M., Brinton D.M., Goodwin J. M. (1996). Teaching pronunciation: A reference for teachers of English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press
Crystal, D. (1995). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Crystal, D. (2003). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Blackwell Publishing
Dalton, C., & Seidlhofer, B. (1994). Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.
Derwing T. M. and Munro M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching. TESOL Quarterly, Volume 39 September 2005, p 379-397
Gilbert, J. B. (2008). Teaching Pronunciation Using the Prosody Pyramid. Cambridge: Cambridge University Press
Jenkins, J. (2000) The phonology of English as an international language: new models, new norms, new goals , Oxford, GB, Oxford University Press.
Kelly, G. (2000). How To Teach Pronunciation. Harlow: Longman.
Kenworthy, J. (1990). Teaching English Pronunciation. Harlow: Longman.
Lane, L. (2010). Tips for Teaching Pronunciation: A Practical Approach. York: Longman.
Morle, J. (1991).The Pronunciation Component in Teaching English to Speakers of Other Languages
TESOL Quarterly Volume 25, Issue 3, pages 481520, Autumn 1991
Roach, P. (2009). English Phonetics and Phonology: A practical Course (Fourth edition ed.). Cambridge: Cambridge University Press
Taylor, L. (1993). Pronunciation in action. Classroom Techniques and Resources. New York, London: Prentice Hall International English Language Teaching.
Taylor. D. S. (1991). Who speaks english to whom? The question of teaching english pronunciation for global communication . Systém -Volume 19, Issue 4, 1991, Pages 425-435