Tato práce se zabývá současnou situací na trhu práce v České republice v oblasti řemesel a zkoumá faktory, které ovlivňují začátek podnikání u mladých lidí. Cílem práce je identifikovat faktory ovlivňující začátek podnikání u studentů posledních ročníků řemeslných učebních oborů a následná interpretace dat. Respondenty dotazníku byli studenti 3. ročníků učebních oborů na vybraných školách v Ústeckém kraji. Vybranými středními školami s výučními řemeslnými obory byly: Střední škola stavební a strojní v Duchcově, Střední škola řemesel a služeb v Děčíně a Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb v Litoměřicích. Pro získání dat bylo použito dotazníkové šetření, přičemž bylo osloveno celkem 8 oborů. Na pětibodové škále byly hodnoceny motivační faktory a bariéry podnikání. Bylo zjištěno, že největší motivací pro začínající podnikatele v Ústeckém kraji představuje faktor: "vidina vyšších výdělků". Největší překážku při začátku podnikání pak představuje bariéra: "nedostatek financí".
Anotace v angličtině
The thesis follows up the current situation on a labour market in the Czech Republic in the crafts area and examines the factors, influencing the start-up of the crafts entrepreneurs. The object of the thesis was to identify the factors, that influence the last year apprenticeship student´s decisions about the start-up of the crafts entrepreneurship, and following interpretation of gathered data. Respondents of a survey were the apprenticeship students in selected schools in the Usti Region. The selected high schools, which are providing apprenticeship, were Construction And Machinery High School, High School Of Crafts And Services in Decin (Střední škola řemesel a služeb Děčín) and High School Of Pedagogy, Hotel Services And Industry In Litomerice (Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice). The data have been collected with a survey, including 8 crafts specializations. Motivational factors and entrepreneurship start-up barriers were rated by respondents on a five-point scale. The results shows, that the highest rated motivational factor is "the vision of higher earnings" and the highest rated entrepreneurship start-up barrier is "the lack of finances".
Klíčová slova
podnikání, podnikatel, řemesla, studenti, učební obor, trh práce, motivace
Klíčová slova v angličtině
Entrepreneurship, entrepreneur, crafts, students, apprenticeship, labour market, motivation
Rozsah průvodní práce
32 s. (51 432 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá současnou situací na trhu práce v České republice v oblasti řemesel a zkoumá faktory, které ovlivňují začátek podnikání u mladých lidí. Cílem práce je identifikovat faktory ovlivňující začátek podnikání u studentů posledních ročníků řemeslných učebních oborů a následná interpretace dat. Respondenty dotazníku byli studenti 3. ročníků učebních oborů na vybraných školách v Ústeckém kraji. Vybranými středními školami s výučními řemeslnými obory byly: Střední škola stavební a strojní v Duchcově, Střední škola řemesel a služeb v Děčíně a Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb v Litoměřicích. Pro získání dat bylo použito dotazníkové šetření, přičemž bylo osloveno celkem 8 oborů. Na pětibodové škále byly hodnoceny motivační faktory a bariéry podnikání. Bylo zjištěno, že největší motivací pro začínající podnikatele v Ústeckém kraji představuje faktor: "vidina vyšších výdělků". Největší překážku při začátku podnikání pak představuje bariéra: "nedostatek financí".
Anotace v angličtině
The thesis follows up the current situation on a labour market in the Czech Republic in the crafts area and examines the factors, influencing the start-up of the crafts entrepreneurs. The object of the thesis was to identify the factors, that influence the last year apprenticeship student´s decisions about the start-up of the crafts entrepreneurship, and following interpretation of gathered data. Respondents of a survey were the apprenticeship students in selected schools in the Usti Region. The selected high schools, which are providing apprenticeship, were Construction And Machinery High School, High School Of Crafts And Services in Decin (Střední škola řemesel a služeb Děčín) and High School Of Pedagogy, Hotel Services And Industry In Litomerice (Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Litoměřice). The data have been collected with a survey, including 8 crafts specializations. Motivational factors and entrepreneurship start-up barriers were rated by respondents on a five-point scale. The results shows, that the highest rated motivational factor is "the vision of higher earnings" and the highest rated entrepreneurship start-up barrier is "the lack of finances".
Klíčová slova
podnikání, podnikatel, řemesla, studenti, učební obor, trh práce, motivace
Klíčová slova v angličtině
Entrepreneurship, entrepreneur, crafts, students, apprenticeship, labour market, motivation
Zásady pro vypracování
Tato práce se zabývá současnou situací na trhu práce v České republice v oblasti řemesel a zkoumá faktory, ovlivňující start řemeslných podnikatelů. Respondenty dotazníku byli studenti posledních ročníků řemeslných oborů na vybraných školách v Ústeckém kraji. Vybranými středními školami, s výučními řemeslnými obory, byly Střední škola stavební a strojní v Duchcově, Střední škola řemesel a služeb v Děčíně a Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb v Litoměřicích. Cílem práce bylo identifikovat faktory ovlivňující začátek podnikání u studentů posledních ročníků řemeslných učebních oborů a následná interpretace dat. Pro získání dat bylo použito dotazníkové šetření, přičemž bylo osloveno celkem 8 oborů. Na pětibodové škále byly hodnoceny motivační faktory a bariéry podnikání. Bylo zjištěno, že největší motivaci pro začínající podnikatele v Ústeckém kraji představuje faktor "vidina vyšších výdělků". Největší překážku při začátku podnikání pak představuje bariéra "nedostatek financí".
Zásady pro vypracování
Tato práce se zabývá současnou situací na trhu práce v České republice v oblasti řemesel a zkoumá faktory, ovlivňující start řemeslných podnikatelů. Respondenty dotazníku byli studenti posledních ročníků řemeslných oborů na vybraných školách v Ústeckém kraji. Vybranými středními školami, s výučními řemeslnými obory, byly Střední škola stavební a strojní v Duchcově, Střední škola řemesel a služeb v Děčíně a Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb v Litoměřicích. Cílem práce bylo identifikovat faktory ovlivňující začátek podnikání u studentů posledních ročníků řemeslných učebních oborů a následná interpretace dat. Pro získání dat bylo použito dotazníkové šetření, přičemž bylo osloveno celkem 8 oborů. Na pětibodové škále byly hodnoceny motivační faktory a bariéry podnikání. Bylo zjištěno, že největší motivaci pro začínající podnikatele v Ústeckém kraji představuje faktor "vidina vyšších výdělků". Největší překážku při začátku podnikání pak představuje bariéra "nedostatek financí".
Seznam doporučené literatury
AMSP ČR. (2017). Postoj mladých k podnikání: Závěrečná zpráva z výzkumu. (08-2017). Praha.
Andreea, M., & Ionela, G. P. (2012). Why would young students choose entrepreneurship? Annals of the "Constantin Brancusi" University of Târgu Jiu, Economy Series(4), stránky 180-186.
Arora, S. (2014). Work motivation in entrepreneurs. Social Science International, 30(2), str. 8.
Biruta, S. & Avotins, Valdis. (2016). ANALYSIS OF BARRIERS FOR BUSINESS START. European Integration Studies.
Biruta, S., & spol. (2016). IMPACT OF VARIOUS MOTIVATING FACTORS. Regional Review(12), str. 7.
Seznam doporučené literatury
AMSP ČR. (2017). Postoj mladých k podnikání: Závěrečná zpráva z výzkumu. (08-2017). Praha.
Andreea, M., & Ionela, G. P. (2012). Why would young students choose entrepreneurship? Annals of the "Constantin Brancusi" University of Târgu Jiu, Economy Series(4), stránky 180-186.
Arora, S. (2014). Work motivation in entrepreneurs. Social Science International, 30(2), str. 8.
Biruta, S. & Avotins, Valdis. (2016). ANALYSIS OF BARRIERS FOR BUSINESS START. European Integration Studies.
Biruta, S., & spol. (2016). IMPACT OF VARIOUS MOTIVATING FACTORS. Regional Review(12), str. 7.