Diplomová práce se zabývá vztahem žáků 3. až 5. tříd základních škol v Žatci k přírodě. V teoretické části se práce zaměří na základní pojmy vztahující se k tématu, jako například příroda, vztah k přírodě, environmentální výchova, apod. Praktická část práce je složena ze dvou částí, kde jsou v první části popsány základní školy, ve kterých probíhalo vlastní dotazníkové šetření mezi žáky na prvním stupni. V druhé části se práce zaměří na zpracování zvoleného výzkumu v podobě dotazníkového šetření a následné statistické vyhodnocení. Hlavním cílem diplomové práce je vyhodnocení výzkumu na téma vztah k přírodě žáků 3. až 5. tříd základních škol v Žatci a porovnání s výsledky studií, které byly provedeny v minulosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the relationship of pupils from 3rd to 5th grade of primary schools in Žatec to nature. In the theoretical part thesis will focus on basic concepts which are related to the topic such as nature, nature, environmental education, etc. The practical part of thesis is composed of two parts. The first part describes primary schools where survey between primary school pupils took place. In the second part thesis will focus on the processing of selected research in the form of survey and then statistical evaluation. The main objective of this diploma thesis is the evaluation of the research and comparison with the results of studies that have been realized in the past.
Klíčová slova
příroda, vztah k přírodě, volný čas, environmentální výchova, životní prostředí
Klíčová slova v angličtině
nature, relationship to nature, leisure time, environmental education, environment
Rozsah průvodní práce
67 s. (90 133 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vztahem žáků 3. až 5. tříd základních škol v Žatci k přírodě. V teoretické části se práce zaměří na základní pojmy vztahující se k tématu, jako například příroda, vztah k přírodě, environmentální výchova, apod. Praktická část práce je složena ze dvou částí, kde jsou v první části popsány základní školy, ve kterých probíhalo vlastní dotazníkové šetření mezi žáky na prvním stupni. V druhé části se práce zaměří na zpracování zvoleného výzkumu v podobě dotazníkového šetření a následné statistické vyhodnocení. Hlavním cílem diplomové práce je vyhodnocení výzkumu na téma vztah k přírodě žáků 3. až 5. tříd základních škol v Žatci a porovnání s výsledky studií, které byly provedeny v minulosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the relationship of pupils from 3rd to 5th grade of primary schools in Žatec to nature. In the theoretical part thesis will focus on basic concepts which are related to the topic such as nature, nature, environmental education, etc. The practical part of thesis is composed of two parts. The first part describes primary schools where survey between primary school pupils took place. In the second part thesis will focus on the processing of selected research in the form of survey and then statistical evaluation. The main objective of this diploma thesis is the evaluation of the research and comparison with the results of studies that have been realized in the past.
Klíčová slova
příroda, vztah k přírodě, volný čas, environmentální výchova, životní prostředí
Klíčová slova v angličtině
nature, relationship to nature, leisure time, environmental education, environment
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje týkající se zvoleného tématu. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na tématiku environmentální výchovy a vztah jedince k přírodě. Navrhnout výzkum, který bude mít kvantitativní design. Ke sběru dat použít dotazník, který bude rozdělen do dvou částí. První část se bude zabývat vybranými údaji o respondentovi, druhá část se bude věnovat respondentovu vztahu k přírodě. Sběr dat proběhne na základních školách v Žatci mezi žáky 3. až 5. tříd. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována, zasazena do kontextu obdobných výzkumů a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje týkající se zvoleného tématu. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na tématiku environmentální výchovy a vztah jedince k přírodě. Navrhnout výzkum, který bude mít kvantitativní design. Ke sběru dat použít dotazník, který bude rozdělen do dvou částí. První část se bude zabývat vybranými údaji o respondentovi, druhá část se bude věnovat respondentovu vztahu k přírodě. Sběr dat proběhne na základních školách v Žatci mezi žáky 3. až 5. tříd. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována, zasazena do kontextu obdobných výzkumů a diskutována.
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno.ISBN 978-80-7315-147-8.
Daniš, P. (2013). Nové vymezení environmentální gramotnosti a návrh na její mezinárodní testování v PISA 2015. Envigogika, 8(3). doi: 10.14712/18023061.385
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2010). Výběr témat z předškolní pedagogiky. PF UJEP, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-214-7
JANČAŘÍKOVÁ, K. & KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-7496-071-0
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
ŠIMONOVÁ, P. & ŠEBESTOVÁ, P.[eds.] (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0503-6
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha.
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie.
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno.ISBN 978-80-7315-147-8.
Daniš, P. (2013). Nové vymezení environmentální gramotnosti a návrh na její mezinárodní testování v PISA 2015. Envigogika, 8(3). doi: 10.14712/18023061.385
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2010). Výběr témat z předškolní pedagogiky. PF UJEP, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-214-7
JANČAŘÍKOVÁ, K. & KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-7496-071-0
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
ŠIMONOVÁ, P. & ŠEBESTOVÁ, P.[eds.] (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0503-6
ČINČERA, J. et al. (2011). Environmentální výchova. In: PASTOROVÁ, M. et al. (2011). Doporučené očekávané výstupy. VÚP, Praha.
ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie.