Předkládaná diplomová práce se zabývá komplexním tématem regionálních dějin Teplic s ohledem na kvantitativní analýzu žáků vybraných institucí primárního vzdělávání. Hlavním přínosem této práce je praktické zpracování témat regionálních dějin na základě předpřipraveného dotazníku. Jedním z cílů práce je poukázat na regionální dějiny jako na významnou součást školní výuky dějepisu. Vztah žáků k regionálním dějinám Teplic a jejich představy o výuce jsou zkoumány na základě kvantitativního dotazníku. Na základě výsledků dotazníku byly vybrány a vytvořeny pracovní listy ke čtyřem velkým tematickým celkům, které mohou posloužit jako didaktický materiál pro budoucí i současné učitele dějepisu.
Anotace v angličtině
Given diploma thesis deals with the complex topic of regional history of Teplice city with regard to the quantitative analysis of students of chosen low secondary education institutions. The main contribution of this thesis is the practical composition of the regional history topics, based on the preprepared questionnaire. One of the objectives is to show the regional history as very important part of school history education. The relationship of pupils to regional history of Teplice and their visions about history education are examined through quantitative questionnaire. On the basis of results of the questionnaire I have chosen and prepared worksheets which may be used as a didactic material for future and present teachers of history.
Klíčová slova
Regionální dějiny, Teplice, pracovní list, dějepis, vyučování, instituce primárního vzdělávání, dotazník
Předkládaná diplomová práce se zabývá komplexním tématem regionálních dějin Teplic s ohledem na kvantitativní analýzu žáků vybraných institucí primárního vzdělávání. Hlavním přínosem této práce je praktické zpracování témat regionálních dějin na základě předpřipraveného dotazníku. Jedním z cílů práce je poukázat na regionální dějiny jako na významnou součást školní výuky dějepisu. Vztah žáků k regionálním dějinám Teplic a jejich představy o výuce jsou zkoumány na základě kvantitativního dotazníku. Na základě výsledků dotazníku byly vybrány a vytvořeny pracovní listy ke čtyřem velkým tematickým celkům, které mohou posloužit jako didaktický materiál pro budoucí i současné učitele dějepisu.
Anotace v angličtině
Given diploma thesis deals with the complex topic of regional history of Teplice city with regard to the quantitative analysis of students of chosen low secondary education institutions. The main contribution of this thesis is the practical composition of the regional history topics, based on the preprepared questionnaire. One of the objectives is to show the regional history as very important part of school history education. The relationship of pupils to regional history of Teplice and their visions about history education are examined through quantitative questionnaire. On the basis of results of the questionnaire I have chosen and prepared worksheets which may be used as a didactic material for future and present teachers of history.
Klíčová slova
Regionální dějiny, Teplice, pracovní list, dějepis, vyučování, instituce primárního vzdělávání, dotazník
Tématem diplomové práce je "Výuka regionálních dějin Teplic s ohledem na kvantitativní analýzu žáků vybraných institucí primárního vzdělávání." Diplomová práce navazuje na dvě již obhájené diplomové práce naší fakulty, zabývající se regionálními dějinami Teplic, a na jednu práci bakalářskou. Jedním z cílů práce je vyzdvihnout význam regionálních dějin jakožto nezbytné součásti dějepisné výuky na základních školách. Vztah žáků k regionálním dějinám Teplic a jejich představy o výuce jsou zkoumány na základě kvantitativního dotazníku. Ten je určen 80 respondentům z institucí základního vzdělávání. Pro tento účel byly vybrány čtyři instituce- 8 leté gymnázium, Základní škola s rozšířenou výukou cizích jazyků a dvě příměstské základní školy. Dotazník je určen pro žáky 6. tříd, respektive žákům gymnaziálních prim. Na základě výsledků dotazníku bude připraven didaktický materiál pro učitele, který může sloužit jako příručka ve výuce vybraného období regionálních dějin Teplic. Práce je koncipována do dvou částí části teoretické a praktické. Část teoretická je vypracována na základě odborné didaktické a metodické literatury, shrnuje důležitost výuky regionálních dějin jako samostatného celku v dějepisném vyučování a věnuje se také samostatné metodice vytváření dotazníku a jejímu zpracování. Praktická část se poté zabývá samotným zpracováním didaktického materiálu pro výuku regionálních dějin.
Harmonogram:
1. Shromáždění materiálů květen 2015
2. Rozdání a vyhodnocení dotazníku červen 2015
3. Teoretická část říjen 2015,
4.Praktická část prosinec 2015
5.Celkové shrnutí, závěr, závěrečné korektury leden/únor 2016
Cíle:
-Práce vyzdvihuje význam regionálních dějin jako součásti dějepisného vyučování
-Vytvoření kvantitativního dotazníku pro žáky
-Zhodnocení vytvořeného dotazníku
-Na základě výsledků dotazníku vytvoření vlastního didaktického materiálu pro výuku regionálních dějin Teplic pro II. stupeň základních škol
Osnova:
-Teoretická část
Regionální dějiny jako součást dějepisného vyučování
Region Teplicka jako jeden z edukačních cílů výuky
Metodologie vytváření dotazníku jako součásti pedagogického výzkumu
Vyhodnocení dotazníku
- Praktická část
Příprava didaktického materiálu pro výuku regionálních dějin s ohledem na výsledky dotazníku
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce je "Výuka regionálních dějin Teplic s ohledem na kvantitativní analýzu žáků vybraných institucí primárního vzdělávání." Diplomová práce navazuje na dvě již obhájené diplomové práce naší fakulty, zabývající se regionálními dějinami Teplic, a na jednu práci bakalářskou. Jedním z cílů práce je vyzdvihnout význam regionálních dějin jakožto nezbytné součásti dějepisné výuky na základních školách. Vztah žáků k regionálním dějinám Teplic a jejich představy o výuce jsou zkoumány na základě kvantitativního dotazníku. Ten je určen 80 respondentům z institucí základního vzdělávání. Pro tento účel byly vybrány čtyři instituce- 8 leté gymnázium, Základní škola s rozšířenou výukou cizích jazyků a dvě příměstské základní školy. Dotazník je určen pro žáky 6. tříd, respektive žákům gymnaziálních prim. Na základě výsledků dotazníku bude připraven didaktický materiál pro učitele, který může sloužit jako příručka ve výuce vybraného období regionálních dějin Teplic. Práce je koncipována do dvou částí části teoretické a praktické. Část teoretická je vypracována na základě odborné didaktické a metodické literatury, shrnuje důležitost výuky regionálních dějin jako samostatného celku v dějepisném vyučování a věnuje se také samostatné metodice vytváření dotazníku a jejímu zpracování. Praktická část se poté zabývá samotným zpracováním didaktického materiálu pro výuku regionálních dějin.
Harmonogram:
1. Shromáždění materiálů květen 2015
2. Rozdání a vyhodnocení dotazníku červen 2015
3. Teoretická část říjen 2015,
4.Praktická část prosinec 2015
5.Celkové shrnutí, závěr, závěrečné korektury leden/únor 2016
Cíle:
-Práce vyzdvihuje význam regionálních dějin jako součásti dějepisného vyučování
-Vytvoření kvantitativního dotazníku pro žáky
-Zhodnocení vytvořeného dotazníku
-Na základě výsledků dotazníku vytvoření vlastního didaktického materiálu pro výuku regionálních dějin Teplic pro II. stupeň základních škol
Osnova:
-Teoretická část
Regionální dějiny jako součást dějepisného vyučování
Region Teplicka jako jeden z edukačních cílů výuky
Metodologie vytváření dotazníku jako součásti pedagogického výzkumu
Vyhodnocení dotazníku
- Praktická část
Příprava didaktického materiálu pro výuku regionálních dějin s ohledem na výsledky dotazníku
Seznam doporučené literatury
HRUBÁ M., VESELÝ M.: Regionální dějiny v dějepisném vyučování, FF UJEP, Ústí nad Labem 2006.BARTOŠ, F. a kol.: Metodické otázky regionálních dějin, Praha 1981 BARTOŠ F., SCHULTZ J., TRAPL, M.: Regionální dějiny. Pojetí, poslání, metodika, Olomouc 2004. BURSÍKOVÁ L. - MARTINOVSKÝ, P. a kol.: Metodické inspirace. Mezipředmětové vztahy v dějepise. Ze zkušeností z výuky i mimoškolních činností, Praha 2009.STRADLING R., Jak učit dějiny 20. století?, Praha MŠMT 2005.HUDECOVÁ D.: Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie DV. Praha 2007. KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Praha 1997. LABISHOVÁ, D.; GRACOVÁ B.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008.ČAPEK V.: Didaktika dějepisu I, Praha 1985.ČAPEK V.: Didaktika dějepisu II, Praha 1985.STRADLING R.: Multiperspektivita ve výuce dějepisu, Praha MŠMT 2005.DOULÍK, P., ŠKODA, J., BÍLEK, M. :Cvičebnice vybraných metod pedagogického výzkumu. [CD-ROM]. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2004. MAŇÁK J., ŠVEC V.: Cesty pedagogického výzkumu, Praha 2004.PUNCH K.: Základy kvantitativního šetření Praktická příručka pro studenty, Praha 2008.CHRÁSKA M.: Metody pedagogického výzkumu, Praha 2007.
BUDINSKÁ, J.: Teplice, malá historie salónu Evropy, Regionální muzeum Teplice, Teplice 2007.BUDINSKÝ P.: Přehledné dějiny Teplicka, Teplice 1978.BUDINSKÁ J., ZERJATKE P.: Kapitoly z dějin lázeňství, Teplice, Regionální muzeum 2006.KOCOURKOVÁ K., VILÍM K.: Zmizelé Čechy Teplice, Praha 2009.HÁJEK P.: Teplice a okolí, Ústí nad Labem 1997.HÁJKOVÁ L.: Teplické skoky časem, Ústí nad Labem 2008.KOCOURKOVÁ K.: Akční výbory Národní fronty a okresní a místní národní výbory v roce 1948, in: XXIII. Mikulovské sympozium 1993, Brno 1995.MESÁNYOVÁ M.: Listopadová revoluce 1989 na Teplicku. In: Zprávy a studie, Teplice, Regionální muzeum 2000. PEER P.: Dějiny Teplicka do roku 1848, Teplice, Oblastní vlastivědné muzeum 1969.SPÁLA P.: Nová teplická synagoga 1882 1938. In: Zprávy a studie. Teplice, Regionální muzeum 1995.SPURNÝ, M. a kol.: Proměny Sudetské krajiny. Český les, 2006.CVEJNOVÁ H.: Výuka regionálních dějin na SŠ s aplikací na město Děčín, Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2010, Filozofická fakulta.LENCOVÁ H.: Příspěvek k problematice spolupráce muzeí a škol v Ústeckém kraji, Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2010, Filozofická fakulta.ŠIMRALOVÁ D.: Materiály pro výuku vybraných kapitol z dějin Teplicka na středních školách, Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2009, Filozofická fakulta.MIKOTOVÁ V.: Vybrané kapitoly regionálních dějin Teplicka v dějepisném vyučování na středních školách, Bakalářská práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2014, Pedagogická fakulta.
Seznam doporučené literatury
HRUBÁ M., VESELÝ M.: Regionální dějiny v dějepisném vyučování, FF UJEP, Ústí nad Labem 2006.BARTOŠ, F. a kol.: Metodické otázky regionálních dějin, Praha 1981 BARTOŠ F., SCHULTZ J., TRAPL, M.: Regionální dějiny. Pojetí, poslání, metodika, Olomouc 2004. BURSÍKOVÁ L. - MARTINOVSKÝ, P. a kol.: Metodické inspirace. Mezipředmětové vztahy v dějepise. Ze zkušeností z výuky i mimoškolních činností, Praha 2009.STRADLING R., Jak učit dějiny 20. století?, Praha MŠMT 2005.HUDECOVÁ D.: Jak modernizovat výuku dějepisu. Výchovné a vzdělávací strategie DV. Praha 2007. KASÍKOVÁ, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Praha 1997. LABISHOVÁ, D.; GRACOVÁ B.: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008.ČAPEK V.: Didaktika dějepisu I, Praha 1985.ČAPEK V.: Didaktika dějepisu II, Praha 1985.STRADLING R.: Multiperspektivita ve výuce dějepisu, Praha MŠMT 2005.DOULÍK, P., ŠKODA, J., BÍLEK, M. :Cvičebnice vybraných metod pedagogického výzkumu. [CD-ROM]. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2004. MAŇÁK J., ŠVEC V.: Cesty pedagogického výzkumu, Praha 2004.PUNCH K.: Základy kvantitativního šetření Praktická příručka pro studenty, Praha 2008.CHRÁSKA M.: Metody pedagogického výzkumu, Praha 2007.
BUDINSKÁ, J.: Teplice, malá historie salónu Evropy, Regionální muzeum Teplice, Teplice 2007.BUDINSKÝ P.: Přehledné dějiny Teplicka, Teplice 1978.BUDINSKÁ J., ZERJATKE P.: Kapitoly z dějin lázeňství, Teplice, Regionální muzeum 2006.KOCOURKOVÁ K., VILÍM K.: Zmizelé Čechy Teplice, Praha 2009.HÁJEK P.: Teplice a okolí, Ústí nad Labem 1997.HÁJKOVÁ L.: Teplické skoky časem, Ústí nad Labem 2008.KOCOURKOVÁ K.: Akční výbory Národní fronty a okresní a místní národní výbory v roce 1948, in: XXIII. Mikulovské sympozium 1993, Brno 1995.MESÁNYOVÁ M.: Listopadová revoluce 1989 na Teplicku. In: Zprávy a studie, Teplice, Regionální muzeum 2000. PEER P.: Dějiny Teplicka do roku 1848, Teplice, Oblastní vlastivědné muzeum 1969.SPÁLA P.: Nová teplická synagoga 1882 1938. In: Zprávy a studie. Teplice, Regionální muzeum 1995.SPURNÝ, M. a kol.: Proměny Sudetské krajiny. Český les, 2006.CVEJNOVÁ H.: Výuka regionálních dějin na SŠ s aplikací na město Děčín, Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2010, Filozofická fakulta.LENCOVÁ H.: Příspěvek k problematice spolupráce muzeí a škol v Ústeckém kraji, Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2010, Filozofická fakulta.ŠIMRALOVÁ D.: Materiály pro výuku vybraných kapitol z dějin Teplicka na středních školách, Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2009, Filozofická fakulta.MIKOTOVÁ V.: Vybrané kapitoly regionálních dějin Teplicka v dějepisném vyučování na středních školách, Bakalářská práce, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem 2014, Pedagogická fakulta.