Tématem diplomové práce je matematická gramotnost v mezinárodních srovnávacích testech a učebnicích používaných na 1. stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část.
První část popisuje matematickou gramotnost, mezinárodní srovnávací testy probíhající v ČR, typy testových úloh i s konkrétními příklady, výsledky českých škol v testech TIMSS v průběhu dvaceti let. V závěru této části je uveden důležitý nástroj pro vyhodnocení stanoveného výzkumu a to taxonomie D. Tollingerové.
Empirickou část tvoří popis výzkumného problému a s ním spojené stanovené cíle a hypotézy, metody zkoumání, rozbor učebnic Alter, Taktik, SPN, Fraus a testu TIMSS 2015 na základě výše uvedené taxonomie. Na základě porovnání rozborů jak učebnic s testem TIMSS, tak jednotlivých učebnic mezi sebou byly vyhodnoceny hypotézy. Výsledky výzkumu jsou shrnuty a popsány v závěrečné kapitole.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is mathematical literacy in international comparative tests and textbooks used at primary schools. The thesis is divided into the theoretical and empirical part.
The first part describes mathematical literacy, international comparative tests in the Czech Republic, types of test tasks with examples, results of Czech schools in the TIMSS tests over twenty years. At the end of this part is some information about the important tool for evaluation of this research, D. Tollinger's taxonomy.
Empirical part describes the research problem, goals and hypotheses, methods of the research, analysis of textbooks from publishing houses Alter, Taktik, SPN, Fraus and analysis of test TIMSS 2015. This analysis is based on D. Tollinger's taxonomy. Based on the comparison textbooks with TIMSS test and comparison of textbooks between themselves, the hypotheses were evaluated. The research results are summarized and described in the final chapter.
Klíčová slova
matematická gramotnost, mezinárodní srovnávací testy, 1. stupeň základní školy, učebnice, typy nakladatelství, úroveň vzdělání v České republice
Klíčová slova v angličtině
mathematical literacy, international comparative tests, primary school, textbooks, types of publishing, level of education in Czech Republic
Rozsah průvodní práce
91 s. (125 735 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je matematická gramotnost v mezinárodních srovnávacích testech a učebnicích používaných na 1. stupni základních škol. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část.
První část popisuje matematickou gramotnost, mezinárodní srovnávací testy probíhající v ČR, typy testových úloh i s konkrétními příklady, výsledky českých škol v testech TIMSS v průběhu dvaceti let. V závěru této části je uveden důležitý nástroj pro vyhodnocení stanoveného výzkumu a to taxonomie D. Tollingerové.
Empirickou část tvoří popis výzkumného problému a s ním spojené stanovené cíle a hypotézy, metody zkoumání, rozbor učebnic Alter, Taktik, SPN, Fraus a testu TIMSS 2015 na základě výše uvedené taxonomie. Na základě porovnání rozborů jak učebnic s testem TIMSS, tak jednotlivých učebnic mezi sebou byly vyhodnoceny hypotézy. Výsledky výzkumu jsou shrnuty a popsány v závěrečné kapitole.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is mathematical literacy in international comparative tests and textbooks used at primary schools. The thesis is divided into the theoretical and empirical part.
The first part describes mathematical literacy, international comparative tests in the Czech Republic, types of test tasks with examples, results of Czech schools in the TIMSS tests over twenty years. At the end of this part is some information about the important tool for evaluation of this research, D. Tollinger's taxonomy.
Empirical part describes the research problem, goals and hypotheses, methods of the research, analysis of textbooks from publishing houses Alter, Taktik, SPN, Fraus and analysis of test TIMSS 2015. This analysis is based on D. Tollinger's taxonomy. Based on the comparison textbooks with TIMSS test and comparison of textbooks between themselves, the hypotheses were evaluated. The research results are summarized and described in the final chapter.
Klíčová slova
matematická gramotnost, mezinárodní srovnávací testy, 1. stupeň základní školy, učebnice, typy nakladatelství, úroveň vzdělání v České republice
Klíčová slova v angličtině
mathematical literacy, international comparative tests, primary school, textbooks, types of publishing, level of education in Czech Republic
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce. Formulace a cíle a obsahu diplomové práce. Zpracování kapitol z teoretické části: matematická gramotnost a její složky; charakteristika mezinárodního šetření; vyjmenování testů; průběh šetření, hodnoceni a zpracování výsledků; učebnice matematiky, stručná charakteristika vybraných učebnic a jejich nakladatelství. Zpracování kapitol z empirické části: rozbor mezinárodních testů, oblasti zaměření úloh; rozbor učebnic, množství úloh z oblastí zkoumaných v mezinárodním šetření; porovnání učebnic a mezinárodních testů; srovnání s hypotézami a jejich potvrzení či vyvrácení.
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na její dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucím diplomové práce. Formulace a cíle a obsahu diplomové práce. Zpracování kapitol z teoretické části: matematická gramotnost a její složky; charakteristika mezinárodního šetření; vyjmenování testů; průběh šetření, hodnoceni a zpracování výsledků; učebnice matematiky, stručná charakteristika vybraných učebnic a jejich nakladatelství. Zpracování kapitol z empirické části: rozbor mezinárodních testů, oblasti zaměření úloh; rozbor učebnic, množství úloh z oblastí zkoumaných v mezinárodním šetření; porovnání učebnic a mezinárodních testů; srovnání s hypotézami a jejich potvrzení či vyvrácení.
Seznam doporučené literatury
STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
NEMČÍKOVÁ, Katarína. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-99-5.
FRÝZKOVÁ, Michaela, Eva POTUŽNÍKOVÁ a Vladislav TOMÁŠEK, ed. Netradiční úlohy: matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris, 2006. ISBN 80-211-0522-4.
TOMÁŠEK, Vladislav a Miloslav FRÝZEK. Matematická gramotnost - úlohy z šetření PISA 2012: matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha: Česká školní inspekce, 2013. ISBN 978-80-905632-1-6.
MANDÍKOVÁ, Dana, Jana PALEČKOVÁ a Vladislav TOMÁŠEK. Praktické úlohy TIMSS. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 1996.
JANOUŠKOVÁ, Svatava a Vladislav TOMÁŠEK. TIMSS 2011: úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Praha: Česká školní inspekce, 2013. ISBN 978-80-905370-5-7.
CHVÁL, Martin, Ivana PROCHÁZKOVÁ a Jana STRAKOVÁ. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA, TOMÁŠEK, Vladislav, ed. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8581-4.
HEJNÝ, Milan. Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-211-0611-6.
Seznam doporučené literatury
STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
NEMČÍKOVÁ, Katarína. Matematická gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP, 2011. ISBN 978-80-86856-99-5.
FRÝZKOVÁ, Michaela, Eva POTUŽNÍKOVÁ a Vladislav TOMÁŠEK, ed. Netradiční úlohy: matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris, 2006. ISBN 80-211-0522-4.
TOMÁŠEK, Vladislav a Miloslav FRÝZEK. Matematická gramotnost - úlohy z šetření PISA 2012: matematická gramotnost v mezinárodním výzkumu PISA. Praha: Česká školní inspekce, 2013. ISBN 978-80-905632-1-6.
MANDÍKOVÁ, Dana, Jana PALEČKOVÁ a Vladislav TOMÁŠEK. Praktické úlohy TIMSS. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 1996.
JANOUŠKOVÁ, Svatava a Vladislav TOMÁŠEK. TIMSS 2011: úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Praha: Česká školní inspekce, 2013. ISBN 978-80-905370-5-7.
CHVÁL, Martin, Ivana PROCHÁZKOVÁ a Jana STRAKOVÁ. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2.
HEJNÝ, Milan a František KUŘINA, TOMÁŠEK, Vladislav, ed. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8581-4.
HEJNÝ, Milan. Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-211-0611-6.