Předložená diplomová práce se zabývá analýzou didaktické vybavenosti učebnic vlastivědy pro 4. ročník základních škol, které jsou v současné době dostupné na trhu a jsou vybaveny schvalovací doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
Cílem práce je poskytnout pedagogům informace o didaktické vybavenosti v současnosti dostupných učebnic a jejich tvůrcům přehled o vývoji tohoto základního edukačního parametru, popřípadě nastínit směr, jakým by se budoucí učebnice měly vyvíjet.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with analysis of didactical quality of national history and geography schoolbooks for the fourth class year of the elementary school, that are currently available at the market and are set with the approval clause of Ministry of Education of the Czech Republic.
The goal of this thesis is to deliver information about didactic facility of currently used schoolbooks to educators, and to deliver the overview of the trend of this basic parameter to their authors, eventually, to show the way of future schoolbooks evolution.
Klíčová slova
Vlastivěda, didaktická vybavenost, učebnice
Klíčová slova v angličtině
National history and geography, didactic facilities, schoolbooks
Rozsah průvodní práce
73 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá analýzou didaktické vybavenosti učebnic vlastivědy pro 4. ročník základních škol, které jsou v současné době dostupné na trhu a jsou vybaveny schvalovací doložkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
Cílem práce je poskytnout pedagogům informace o didaktické vybavenosti v současnosti dostupných učebnic a jejich tvůrcům přehled o vývoji tohoto základního edukačního parametru, popřípadě nastínit směr, jakým by se budoucí učebnice měly vyvíjet.
Anotace v angličtině
This master´s thesis deals with analysis of didactical quality of national history and geography schoolbooks for the fourth class year of the elementary school, that are currently available at the market and are set with the approval clause of Ministry of Education of the Czech Republic.
The goal of this thesis is to deliver information about didactic facility of currently used schoolbooks to educators, and to deliver the overview of the trend of this basic parameter to their authors, eventually, to show the way of future schoolbooks evolution.
Klíčová slova
Vlastivěda, didaktická vybavenost, učebnice
Klíčová slova v angličtině
National history and geography, didactic facilities, schoolbooks
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat první, teoretickou část, která bude věnována poslání učebnic ve výuce,jejich vývoji a základním strukturám. Dále se teoretická část bude zabývat v základních bodech výzkumem a procesem schvalování učebnic v České republice a v zahraničí.
V druhé, praktické části práce, budou na úvod rešeršovány vybrané učebnice vlastivědy pro 4. ročník základních škol. Tyto budou analyzovány z hlediska didaktické vybavenosti na základě stanovení jednotlivých koeficientů podle zvolené metody. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat první, teoretickou část, která bude věnována poslání učebnic ve výuce,jejich vývoji a základním strukturám. Dále se teoretická část bude zabývat v základních bodech výzkumem a procesem schvalování učebnic v České republice a v zahraničí.
V druhé, praktické části práce, budou na úvod rešeršovány vybrané učebnice vlastivědy pro 4. ročník základních škol. Tyto budou analyzovány z hlediska didaktické vybavenosti na základě stanovení jednotlivých koeficientů podle zvolené metody. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
1.GAVORA,P.Úvod do pedagogického výzkumu.2.rozš.české vyd.překlad Vladimír Jůva, Vendula Hlavatá. Brno: Paido,2010.261s.ISBN 978-80-7315-185-0
2.CHRÁSKA,M. Metody pedagogického výzkumu. 1.vyd.Praha:Grada,2007.265s.ISBN 978-80-247-1369-4
3.KALHOUS,Z.,OBST,O. Školní didaktika.vyd.1.Praha:Portal,2002.447s.ISBN 80-7178-253-X.
4. KNECHT,P.,JANÍK,T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno:Paido,2008.196s.Pedagogický výzkum v teorii i praxi,sv.11. ISBN 978-80-7315-174-4.
5. KOMENSKÝ,J.A. Jak (se) učit: vybrané myšlenky o vzdělání a výchově. 1.vyd.Editor Jan Kumpera. Praha:Mladá fronta,2004.124s. ISBN 80-204-1123-2
6. MAŇÁK,J.,KNECHT,P. Hodnocení učebnic. Brno:Paido - edice pedagogické literatury,2007.141s. ISBN 978-80-7315-148-5
7. MAŇÁK,J.,KLAPKO,D. Učebnice pod lupou. 1.vyd.Brno:Paido-edice pedagogické literatury,2006.123s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi,sv.4. ISBN , 80-7315-124-3
8. PRŮCHA,J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty,
učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky.Brno:Paido,1998.148s.literatury.
ISBN 80-85931-49-4
9. PRŮCHA,J. Moderní pedagogika.2.přeprac.a aktualiz.vyd.Praha:Portál,2002.481s. ISBN 80-7178-631-4
Seznam doporučené literatury
1.GAVORA,P.Úvod do pedagogického výzkumu.2.rozš.české vyd.překlad Vladimír Jůva, Vendula Hlavatá. Brno: Paido,2010.261s.ISBN 978-80-7315-185-0
2.CHRÁSKA,M. Metody pedagogického výzkumu. 1.vyd.Praha:Grada,2007.265s.ISBN 978-80-247-1369-4
3.KALHOUS,Z.,OBST,O. Školní didaktika.vyd.1.Praha:Portal,2002.447s.ISBN 80-7178-253-X.
4. KNECHT,P.,JANÍK,T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno:Paido,2008.196s.Pedagogický výzkum v teorii i praxi,sv.11. ISBN 978-80-7315-174-4.
5. KOMENSKÝ,J.A. Jak (se) učit: vybrané myšlenky o vzdělání a výchově. 1.vyd.Editor Jan Kumpera. Praha:Mladá fronta,2004.124s. ISBN 80-204-1123-2
6. MAŇÁK,J.,KNECHT,P. Hodnocení učebnic. Brno:Paido - edice pedagogické literatury,2007.141s. ISBN 978-80-7315-148-5
7. MAŇÁK,J.,KLAPKO,D. Učebnice pod lupou. 1.vyd.Brno:Paido-edice pedagogické literatury,2006.123s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi,sv.4. ISBN , 80-7315-124-3
8. PRŮCHA,J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty,
učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky.Brno:Paido,1998.148s.literatury.
ISBN 80-85931-49-4
9. PRŮCHA,J. Moderní pedagogika.2.přeprac.a aktualiz.vyd.Praha:Portál,2002.481s. ISBN 80-7178-631-4
Přílohy volně vložené
10xtabulka
Příloha č. 1: Výskyt strukturních prvků - Společnost 4, zdroj: autor
Příloha č. 2: Výskyt strukturních prvků - Naše Vlast, zdroj: autor
Příloha č. 3: Výskyt strukturních prvků - Obrazy ze starších č.dějin, zdroj: autor
Příloha č. 4: Výskyt strukturních prvků - Lidé a čas, zdroj: autor
Příloha č. 5: Výskyt strukturních prvků - Vlastivěda pro 4. ročník, zdroj: autor
Příloha č. 6: Výskyt strukturních prvků - Lidé a čas, zdroj: autor
Příloha č. 7: Výskyt strukturních prvků - Místo, kde žijeme, zdroj: autor
Příloha č. 8: Výskyt strukturních prvků - Vlastivěda pro 4. ročník ZŠ, zdroj:
autor
Příloha č. 9: Výskyt strukturních prvků - Vlastivěda pro 4.ročník ZŠ, zdroj: autor
Příloha č. 10: Výskyt strukturních prvků - Vlastivěda pro 4. a .5. ročník ZŠ, zdroj: autor