Bakalářská práce se zabývá hudebními nástroji v mateřských školách. V teoretické části se seznámíte s hudební výchovou a hudebními činnostmi a s jejich propojením s RVP PV. Poté vám nastíním nejčastěji se vyskytující hudební nástroje v mateřských školách, historii jejich vzniku a uplatnění v pedagogické praxi. Cílem mé kvalifikační práce je zjistit vybavenost mateřských škol hudebními nástroji a jejich uplatnění v pedagogické praxi učitelek. Nejvíce mne zajímalo, zda mohou děti na nástroje hrát. Pro výzkum jsem zvolila dotazníkové šetření prostřednictvím internetového průzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with musical instruments in nursery schools. In the theoretical part you will be acquainted with music education and musical activities and their connection with Framework Educational Programme for Pre-school Education. Then I will outline the most common musical instruments in nursery schools, history of their origin and application in pedagogical practice. The objective of my qualification thesis is to find out how well are nursery schools equipped with musical instruments and their application in pedagogical practice of the teachers. I was interested the most if the children may play the instruments. For research I have chosen surveys using Internet survey.
Klíčová slova
Hudební nástroj, klavír, zobcová flétna, ukulele, Orffův instrumentář, boomwhackers, cajon, drumben, hudební výchova, hudební činnosti, RVP PV, mateřská škola
KEY WORDS
Bakalářská práce se zabývá hudebními nástroji v mateřských školách. V teoretické části se seznámíte s hudební výchovou a hudebními činnostmi a s jejich propojením s RVP PV. Poté vám nastíním nejčastěji se vyskytující hudební nástroje v mateřských školách, historii jejich vzniku a uplatnění v pedagogické praxi. Cílem mé kvalifikační práce je zjistit vybavenost mateřských škol hudebními nástroji a jejich uplatnění v pedagogické praxi učitelek. Nejvíce mne zajímalo, zda mohou děti na nástroje hrát. Pro výzkum jsem zvolila dotazníkové šetření prostřednictvím internetového průzkumu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with musical instruments in nursery schools. In the theoretical part you will be acquainted with music education and musical activities and their connection with Framework Educational Programme for Pre-school Education. Then I will outline the most common musical instruments in nursery schools, history of their origin and application in pedagogical practice. The objective of my qualification thesis is to find out how well are nursery schools equipped with musical instruments and their application in pedagogical practice of the teachers. I was interested the most if the children may play the instruments. For research I have chosen surveys using Internet survey.
Klíčová slova
Hudební nástroj, klavír, zobcová flétna, ukulele, Orffův instrumentář, boomwhackers, cajon, drumben, hudební výchova, hudební činnosti, RVP PV, mateřská škola
KEY WORDS
Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na jejich dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce. Formulace cíle a obsahu bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací" a bude dbát na jejich dodržování. Shromáždění a studium odborné literatury. Pravidelné konzultace s vedoucí bakalářské práce. Formulace cíle a obsahu bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů: [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 9788074600371.
DANIEL, Ladislav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. 7. opravené vyd. Praha: Panton, 1988.
HAUWE, van Walter. Technika hry na zobcovou flétnu. WinGra s.r.o. Praha, Bratislava, 1999
HÖHN, Jiří. Hudební nástroje. Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2016. Lidová řemesla a lidová umělecká výroba v České republice. ISBN 9788088107149.
HOLAS, Milan, Hana VÁŇOVÁ a Oldřich DUZBABA. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
HURNÍK, Ilja, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER a Jan DOSTAL, POŠ, Vladimír, ed. Česká Orffova škola. Bratislava: Editio Supraphon, 1969.
JISTEL, Petr. Hudba v mateřské škole: Sborník prací o hudební výchově v předškolním věku. Chomutov: Odbor školství ONV, 1972. 379 s.
JURKOVIČ, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, [2000]. ISBN 98-580607-12.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788073677503.
KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Praha: TOGGA, 2002. ISBN 80-902912-1-X.
POŠ, Vladimír. Perspektivy Orffovy školy v hudební výchově: sborník studií. Praha: Supraphon, 1969. Comenium musicum (Supraphon).
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446.
ZEMAN, Petr. Ukulele v české škole. V Ústí nad Labem: AOS Publishing, 2017.
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika) : učebnice pro 2. až 4. ročník studijního oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách i pro praxi učitelek mateřských škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
ŽILKA, Václav. Veselé pískání-zdravé dýchání : malá škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. 2. vyd. Praha: Panton, 1990. 50 s. ISBN 80-7039-062-X.
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů: [slyšet jinak]. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013. ISBN 9788074600371.
DANIEL, Ladislav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. 7. opravené vyd. Praha: Panton, 1988.
HAUWE, van Walter. Technika hry na zobcovou flétnu. WinGra s.r.o. Praha, Bratislava, 1999
HÖHN, Jiří. Hudební nástroje. Strážnice: Národní ústav lidové kultury, 2016. Lidová řemesla a lidová umělecká výroba v České republice. ISBN 9788088107149.
HOLAS, Milan, Hana VÁŇOVÁ a Oldřich DUZBABA. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
HURNÍK, Ilja, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER a Jan DOSTAL, POŠ, Vladimír, ed. Česká Orffova škola. Bratislava: Editio Supraphon, 1969.
JISTEL, Petr. Hudba v mateřské škole: Sborník prací o hudební výchově v předškolním věku. Chomutov: Odbor školství ONV, 1972. 379 s.
JURKOVIČ, Pavel. Hudební nástroj ve škole. Praha: Muzikservis, [2000]. ISBN 98-580607-12.
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788073677503.
KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Praha: TOGGA, 2002. ISBN 80-902912-1-X.
POŠ, Vladimír. Perspektivy Orffovy školy v hudební výchově: sborník studií. Praha: Supraphon, 1969. Comenium musicum (Supraphon).
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446.
ZEMAN, Petr. Ukulele v české škole. V Ústí nad Labem: AOS Publishing, 2017.
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika) : učebnice pro 2. až 4. ročník studijního oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách i pro praxi učitelek mateřských škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství).
ŽILKA, Václav. Veselé pískání-zdravé dýchání : malá škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. 2. vyd. Praha: Panton, 1990. 50 s. ISBN 80-7039-062-X.