Diplomová práce se zabývá dětským pojetím fenoménu postižení u žáků na prvním stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na teoretická východiska s tímto tématem spojená, popisuje jednotlivé typy postižení, zaměřuje se na dítě v období mladšího školního věku, vytváření, charakteristiku a význam dětských pojetí. Pozornost je věnována metodám pro výzkum dětských pojetí, s podrobným zaměřením na dětský výtvarný projev a jeho analýzu.
Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, který využívá dat, získaných analýzou dětské kresby, pozorováním a polostrukturovaným rozhovorem. Data získaná od jednotlivých respondentů jsou podrobně interpretována a kategorizována. Ve výsledcích práce jsou popsány a komparovány dětské prekoncepty fenoménu postižení dvou věkových skupin žáků mladšího školního věku. V závěru práce jsou prezentovány celkové výsledky a uvedena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with children's conception of disability phenomenon among primary school pupils. The theoretical part focuses on the theoretical basis of this subject, describes individual disability types, focuses on the child in the younger school age, the creation, characteristics and meaning of children's conceptions. Attention is dedicated to the methods for the research of children's conceptions, with a detailed focus on children's artistic expression and its analysis.
Practical part deals with qualitative research, which uses data, obtained by analysis of children's drawing, observation and semi-structured interview. The data obtained from individual respondents are interpreted in details and categorized. In the results of the thesis, there are children's concepts of disability phenomenon described and compared between two age groups. In the conclusion of the thesis, there are overall results and recommendations for practice presented.
Klíčová slova
člověk s postižením, dětská kresba, dětské pojetí, dítě mladšího školního věku, postižení.
Klíčová slova v angličtině
a person with disability, children's drawing, children's conceptions, younger school age child, disability.
Rozsah průvodní práce
132 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá dětským pojetím fenoménu postižení u žáků na prvním stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na teoretická východiska s tímto tématem spojená, popisuje jednotlivé typy postižení, zaměřuje se na dítě v období mladšího školního věku, vytváření, charakteristiku a význam dětských pojetí. Pozornost je věnována metodám pro výzkum dětských pojetí, s podrobným zaměřením na dětský výtvarný projev a jeho analýzu.
Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem, který využívá dat, získaných analýzou dětské kresby, pozorováním a polostrukturovaným rozhovorem. Data získaná od jednotlivých respondentů jsou podrobně interpretována a kategorizována. Ve výsledcích práce jsou popsány a komparovány dětské prekoncepty fenoménu postižení dvou věkových skupin žáků mladšího školního věku. V závěru práce jsou prezentovány celkové výsledky a uvedena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with children's conception of disability phenomenon among primary school pupils. The theoretical part focuses on the theoretical basis of this subject, describes individual disability types, focuses on the child in the younger school age, the creation, characteristics and meaning of children's conceptions. Attention is dedicated to the methods for the research of children's conceptions, with a detailed focus on children's artistic expression and its analysis.
Practical part deals with qualitative research, which uses data, obtained by analysis of children's drawing, observation and semi-structured interview. The data obtained from individual respondents are interpreted in details and categorized. In the results of the thesis, there are children's concepts of disability phenomenon described and compared between two age groups. In the conclusion of the thesis, there are overall results and recommendations for practice presented.
Klíčová slova
člověk s postižením, dětská kresba, dětské pojetí, dítě mladšího školního věku, postižení.
Klíčová slova v angličtině
a person with disability, children's drawing, children's conceptions, younger school age child, disability.
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických východisek, která budou zaměřena na přehled a charakteristiku jednotlivých druhů postižení, vývojových charakteristik dětí mladšího školního věku a vymezení dětských pojetí.
2.Vypracování metodiky kvalitativního výzkumu dětského pojetí fenoménu postižení u dětí mladšího školního věku. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu, výběr výzkumného vzorku.
3.Příprava výzkumného nástroje. V empirické části budou využity metody - analýza kresby, pozorování a polostrukturovaný rozhovor.
4.Realizace vlastního výzkumu dětského pojetí postižení na vybraném vzorku dvou věkových skupin žáků mladšího školního věku.
5.Vyhodnocení a interpretace získaných výsledků.
6.Formulace závěrů práce včetně návrhů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše informačních zdrojů vztahujících se k tématu, prostudování odborné literatury. Zpracování teoretických východisek, která budou zaměřena na přehled a charakteristiku jednotlivých druhů postižení, vývojových charakteristik dětí mladšího školního věku a vymezení dětských pojetí.
2.Vypracování metodiky kvalitativního výzkumu dětského pojetí fenoménu postižení u dětí mladšího školního věku. Formulace výzkumného problému, výzkumných cílů, otázek výzkumu, výběr výzkumného vzorku.
3.Příprava výzkumného nástroje. V empirické části budou využity metody - analýza kresby, pozorování a polostrukturovaný rozhovor.
4.Realizace vlastního výzkumu dětského pojetí postižení na vybraném vzorku dvou věkových skupin žáků mladšího školního věku.
5.Vyhodnocení a interpretace získaných výsledků.
6.Formulace závěrů práce včetně návrhů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1.DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4 2.DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a jejich využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4. 3.DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8. 4.FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. 5.HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. 6.MEGLIN, Diana a Nick MEGLIN. Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-446-X. 7.MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3 8.VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. 304 s. ISBN 80-246-0181-8 9.VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. 10.VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5
Seznam doporučené literatury
1.DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4 2.DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a jejich využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4. 3.DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8. 4.FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. 5.HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. 6.MEGLIN, Diana a Nick MEGLIN. Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-446-X. 7.MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3 8.VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. 304 s. ISBN 80-246-0181-8 9.VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. 10.VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5