Bakalářská práce se zabývá problematikou fonologických schopností v předškolním věku. Konkrétně se zaměřuje na slabičné povědomí, jako na jednu z dílčích schopností vedoucí k dovednosti čtení. Cílem je přiblížit a rozebrat oblasti zvukové stránky jazyka v předškolním věku a zmapovat úroveň slabičného povědomí ve vybrané MŠ v Ústí nad Labem za použití zvolených diagnostických testů zjišťující slabičné povědomí dětí. Jedná se o testovou baterii Diagnostika jazykového vývoje od G. Málkové a F. Smolíka s konkrétními subtesty skládání slabik, rozpoznávání slabik a rozpoznávání hlásek v pseudoslovech
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is focused on problematic of phonological skills in pre-school age. Significantly my thesis analyzing syllabics awareness, as one of the partial skills leading to reading ability. Primal object is to present and analyze audio parts in language in pre-school age and detect level of Syllabics awareness. By using selected diagnostic tests, my thesis discover children´s syllabics awareness in nursery school Ústí nad Labem. Thesis using testing batery diagnostic language evolution from G. Málková and F. Smolík with specific subtest composition syllables, recognition syllables and speech-sound recognition in pseudowords
Phonological skills,child of pre-school age,phonological awareness,syllable ,hearing perception,diagnostics
Rozsah průvodní práce
51
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou fonologických schopností v předškolním věku. Konkrétně se zaměřuje na slabičné povědomí, jako na jednu z dílčích schopností vedoucí k dovednosti čtení. Cílem je přiblížit a rozebrat oblasti zvukové stránky jazyka v předškolním věku a zmapovat úroveň slabičného povědomí ve vybrané MŠ v Ústí nad Labem za použití zvolených diagnostických testů zjišťující slabičné povědomí dětí. Jedná se o testovou baterii Diagnostika jazykového vývoje od G. Málkové a F. Smolíka s konkrétními subtesty skládání slabik, rozpoznávání slabik a rozpoznávání hlásek v pseudoslovech
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is focused on problematic of phonological skills in pre-school age. Significantly my thesis analyzing syllabics awareness, as one of the partial skills leading to reading ability. Primal object is to present and analyze audio parts in language in pre-school age and detect level of Syllabics awareness. By using selected diagnostic tests, my thesis discover children´s syllabics awareness in nursery school Ústí nad Labem. Thesis using testing batery diagnostic language evolution from G. Málková and F. Smolík with specific subtest composition syllables, recognition syllables and speech-sound recognition in pseudowords
Phonological skills,child of pre-school age,phonological awareness,syllable ,hearing perception,diagnostics
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP"
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech
Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na charakteristiku a vývoji slabičného povědomí u dětí předškolního věku.
Přílohová část bakalářské práce bude obsahovat soubor aktivit pro rozvoj a rozpoznání slabičnosti. Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na zjišťování slabičného povědomí dětí v souvislosti s věkem. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP"
Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech
Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na charakteristiku a vývoji slabičného povědomí u dětí předškolního věku.
Přílohová část bakalářské práce bude obsahovat soubor aktivit pro rozvoj a rozpoznání slabičnosti. Cílem praktické části bude připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na zjišťování slabičného povědomí dětí v souvislosti s věkem. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ,Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ.Diagnostika dítěte předškolního věku:co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele.ISBN 978-80-266-0658-1.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. 2005. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. ISBN 80-239-0083- x
MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4239-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
BEDNÁŘOVÁ,Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ.Diagnostika dítěte předškolního věku:co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele.ISBN 978-80-266-0658-1.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. 2005. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. ISBN 80-239-0083- x
MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4239-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.