- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Hudební výchova ve Svobodném státě Sasko a v České republice.
Popis a porovnání koncepcí hudební výchovy Leo Kestenbergra a Vladimíra Helferta s dnešní koncepcí výuky v obou zemích.
Srovnání současných učebních plánů pro výuku hudební výchovy obou zemí na prvním stupni základních škol.
Hlavní téma v angličtině
Music education in the Free State of Saxony in Germany and in the Czech Republic.
Description and comparison of the music education of Leo Kestenberg and Vladimir Helfert with today's teaching conception in the both countries.
Comparing today's teaching plains of music education in both countries on the elementary school.
Název dle studenta
Hudební výchova ve Svobodném státě Sasko a v České republice.
Název dle studenta v angličtině
Music education in the Free State of Saxony in Germany and in the Czech Republic.
Souběžný název
-
Podnázev
Popis a porovnání koncepcí hudební výchovy Leo Kestenbergra a Vladimíra Helferta s dnešní koncepcí výuky v obou zemích.
Srovnání současných učebních plánů pro výuku hudební výchovy obou zemí na prvním stupni základních škol.
Práce se zabývá popisem a srovnáním koncepcí výuky hudební výchovy ve Svobodném státě Sasko a v Čechách. V první části jsou popsány koncepce dvou reformátorů, Leo Kestenberga z Německa a Vladimíra Helferta z Čech, které byly vytvořeny ve zhruba stejném období po první světové válce. Tyto koncepce jsou následně porovnány se současnými koncepcemi výuky hudební výchovy v těchto státech.
Druhá část práce srovnává podrobně současné učební plány a programy předmětu hudební výchova pro první až čtvrtou třídu základní školy v Sasku a v České republice.
V závěrečném výzkumu formou dotazníku hledáme odpovědi na zadané hypotézy. Ptáme se žáků ze saských a českých základních škol.
Anotace v angličtině
This work is concerned to the description and comparison of the teaching conception of the music education in Germany more in Free State of Saxony and in Czechia.
In the first part, there are conceptions of two reformer described - Leo Kestenberger from Germany and Vladimír Helfert from Czechia. Conceptions were created approximately in the same time after World War I. These concepts are further compared with the current concept of teaching music education in these countries. Second part of the work compare in detail current teaching schema of the subject music education from first till fourth class of the elementary school both in Saxony and Czechia.
In the final research are we looking for answers in the form of a questionnaire to the hypothesis. We ask students from Saxony and Czech of elementary schools.
Klíčová slova
Hudební výchova, reforma, koncepce, osnova, učební plán, porovnání, výzkum, kompetence
Klíčová slova v angličtině
Music education, reform, concept, draft, teaching schema, compare, research, competence
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá popisem a srovnáním koncepcí výuky hudební výchovy ve Svobodném státě Sasko a v Čechách. V první části jsou popsány koncepce dvou reformátorů, Leo Kestenberga z Německa a Vladimíra Helferta z Čech, které byly vytvořeny ve zhruba stejném období po první světové válce. Tyto koncepce jsou následně porovnány se současnými koncepcemi výuky hudební výchovy v těchto státech.
Druhá část práce srovnává podrobně současné učební plány a programy předmětu hudební výchova pro první až čtvrtou třídu základní školy v Sasku a v České republice.
V závěrečném výzkumu formou dotazníku hledáme odpovědi na zadané hypotézy. Ptáme se žáků ze saských a českých základních škol.
Anotace v angličtině
This work is concerned to the description and comparison of the teaching conception of the music education in Germany more in Free State of Saxony and in Czechia.
In the first part, there are conceptions of two reformer described - Leo Kestenberger from Germany and Vladimír Helfert from Czechia. Conceptions were created approximately in the same time after World War I. These concepts are further compared with the current concept of teaching music education in these countries. Second part of the work compare in detail current teaching schema of the subject music education from first till fourth class of the elementary school both in Saxony and Czechia.
In the final research are we looking for answers in the form of a questionnaire to the hypothesis. We ask students from Saxony and Czech of elementary schools.
Klíčová slova
Hudební výchova, reforma, koncepce, osnova, učební plán, porovnání, výzkum, kompetence
Klíčová slova v angličtině
Music education, reform, concept, draft, teaching schema, compare, research, competence
Zásady pro vypracování
Historie
- přečtení a přeložení německé literatury týkající se Leo Kestenbergra
- přečtení literatury týkající se Vladimíra Helferta
- vypracování historické části práce
Současnost
- zmapování současné koncepce výuky hudební výchovy v obou zemích
- vzájemné porovnání historie se současností
Překlad současných německých osnov pro hudební výchovu na základní škole
České osnovy pro hudební výchovu na základní škole
Detailní porovnání obou plánů
Zásady pro vypracování
Historie
- přečtení a přeložení německé literatury týkající se Leo Kestenbergra
- přečtení literatury týkající se Vladimíra Helferta
- vypracování historické části práce
Současnost
- zmapování současné koncepce výuky hudební výchovy v obou zemích
- vzájemné porovnání historie se současností
Překlad současných německých osnov pro hudební výchovu na základní škole
České osnovy pro hudební výchovu na základní škole
Detailní porovnání obou plánů
Seznam doporučené literatury
Helfert Vladimír, Vybrané studie I., O hudební tvořivosti, Editio Supraphon Praha, 1970
Helfert Vladimír, Základy hudební výchovy na nehudebních školách, Státní pedagogické nakladatelství, 1956
Kestenberg Leo, Bewegte Zeiten, Wolfenbüttel, Zürich, Karl Heinrich Moseler Verlag, 1961
Kestenberg Leo, Leo Kestenberg und musikalische Bildung in Europa (Wützburger Hefte zur Musikpädagogik), Margraf Verlag, 2016
Kestenberg Leo, W. Beider Franz, Leo Kestenberg and Franz W. Beidler Complete Correspondence 1933 1956, by Philip A. Maxwell, 2013
Váńová Hana, Skopal Jiří, Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice, Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2007
Seznam doporučené literatury
Helfert Vladimír, Vybrané studie I., O hudební tvořivosti, Editio Supraphon Praha, 1970
Helfert Vladimír, Základy hudební výchovy na nehudebních školách, Státní pedagogické nakladatelství, 1956
Kestenberg Leo, Bewegte Zeiten, Wolfenbüttel, Zürich, Karl Heinrich Moseler Verlag, 1961
Kestenberg Leo, Leo Kestenberg und musikalische Bildung in Europa (Wützburger Hefte zur Musikpädagogik), Margraf Verlag, 2016
Kestenberg Leo, W. Beider Franz, Leo Kestenberg and Franz W. Beidler Complete Correspondence 1933 1956, by Philip A. Maxwell, 2013
Váńová Hana, Skopal Jiří, Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice, Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2007