Cílem bakalářské práce bude komparace pojetí výchovy u J. J. Rousseaua a J. A. Komenského. Vzhledem k tomu, že se jedná o práci zaměřenou na pojetí výchovy, budu porovnávat jednotlivá díla obou autorů, která se vztahují k myšlence výchovy. Stěžejními díly této práce budou především díla "Emil, čili o vychování", dále "Informatorium školy mateřské" a "Velká didaktika". Výchozím bodem této bakalářské práce bude předpoklad, že oba autoři i přes rozdílnou koncepci výchovy mají shodný postoj v tom, že základními principy výchovy jsou příroda a přirozenost. Metodika této práce bude především založena na deskriptivní a komparativní metodě. V první kapitole práce bude proveden rozbor písemných pramenů, který bude zaměřen nejen na historický kontext doby obou myslitelů, ale také na následný vývoj jejich pedagogického pojetí výchovy. V druhé kapitole bude provedena deskripce pojetí výchovy v jejich stěžejních dílech. Závěrečná kapitola, a tedy i stěžejní část práce bude zaměřena na komparaci jejich myšlenek o pojetí výchovy. Tato bakalářská práce umožní reflexi vybraných děl do širších souvislostí a poslouží k většímu pochopení obou koncepcí výchovy pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to compare the concept of education of J. J. Rousseau and J. A. Komensky. Given that thesis is focused on concept of education I will compare individual works of both authors that relate to the idea of education. The main works of this bachelor thesis will be "Emil, čili o vychování", "Informatorium školy mateřské" and "Velká didaktika". The main point of this thesis will be the assumption, that both authors, despite the different concepts of education, have the same attitude on nature being the basic principle of education. The methodology of this work will be primarily based on descriptive and comparative method. In the first chapter of the thesis, an analysis of written sources will be carried out, which will focus not only on the historical context of the time of both authors but also on the subsequent development of their pedagogical concept of education. The second chapter will describe the concept of education in their main works. The final chapter, and therefore the main part of the thesis, will be focused on the comparison of their ideas about the concept of education. This bachelor thesis will allow the reflection of selected works to broader contexts and will serve to better understand both education concepts for pedagogical practice.
Klíčová slova
J. J. Rousseau, J. A. Komenský, příroda, výchova, přirozenost.
Klíčová slova v angličtině
J. J. Rousseau, J. A. Comenius, nature, education.
Rozsah průvodní práce
72 s. (143 942 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bude komparace pojetí výchovy u J. J. Rousseaua a J. A. Komenského. Vzhledem k tomu, že se jedná o práci zaměřenou na pojetí výchovy, budu porovnávat jednotlivá díla obou autorů, která se vztahují k myšlence výchovy. Stěžejními díly této práce budou především díla "Emil, čili o vychování", dále "Informatorium školy mateřské" a "Velká didaktika". Výchozím bodem této bakalářské práce bude předpoklad, že oba autoři i přes rozdílnou koncepci výchovy mají shodný postoj v tom, že základními principy výchovy jsou příroda a přirozenost. Metodika této práce bude především založena na deskriptivní a komparativní metodě. V první kapitole práce bude proveden rozbor písemných pramenů, který bude zaměřen nejen na historický kontext doby obou myslitelů, ale také na následný vývoj jejich pedagogického pojetí výchovy. V druhé kapitole bude provedena deskripce pojetí výchovy v jejich stěžejních dílech. Závěrečná kapitola, a tedy i stěžejní část práce bude zaměřena na komparaci jejich myšlenek o pojetí výchovy. Tato bakalářská práce umožní reflexi vybraných děl do širších souvislostí a poslouží k většímu pochopení obou koncepcí výchovy pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to compare the concept of education of J. J. Rousseau and J. A. Komensky. Given that thesis is focused on concept of education I will compare individual works of both authors that relate to the idea of education. The main works of this bachelor thesis will be "Emil, čili o vychování", "Informatorium školy mateřské" and "Velká didaktika". The main point of this thesis will be the assumption, that both authors, despite the different concepts of education, have the same attitude on nature being the basic principle of education. The methodology of this work will be primarily based on descriptive and comparative method. In the first chapter of the thesis, an analysis of written sources will be carried out, which will focus not only on the historical context of the time of both authors but also on the subsequent development of their pedagogical concept of education. The second chapter will describe the concept of education in their main works. The final chapter, and therefore the main part of the thesis, will be focused on the comparison of their ideas about the concept of education. This bachelor thesis will allow the reflection of selected works to broader contexts and will serve to better understand both education concepts for pedagogical practice.
Klíčová slova
J. J. Rousseau, J. A. Komenský, příroda, výchova, přirozenost.
Klíčová slova v angličtině
J. J. Rousseau, J. A. Comenius, nature, education.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude komparace pojetí výchovy u J. J. Rousseaua a J. A. Komenského. Vzhledem k tomu, že se jedná o práci zaměřenou na pojetí výchovy, budu porovnávat jednotlivá díla obou autorů, která se vztahují k myšlence výchovy. Stěžejními díly této práce budou především díla "Emil, čili o vychování", dále "Informatorium školy mateřské" a "Velká didaktika". Výchozím bodem této bakalářské práce bude předpoklad, že oba autoři i přes rozdílnou koncepci výchovy mají shodný postoj v tom, že základními principy výchovy jsou příroda a přirozenost. Metodika této práce bude především založena na deskriptivní a komparativní metodě. V první kapitole práce bude proveden rozbor písemných pramenů, který bude zaměřen nejen na historický kontext doby obou myslitelů, ale také na následný vývoj jejich pedagogického pojetí výchovy. V druhé kapitole bude provedena deskripce pojetí výchovy v jejich stěžejních dílech. Závěrečná kapitola, a tedy i stěžejní část práce bude zaměřena na komparaci jejich myšlenek o pojetí výchovy. Tato bakalářská práce umožní reflexi vybraných děl do širších souvislostí a poslouží k většímu pochopení obou koncepcí výchovy pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude komparace pojetí výchovy u J. J. Rousseaua a J. A. Komenského. Vzhledem k tomu, že se jedná o práci zaměřenou na pojetí výchovy, budu porovnávat jednotlivá díla obou autorů, která se vztahují k myšlence výchovy. Stěžejními díly této práce budou především díla "Emil, čili o vychování", dále "Informatorium školy mateřské" a "Velká didaktika". Výchozím bodem této bakalářské práce bude předpoklad, že oba autoři i přes rozdílnou koncepci výchovy mají shodný postoj v tom, že základními principy výchovy jsou příroda a přirozenost. Metodika této práce bude především založena na deskriptivní a komparativní metodě. V první kapitole práce bude proveden rozbor písemných pramenů, který bude zaměřen nejen na historický kontext doby obou myslitelů, ale také na následný vývoj jejich pedagogického pojetí výchovy. V druhé kapitole bude provedena deskripce pojetí výchovy v jejich stěžejních dílech. Závěrečná kapitola, a tedy i stěžejní část práce bude zaměřena na komparaci jejich myšlenek o pojetí výchovy. Tato bakalářská práce umožní reflexi vybraných děl do širších souvislostí a poslouží k většímu pochopení obou koncepcí výchovy pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
Primární:
HÁBL, J. Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského. Praha, 2011.
KOMENSKÝ, J. A., Informatorium školy mateřské, Praha, 1992.
KOMENSKÝ, J.A. Didaktika velká. Brno, 1948.
ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Praha, 1910.
Sekundární:
CACH, J., J. J. Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha, 1967.
ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko-vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha, 1987.
DURDÍK, P. Rousseau a Pestalozzi v poměru svému ke Komenskému. Praha, 1888.
PATOČKA, J., Komeniologické studie I. - III. Praha, 2003.
PATOČKA, J., Filosofie výchovy. Praha, 1997.
ROLLAND, R. Nesmrtelné stránky J. J. Rousseaua. Praha, 1947.
Seznam doporučené literatury
Primární:
HÁBL, J. Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského. Praha, 2011.
KOMENSKÝ, J. A., Informatorium školy mateřské, Praha, 1992.
KOMENSKÝ, J.A. Didaktika velká. Brno, 1948.
ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Praha, 1910.
Sekundární:
CACH, J., J. J. Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha, 1967.
ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko-vychovatelský odkaz Jana Amose Komenského. Praha, 1987.
DURDÍK, P. Rousseau a Pestalozzi v poměru svému ke Komenskému. Praha, 1888.
PATOČKA, J., Komeniologické studie I. - III. Praha, 2003.
PATOČKA, J., Filosofie výchovy. Praha, 1997.
ROLLAND, R. Nesmrtelné stránky J. J. Rousseaua. Praha, 1947.