Diplomová práce je zaměřena na hodnocení vlivu Halliwickovy metody plavání na motorické schopnosti u vybraných dětí s mentálním postižením.
V teoretické části je popsán psychický a ontogenetický vývoj dítěte od narození po mladší školní věk. Dále je charakterizována mentální retardace, její příčiny, klasifikace a projevy. Také je zde věnována pozornost Downovu syndromu, Autismu a Aspergerova syndromu. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na plavání a Halliwickovu metodu plavání, její původ, koncept, filosofii a desetibodový program.
Praktická část se věnuje průběhu výuky plavání s prvky Halliwickova konceptu. Kde cílem bylo zjistit jaký vliv má tato metoda na rozvoj samostatnosti při vstupu a výstupu z vody, zda rozvíjí vybrané specifické činnosti u sledovaných dětí, jakými je schopnost udržet se ve vertikální poloze ve vodě, spolupráce ve vodě, foukání do vody a leh na zádech. Získané výsledky jsou dále statisticky zhodnoceny a shrnuty do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the impact of the Halliwick Concept of Swimming on motor skills in selected children with mental disabilities.
The theoretical part describes psychological and ontogenetic development of children from their birth to early school age. Furthermore, Mental Retardation, its causes, symptoms and classification is characterized. Attention is also paid to Down's Syndrome, Autism and Asperger syndrome. Finally, the theoretical part is focused on swimming and the Halliwick Concept of swimming, its origins, philosophy and the ten-point program of the Halliwick Concept.
The practical part is focused on swimming lessons with elements of the Halliwick Concept, where the aim was to determine what effect this method has on developing independence in children entering and exiting water and if it develops specific activities such as ability to stay in a vertical position in the water, cooperation in the water, blowing into the water and lying flat on the back. The results are further evaluated statistically and summarized in tables and graphs.
Klíčová slova
mentální postižení, autismus, motorická zdatnost, výzkum, plavání, Halliwickův koncept
Klíčová slova v angličtině
mental disability, autism, motor fitness, research, swimming, Halliwick´s concept
Rozsah průvodní práce
98
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na hodnocení vlivu Halliwickovy metody plavání na motorické schopnosti u vybraných dětí s mentálním postižením.
V teoretické části je popsán psychický a ontogenetický vývoj dítěte od narození po mladší školní věk. Dále je charakterizována mentální retardace, její příčiny, klasifikace a projevy. Také je zde věnována pozornost Downovu syndromu, Autismu a Aspergerova syndromu. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na plavání a Halliwickovu metodu plavání, její původ, koncept, filosofii a desetibodový program.
Praktická část se věnuje průběhu výuky plavání s prvky Halliwickova konceptu. Kde cílem bylo zjistit jaký vliv má tato metoda na rozvoj samostatnosti při vstupu a výstupu z vody, zda rozvíjí vybrané specifické činnosti u sledovaných dětí, jakými je schopnost udržet se ve vertikální poloze ve vodě, spolupráce ve vodě, foukání do vody a leh na zádech. Získané výsledky jsou dále statisticky zhodnoceny a shrnuty do tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the impact of the Halliwick Concept of Swimming on motor skills in selected children with mental disabilities.
The theoretical part describes psychological and ontogenetic development of children from their birth to early school age. Furthermore, Mental Retardation, its causes, symptoms and classification is characterized. Attention is also paid to Down's Syndrome, Autism and Asperger syndrome. Finally, the theoretical part is focused on swimming and the Halliwick Concept of swimming, its origins, philosophy and the ten-point program of the Halliwick Concept.
The practical part is focused on swimming lessons with elements of the Halliwick Concept, where the aim was to determine what effect this method has on developing independence in children entering and exiting water and if it develops specific activities such as ability to stay in a vertical position in the water, cooperation in the water, blowing into the water and lying flat on the back. The results are further evaluated statistically and summarized in tables and graphs.
Klíčová slova
mentální postižení, autismus, motorická zdatnost, výzkum, plavání, Halliwickův koncept
Klíčová slova v angličtině
mental disability, autism, motor fitness, research, swimming, Halliwick´s concept
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění teoretických podkladů z literatury a jiných zdrojů
2. Formulace cílů, úkolů a hypotéz DP
3. Zpracování teoreticko - metodologických východisek
4. Sběr dat
5. Zpracování a zhodnocení získaných dat, jejich interpretace, závěr a diskuze
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění teoretických podkladů z literatury a jiných zdrojů
2. Formulace cílů, úkolů a hypotéz DP
3. Zpracování teoreticko - metodologických východisek
4. Sběr dat
5. Zpracování a zhodnocení získaných dat, jejich interpretace, závěr a diskuze
Seznam doporučené literatury
1) BLAHUTKOVÁ, M., PACHOLÍK, V., VLČKOVÁ, I. Halliwickova metoda plavání 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
2) ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání: plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2001.
3) ČERNÁ, M., NOVOTNÝ, J., ZEMKOVÁ, J. Lehké mozkové dysfunkce. 2. vyd. Praha: SPN, 1994.
4) ERLEBACHOVÁ, A. Metodika výuky plavání na zvláštních a pomocných školách. 1. vyd. Praha: Tech-Market, 1997.
5) HOCH, M., aj. Plavání (Teorie a didaktika). 1. vyd. Praha: SPN, 1983.
6) RESCH, J., KUNTNER, E. Jak se neutopit. Učíme se olavat hrou a vesele. 1.vyd. Olomouc: Hanex, 1997.
Seznam doporučené literatury
1) BLAHUTKOVÁ, M., PACHOLÍK, V., VLČKOVÁ, I. Halliwickova metoda plavání 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
2) ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání: plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2001.
3) ČERNÁ, M., NOVOTNÝ, J., ZEMKOVÁ, J. Lehké mozkové dysfunkce. 2. vyd. Praha: SPN, 1994.
4) ERLEBACHOVÁ, A. Metodika výuky plavání na zvláštních a pomocných školách. 1. vyd. Praha: Tech-Market, 1997.
5) HOCH, M., aj. Plavání (Teorie a didaktika). 1. vyd. Praha: SPN, 1983.
6) RESCH, J., KUNTNER, E. Jak se neutopit. Učíme se olavat hrou a vesele. 1.vyd. Olomouc: Hanex, 1997.