Diplomová práce "Uplatňování zásad duševní hygieny u žen na rodičovské dovolené" je kvalitativní studií zaměřující se na analýzu duševně-hygienického života rodičů na rodičovské dovolené. Práce si klade za cíl zjistit, zda uplatňování zásad duševní hygieny ovlivňuje kvalitu adaptace na životní změny spojené s rodičovskou dovolenou. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je uveden historický vývoj duševní hygieny, vysvětlení základních pojmů duševní hygieny, přehled jednotlivých oblastí duševní hygieny, v rámci nichž jsou uvedeny konkrétní zásady či doporučení, charakteristika pojmů souvisejících duševní hygienou, a také popis rodičovské dovolené z hlediska psychosociálních aspektů. V empirické části je uvedena metodologie výzkumného šetření, výzkumné šetření presentované analýzou rozhovorů s respondenty zahrnující konkrétní doporučení pro zkvalitnění duševní hygieny každého z nich.
Anotace v angličtině
The thesis "Applying the Principles of Mental Hygiene in Women on Paternal Leave" is a qualitative study focused on the analysis of the mental and hygienic life of parents on parental leave. The work aim to find out whether the application of the principles of mental hygiene affects the quality of adaptation to the life changes associated with parental leave. The thesis is divided into the theoretical and empirical part. In the theoretical part is presented the historical development of mental hygiene, explanation of basic concepts of mental hygiene, overview of individual areas of mental hygiene, in which are given specific principles or recommendations, characteristics of concepts related to mental hygiene, as well as description of parental leave in terms of psychosocial aspects. In the empirical part is presented methodology of research, research survey presented by analysis of interviews with respondents, including specific recommendations for improvement of mental hygiene of each of them.
Diplomová práce "Uplatňování zásad duševní hygieny u žen na rodičovské dovolené" je kvalitativní studií zaměřující se na analýzu duševně-hygienického života rodičů na rodičovské dovolené. Práce si klade za cíl zjistit, zda uplatňování zásad duševní hygieny ovlivňuje kvalitu adaptace na životní změny spojené s rodičovskou dovolenou. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je uveden historický vývoj duševní hygieny, vysvětlení základních pojmů duševní hygieny, přehled jednotlivých oblastí duševní hygieny, v rámci nichž jsou uvedeny konkrétní zásady či doporučení, charakteristika pojmů souvisejících duševní hygienou, a také popis rodičovské dovolené z hlediska psychosociálních aspektů. V empirické části je uvedena metodologie výzkumného šetření, výzkumné šetření presentované analýzou rozhovorů s respondenty zahrnující konkrétní doporučení pro zkvalitnění duševní hygieny každého z nich.
Anotace v angličtině
The thesis "Applying the Principles of Mental Hygiene in Women on Paternal Leave" is a qualitative study focused on the analysis of the mental and hygienic life of parents on parental leave. The work aim to find out whether the application of the principles of mental hygiene affects the quality of adaptation to the life changes associated with parental leave. The thesis is divided into the theoretical and empirical part. In the theoretical part is presented the historical development of mental hygiene, explanation of basic concepts of mental hygiene, overview of individual areas of mental hygiene, in which are given specific principles or recommendations, characteristics of concepts related to mental hygiene, as well as description of parental leave in terms of psychosocial aspects. In the empirical part is presented methodology of research, research survey presented by analysis of interviews with respondents, including specific recommendations for improvement of mental hygiene of each of them.
1. Literární rešerše týkající se problematiky duševní hygieny. Základy metodologie pedagogického výzkumu.
2. Vymezení pojmu duševní hygiena a dalších pojmů jako rodina, stres, syndrom vyhoření, psychická odolnost.
3. Popis historie, aktuálního pojetí a oblastí duševní hygieny. Popis rodičovské dovolené z pohledu právních předpisů.
4. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů.
5. Realizace výzkumu na záměrně vybraném vzorku žen na rodičovské dovolené. Výzkum bude prováděn formou rozhovoru výzkumníka na téma, jak ženy na rodičovské dovolené udržují svou duševní hygienu.
6. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu, návrhy a doporučení na využití v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše týkající se problematiky duševní hygieny. Základy metodologie pedagogického výzkumu.
2. Vymezení pojmu duševní hygiena a dalších pojmů jako rodina, stres, syndrom vyhoření, psychická odolnost.
3. Popis historie, aktuálního pojetí a oblastí duševní hygieny. Popis rodičovské dovolené z pohledu právních předpisů.
4. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů.
5. Realizace výzkumu na záměrně vybraném vzorku žen na rodičovské dovolené. Výzkum bude prováděn formou rozhovoru výzkumníka na téma, jak ženy na rodičovské dovolené udržují svou duševní hygienu.
6. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu, návrhy a doporučení na využití v praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MÍČEK, L. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 14-400-84.
MUSIL, J. V. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování. 1. vyd. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna, 2010. ISBN 978-80-903449-9-0.
SAWICKY, S., WEDLICHOVÁ, I., FLEISCHMANN, O. Osobnost jedince a náročné životní situace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-068-6.
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.
ŠVAŘÍČEK1, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MÍČEK, L. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 14-400-84.
MUSIL, J. V. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování. 1. vyd. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna, 2010. ISBN 978-80-903449-9-0.
SAWICKY, S., WEDLICHOVÁ, I., FLEISCHMANN, O. Osobnost jedince a náročné životní situace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2008. ISBN 978-80-7414-068-6.
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.
ŠVAŘÍČEK1, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.