Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku interakce mezi učiteli a žáky 2. stupně základní školy s prvky vzdělávacího programu Začít spolu, zejména na rozdíly mezi interakcemi učitele a intaktních žáků na jedné straně a učitele a žáků se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP), (zejména specifické poruchy učení a ADHD) na straně druhé. V teoretické části práce jsou charakterizovány faktory a podmínky ovlivňující interakci učitele (především klima školy a třídy, styly výchovy, legislativa). Je uveden přehled charakteristik vybraných specifických poruch učení (dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie, dysortografie), ADHD a lehké mentální retardace. Specifikován alternativní vzdělávací program Začít spolu (historie, filosofie, standardy práce učitele). Cílem praktické části práce bylo provést kvantitativní výzkum se záměrem analyzovat a komparovat interakce učitele a intaktních žáků a učitele a žáků se SVP ve specifických doménách "edukační vztah", "požadavky", "volnost" a posoudit zjištěné rozdíly. Výzkumné šetření bylo prováděno na vzorku 90 žáků, z nichž bylo 61 žáků intaktních a 29 žáků se SVP. Na základě získaných výsledků lze formulovat závěr, že neexistuje statisticky ani věcně významný rozdíl mezi jednotlivými skupinami v interakci učitel žák.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on the issues between teachers and pupils of the lower secondary school with elements of "Start together" programme, particularly on the interaction variations among teachers and intact pupils on one side and teacher and pupils with special educational needs (especially learning disabilities and ADHD) on the other side. The factors and conditions influencing the interaction of teachers (mainly school and classroom climate, educational styles and legislation) are characterized in the theoretical part of the thesis. In the theoretical part the summary of selected learning disabilities (dyslexia, dyscalculia, dysgraphia, dysorthography), ADHD and mild mental retardation is introduced. The alternative educational system called "Start together" (history, philosophy, teacher's work standards) is specified there. The goal of practical part was to carry out a quantitative research with the aim on analysing and comparing the interactions among teacher and intact pupils and also teacher and pupils with special educational needs in specific domains "educational relationship", "needs", "freedom" and to asses different findings. Research was executed on the sample of 90 pupils of which there were 61 intact pupils and 29 pupils with special educational needs. On the basis of acquired findings there is a possibility of formulating a result which says there is no statistic or factual difference between particular groups in the interaction of teacher and pupil.
Keywords
ADHD, alternativní program Začít spolu, dysgrafie, dyskalkulie, dyslexie, dysortografie,interakce učitel žák, klima školy, kvantitativní výzkum, lehká mentální retardace, standardy práce učitele, třídní klima, vyučovací styly
Keywords in English
ADHD, alternative educational system Start together, classroom climate, dyscalculia, dysgraphia, dyslexia, dysortography, educational styles, interaction between teacher and pupil, mild mental retardation, school climate, teacher's work standards, quantitative research
Length of the covering note
58
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku interakce mezi učiteli a žáky 2. stupně základní školy s prvky vzdělávacího programu Začít spolu, zejména na rozdíly mezi interakcemi učitele a intaktních žáků na jedné straně a učitele a žáků se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP), (zejména specifické poruchy učení a ADHD) na straně druhé. V teoretické části práce jsou charakterizovány faktory a podmínky ovlivňující interakci učitele (především klima školy a třídy, styly výchovy, legislativa). Je uveden přehled charakteristik vybraných specifických poruch učení (dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie, dysortografie), ADHD a lehké mentální retardace. Specifikován alternativní vzdělávací program Začít spolu (historie, filosofie, standardy práce učitele). Cílem praktické části práce bylo provést kvantitativní výzkum se záměrem analyzovat a komparovat interakce učitele a intaktních žáků a učitele a žáků se SVP ve specifických doménách "edukační vztah", "požadavky", "volnost" a posoudit zjištěné rozdíly. Výzkumné šetření bylo prováděno na vzorku 90 žáků, z nichž bylo 61 žáků intaktních a 29 žáků se SVP. Na základě získaných výsledků lze formulovat závěr, že neexistuje statisticky ani věcně významný rozdíl mezi jednotlivými skupinami v interakci učitel žák.
Annotation in English
The bachelor thesis is focused on the issues between teachers and pupils of the lower secondary school with elements of "Start together" programme, particularly on the interaction variations among teachers and intact pupils on one side and teacher and pupils with special educational needs (especially learning disabilities and ADHD) on the other side. The factors and conditions influencing the interaction of teachers (mainly school and classroom climate, educational styles and legislation) are characterized in the theoretical part of the thesis. In the theoretical part the summary of selected learning disabilities (dyslexia, dyscalculia, dysgraphia, dysorthography), ADHD and mild mental retardation is introduced. The alternative educational system called "Start together" (history, philosophy, teacher's work standards) is specified there. The goal of practical part was to carry out a quantitative research with the aim on analysing and comparing the interactions among teacher and intact pupils and also teacher and pupils with special educational needs in specific domains "educational relationship", "needs", "freedom" and to asses different findings. Research was executed on the sample of 90 pupils of which there were 61 intact pupils and 29 pupils with special educational needs. On the basis of acquired findings there is a possibility of formulating a result which says there is no statistic or factual difference between particular groups in the interaction of teacher and pupil.
Keywords
ADHD, alternativní program Začít spolu, dysgrafie, dyskalkulie, dyslexie, dysortografie,interakce učitel žák, klima školy, kvantitativní výzkum, lehká mentální retardace, standardy práce učitele, třídní klima, vyučovací styly
Keywords in English
ADHD, alternative educational system Start together, classroom climate, dyscalculia, dysgraphia, dyslexia, dysortography, educational styles, interaction between teacher and pupil, mild mental retardation, school climate, teacher's work standards, quantitative research
Research Plan
Bakalářská práce se zaměřuje na interakce mezi učiteli a žáky 2. stupně základní školy se vzdělávacím programem "Začít spolu", přičemž se bude zaměřovat zejména na rozdíly mezi interakcemi učitele a intaktních žáků na jedné straně a učitele a žáků se SVP (zejména specifické poruchy učení a ADHD) na straně druhé. Cílem práce je teoreticko-empiricky zmapovat a popsat faktory a podmínky ovlivňující interakci učitele, intaktních žáků a žáků se SVP ve specifických doménách "emoční vztah", "požadavky" "volnost". V úvodní části bude proveden rozbor existujících teoretických poznatků a komparace výsledků výzkumných šetření zabývajících se interakcí mezi učiteli a žáky, klimatem školní třídy a klimatem školy. Zaměří se rovněž na problematiku společného vzdělávání žáků se SVP na 2. stupni základní školy. Diskutovány budou také alternativní přístupy ke vzdělávání těchto žáků. Empirická část práce se bude věnovat kvantitativnímu výzkumu, jehož cílem bude analyzovat a komparovat interakce učitele a intaktních žáků a učitele a žáků se SVP a posoudit zjištěné rozdíly. Jedná se tedy o relační výzkumný problém mapující vztah používaných interakcí a vzdělávacích potřeb žáků. Potřebná data budou získána od cca 80 žáků 2. stupně základních škol vzdělávajících podle programu "Začít spolu" prostřednictvím standardizovaného dotazníku Gillernové a Krejčové "Interkace učitele a žáků". Nasbíraná data budou pro přehlednou vizualizaci vyhodnocena statisticky pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat a graficky zobrazena. Získané výsledky budou diskutovány s ohledem na management třídy a na řízení interakcí mezi učitelem a žáky ve specifických sledovaných doménách.
Research Plan
Bakalářská práce se zaměřuje na interakce mezi učiteli a žáky 2. stupně základní školy se vzdělávacím programem "Začít spolu", přičemž se bude zaměřovat zejména na rozdíly mezi interakcemi učitele a intaktních žáků na jedné straně a učitele a žáků se SVP (zejména specifické poruchy učení a ADHD) na straně druhé. Cílem práce je teoreticko-empiricky zmapovat a popsat faktory a podmínky ovlivňující interakci učitele, intaktních žáků a žáků se SVP ve specifických doménách "emoční vztah", "požadavky" "volnost". V úvodní části bude proveden rozbor existujících teoretických poznatků a komparace výsledků výzkumných šetření zabývajících se interakcí mezi učiteli a žáky, klimatem školní třídy a klimatem školy. Zaměří se rovněž na problematiku společného vzdělávání žáků se SVP na 2. stupni základní školy. Diskutovány budou také alternativní přístupy ke vzdělávání těchto žáků. Empirická část práce se bude věnovat kvantitativnímu výzkumu, jehož cílem bude analyzovat a komparovat interakce učitele a intaktních žáků a učitele a žáků se SVP a posoudit zjištěné rozdíly. Jedná se tedy o relační výzkumný problém mapující vztah používaných interakcí a vzdělávacích potřeb žáků. Potřebná data budou získána od cca 80 žáků 2. stupně základních škol vzdělávajících podle programu "Začít spolu" prostřednictvím standardizovaného dotazníku Gillernové a Krejčové "Interkace učitele a žáků". Nasbíraná data budou pro přehlednou vizualizaci vyhodnocena statisticky pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat a graficky zobrazena. Získané výsledky budou diskutovány s ohledem na management třídy a na řízení interakcí mezi učitelem a žáky ve specifických sledovaných doménách.
Recommended resources
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha 7: Grada Publishing a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
FENSTERMACHER, D. Gary a Jonas F. SOLITS. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, s.r.o.. 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-266-9.
KŘAPOVÁ, Hana. Žákova osobnost a školní úspěšnost dětí se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova Univerzita, 2007, 95 s. Diplomová práce.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2005, ISBN 80-247-0738-1.
PRŮCHA, Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-621-7.
ŠEĎOVÁ, Klára; Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portal, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
VALIŠOVA, Alena a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. 2004. ISBN 80-7315-082-4.
VYBÍRAL, Zdeněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
Recommended resources
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha 7: Grada Publishing a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
FENSTERMACHER, D. Gary a Jonas F. SOLITS. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, s.r.o.. 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-266-9.
KŘAPOVÁ, Hana. Žákova osobnost a školní úspěšnost dětí se specifickými poruchami učení na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova Univerzita, 2007, 95 s. Diplomová práce.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha 7: Grada Publishing, a.s., 2005, ISBN 80-247-0738-1.
PRŮCHA, Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál s.r.o., 2002. ISBN 80-7178-621-7.
ŠEĎOVÁ, Klára; Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portal, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
VALIŠOVA, Alena a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. 2004. ISBN 80-7315-082-4.
VYBÍRAL, Zdeněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.