Diplomová práce se zabývá pohybově taneční průpravou žáků 1. stupně ZŠ. V teoretické části jsou vysvětlené pojmy rytmické gymnastiky a tance, základně pohybových vztahů, pohybové aktivity a prostorového cítění. Dále se zabývá tanečně pohybovou průpravou a popisem vyučovacích metod, didaktických zásad, klíčových kompetencích a motivací žáků v tělesné výchově na 1. stupni ZŠ. V poslední části teoretické části práce se zaměřuje na charakteristiku dětí mladšího školního věku, jejich fyzickým a anatomickým vývojem, včetně psychického a sociálního. Ve vlastní práci je vytvořen zásobník cvičení a her pohybově taneční průpravy, který jsme aplikovali do školní tělesné výchovy u žáků mladšího školního věku. Cílem je rozšířit výuku tance v tělesné výchově na 1.stupni základních škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the motion dance training of the primary school pupils. The theoretical part explains the concepts of rhythmic gymnastics and dance, the basis of movement relations, physical activity and spatial feeling. It also focuses on dance movement preparation and description of teaching methods, didactic principles, key competences and motivation of pupils in physical education at elementary school. In the last part of the theoretical part, the thesis focuses on the characteristics of younger school age children, their physical and anatomical development, including psychological and social. The practical part includes a created reservoir of exercises and games of motion dance training, which we applied to school physical education of pupils of younger school age. The aim is to extend the teaching of dance in physical education at elementary schools.
Klíčová slova
Tanec, pohybové schopnosti, pohybové dovednosti, taneční průprava, mladší školní věk, tanečně pohybové hry
Klíčová slova v angličtině
Dance, movement skills, movement skills, dance training, younger school age, dance movement games
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pohybově taneční průpravou žáků 1. stupně ZŠ. V teoretické části jsou vysvětlené pojmy rytmické gymnastiky a tance, základně pohybových vztahů, pohybové aktivity a prostorového cítění. Dále se zabývá tanečně pohybovou průpravou a popisem vyučovacích metod, didaktických zásad, klíčových kompetencích a motivací žáků v tělesné výchově na 1. stupni ZŠ. V poslední části teoretické části práce se zaměřuje na charakteristiku dětí mladšího školního věku, jejich fyzickým a anatomickým vývojem, včetně psychického a sociálního. Ve vlastní práci je vytvořen zásobník cvičení a her pohybově taneční průpravy, který jsme aplikovali do školní tělesné výchovy u žáků mladšího školního věku. Cílem je rozšířit výuku tance v tělesné výchově na 1.stupni základních škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the motion dance training of the primary school pupils. The theoretical part explains the concepts of rhythmic gymnastics and dance, the basis of movement relations, physical activity and spatial feeling. It also focuses on dance movement preparation and description of teaching methods, didactic principles, key competences and motivation of pupils in physical education at elementary school. In the last part of the theoretical part, the thesis focuses on the characteristics of younger school age children, their physical and anatomical development, including psychological and social. The practical part includes a created reservoir of exercises and games of motion dance training, which we applied to school physical education of pupils of younger school age. The aim is to extend the teaching of dance in physical education at elementary schools.
Klíčová slova
Tanec, pohybové schopnosti, pohybové dovednosti, taneční průprava, mladší školní věk, tanečně pohybové hry
Klíčová slova v angličtině
Dance, movement skills, movement skills, dance training, younger school age, dance movement games
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít strukturu nevýzkumného charakteru. Cílem práce bude zpracovat metodický materiál s obsahem tanečně pohybové průpravy pro žáky 1. stupně ZŠ. Kapitola teoretická východiska bude shrnovat poznatky z oblasti taneční a pohybové průpravy a z oblasti hudebně pohybových vztahů, bude zde charakterizováno věkové období dětí mladšího školního věku, aj. Hlavní část bude doplněna fotodokumentací. Přílohu práce bude tvořit videosnímek. Literatura a další informační zdroje budou citovány dle normy APA.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít strukturu nevýzkumného charakteru. Cílem práce bude zpracovat metodický materiál s obsahem tanečně pohybové průpravy pro žáky 1. stupně ZŠ. Kapitola teoretická východiska bude shrnovat poznatky z oblasti taneční a pohybové průpravy a z oblasti hudebně pohybových vztahů, bude zde charakterizováno věkové období dětí mladšího školního věku, aj. Hlavní část bude doplněna fotodokumentací. Přílohu práce bude tvořit videosnímek. Literatura a další informační zdroje budou citovány dle normy APA.
Seznam doporučené literatury
Balaš, R. (2003). Tance 20. století. Olomouc: Nakladatelství HANEX.
Kalhous, Z. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál .
Kos, B. (1976). Lidové tance ve školní TV. Praha: SPN.
Kroschlová, J. (1980) Nauka o pohybu. Praha: SPN.
Landsfeld , Z., Plamínek (2008). Technika latinskoamerických tanců. Plamínek Production.
Odstrčil, P. (2004). Sportovní tanec. Praha: GRADA Publishing.
Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F. & Pyšný, L. (2012). Jak psát závěrečné práce na KTVS UJEP, Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně .
Rychtecký, A., Fialová, L. (1995). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK .
Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
Weinwright, L., Kingová, L., (2006). V rytmu tance. Praha: Euromedia Group.
Seznam doporučené literatury
Balaš, R. (2003). Tance 20. století. Olomouc: Nakladatelství HANEX.
Kalhous, Z. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál .
Kos, B. (1976). Lidové tance ve školní TV. Praha: SPN.
Kroschlová, J. (1980) Nauka o pohybu. Praha: SPN.
Landsfeld , Z., Plamínek (2008). Technika latinskoamerických tanců. Plamínek Production.
Odstrčil, P. (2004). Sportovní tanec. Praha: GRADA Publishing.
Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F. & Pyšný, L. (2012). Jak psát závěrečné práce na KTVS UJEP, Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně .
Rychtecký, A., Fialová, L. (1995). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: UK .
Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV.
Weinwright, L., Kingová, L., (2006). V rytmu tance. Praha: Euromedia Group.