Problematika, která je v této diplomové práci zkoumána je zaměřena aplikaci metody PRVA u dětí, které se intenzivně věnují sportu, v tomto případě lednímu hokeji. Práce se zabývá procesuálním průběhem aplikace metody PRVA u dětí, kterým je 9 let a které se intenzivně věnují lednímu hokeji alespoň 4 roky jejich života. Výzkumný projekt byl realizován jako kvalitativní evaluace procesu aplikace PRVA na uvedeném souboru dětí.
Výsledky práce ukázaly, že se dětem, které se intenzivně věnují sportu, vynořují z děl témata, která s daným sportem souvisí. Dalším zjištěním bylo, že tyto děti reagují velmi zamlkle, odpovídají velmi stroze a jejich výtvarné artefakty velmi uspěchané, až nedodělané. Tyto děti mají také velmi nízký stupeň kreativity a fantazie.
Anotace v angličtině
This paper focuses on the application of PRVA methodology to children who intensively participate in a sports activities; ice hockey in our case. I focus on the process of application of the PRVA methods with children who are 9 years old and have been involved in ice hockey for at least 4 years on higher intensity level. This project was assessed as a qualitative evaluation of the process of application of the PRVA on the described sample of children.
The research shows that art pieces created by children heavily involved in sports are connected to the sport these children are involved in. My next findings are that these children tend to have a quite nature, do not get engaged in conversations easily and that their artistic expressions and works are very rushed almost unfinished. These children have a low degree of creativity and imagery.
Klíčová slova
metoda PRVA, lední hokej, kvalitativní evaluace, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
PRVA method, ice hockey, qualitative evalutation, younger school age
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Problematika, která je v této diplomové práci zkoumána je zaměřena aplikaci metody PRVA u dětí, které se intenzivně věnují sportu, v tomto případě lednímu hokeji. Práce se zabývá procesuálním průběhem aplikace metody PRVA u dětí, kterým je 9 let a které se intenzivně věnují lednímu hokeji alespoň 4 roky jejich života. Výzkumný projekt byl realizován jako kvalitativní evaluace procesu aplikace PRVA na uvedeném souboru dětí.
Výsledky práce ukázaly, že se dětem, které se intenzivně věnují sportu, vynořují z děl témata, která s daným sportem souvisí. Dalším zjištěním bylo, že tyto děti reagují velmi zamlkle, odpovídají velmi stroze a jejich výtvarné artefakty velmi uspěchané, až nedodělané. Tyto děti mají také velmi nízký stupeň kreativity a fantazie.
Anotace v angličtině
This paper focuses on the application of PRVA methodology to children who intensively participate in a sports activities; ice hockey in our case. I focus on the process of application of the PRVA methods with children who are 9 years old and have been involved in ice hockey for at least 4 years on higher intensity level. This project was assessed as a qualitative evaluation of the process of application of the PRVA on the described sample of children.
The research shows that art pieces created by children heavily involved in sports are connected to the sport these children are involved in. My next findings are that these children tend to have a quite nature, do not get engaged in conversations easily and that their artistic expressions and works are very rushed almost unfinished. These children have a low degree of creativity and imagery.
Klíčová slova
metoda PRVA, lední hokej, kvalitativní evaluace, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
PRVA method, ice hockey, qualitative evalutation, younger school age
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém/cíl:
Jaká témata se vynořují při aplikaci PRVA dětem, které procházejí víceletou intenzívní sportovní přípravou.
Postup:
1. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice (WoS)
2. formulování výzkumných otázek
3. volba výzkumného plánu v kvalitativním výzkumném přístupu
4. volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat, zpracování dat, analýzy a interpretace dat a metodu triangulace výsledků
5. realizace výzkumu
6. formální zpracování práce
Formální zásady:
Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP (viz lit. níže)
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém/cíl:
Jaká témata se vynořují při aplikaci PRVA dětem, které procházejí víceletou intenzívní sportovní přípravou.
Postup:
1. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice (WoS)
2. formulování výzkumných otázek
3. volba výzkumného plánu v kvalitativním výzkumném přístupu
4. volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat, zpracování dat, analýzy a interpretace dat a metodu triangulace výsledků
5. realizace výzkumu
6. formální zpracování práce
Formální zásady:
Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP (viz lit. níže)
Seznam doporučené literatury
pro konceptuální východiska:
Závora, J. (2011). Úvod do metody PRVA. Ústí n.L.:UJEP.
Závora, J. (2012). Výzkum významu témat evokovaných metodou PRVA . (nepublikovaná disertační práce). Brno: FSS MU.
Závora, J. & Staněk, Z. (2011). Aplikace metody PRVA v etopedické praxi. In Charvát, M. Šucha, M. KVALITATIVNÍ VÝZKUM VE VĚDÁCH O ČLOVĚKU X. Olomouc: FF UPOL.
Malečková, M. (2009). Projevy úzkosti ve výtvarném projevu dětí mladšího školního věku. (nepublikovaná diplomová práce). Ústí nad Labem: PF UJEP.
Závora, J. & Hornofová, P. (2013). Procesuální souvislosti začlenění metody PRVA do artefiletického setkání. Psychologie a jeho kontexty 4 (1), 13-28.
Staněk, Z. (2016). Metoda PRVA v artefiletickém procesu ve vztahu k dětskému etopedickému souboru. (nepublikovaná doktorská disertace). Ústí nad Labem : PF UJEP
Havlíčková, L. (2017). Aplikace metody PRVA u dětí z azylových domů. (nepublikovaná bakalářská práce). Ústí n.L.: PF UJEP.
pro metodologické otázky:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada.
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP. Dostupné na PF UJEP Web site: https://www.pf.ujep.cz/kps/studium
Seznam doporučené literatury
pro konceptuální východiska:
Závora, J. (2011). Úvod do metody PRVA. Ústí n.L.:UJEP.
Závora, J. (2012). Výzkum významu témat evokovaných metodou PRVA . (nepublikovaná disertační práce). Brno: FSS MU.
Závora, J. & Staněk, Z. (2011). Aplikace metody PRVA v etopedické praxi. In Charvát, M. Šucha, M. KVALITATIVNÍ VÝZKUM VE VĚDÁCH O ČLOVĚKU X. Olomouc: FF UPOL.
Malečková, M. (2009). Projevy úzkosti ve výtvarném projevu dětí mladšího školního věku. (nepublikovaná diplomová práce). Ústí nad Labem: PF UJEP.
Závora, J. & Hornofová, P. (2013). Procesuální souvislosti začlenění metody PRVA do artefiletického setkání. Psychologie a jeho kontexty 4 (1), 13-28.
Staněk, Z. (2016). Metoda PRVA v artefiletickém procesu ve vztahu k dětskému etopedickému souboru. (nepublikovaná doktorská disertace). Ústí nad Labem : PF UJEP
Havlíčková, L. (2017). Aplikace metody PRVA u dětí z azylových domů. (nepublikovaná bakalářská práce). Ústí n.L.: PF UJEP.
pro metodologické otázky:
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologii. Praha: Grada.
Závora J. & Hříbková L. (2015). Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP. Dostupné na PF UJEP Web site: https://www.pf.ujep.cz/kps/studium