Práce se skládá ze dvou částí. První teoretická část popisuje složení hlasového aparátu, tvorbu hlasu a jeho poruchy a zásady hlasové hygieny. Dále obsahuje několik cvičení pro hlasovou kondici. Praktická část práce je výzkumná a porovnává znalost zásad hlasové hygieny a jejich dodržování učiteli základních a základních uměleckých škol.
Annotation in English
The work consists of two parts. The first theoretical part describes the composition of the voice apparatus, the voice creation and its disorders and the principles of voice hygiene It also contains several vocal training exercises. Practical part of the thesis is research and it compares the knowledge of the principles of voice hygiene and how teachers of primary school and art school follow them.
Keywords
hlasová hygiena, učitelé, péče o hlas, poruchy hlasu, prevence
Keywords in English
vocal hygiene, teachers, voice care, voice disorders, prevention
Length of the covering note
77 s.
Language
CZ
Annotation
Práce se skládá ze dvou částí. První teoretická část popisuje složení hlasového aparátu, tvorbu hlasu a jeho poruchy a zásady hlasové hygieny. Dále obsahuje několik cvičení pro hlasovou kondici. Praktická část práce je výzkumná a porovnává znalost zásad hlasové hygieny a jejich dodržování učiteli základních a základních uměleckých škol.
Annotation in English
The work consists of two parts. The first theoretical part describes the composition of the voice apparatus, the voice creation and its disorders and the principles of voice hygiene It also contains several vocal training exercises. Practical part of the thesis is research and it compares the knowledge of the principles of voice hygiene and how teachers of primary school and art school follow them.
Keywords
hlasová hygiena, učitelé, péče o hlas, poruchy hlasu, prevence
Keywords in English
vocal hygiene, teachers, voice care, voice disorders, prevention
Research Plan
Diplomantka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5/2017 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dodrží následující postupy:
1. Vyhledání a studium dostupné literatury
2. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce, formulace hypotéz a výzkumných úkolů
3. Vytvoření osnovy práce a stanovení cílů, metod a postupů výzkumného šetření
4. Zpracování teoretické a praktické části
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Research Plan
Diplomantka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5/2017 - Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP a dodrží následující postupy:
1. Vyhledání a studium dostupné literatury
2. Stanovení cíle a obsahu diplomové práce, formulace hypotéz a výzkumných úkolů
3. Vytvoření osnovy práce a stanovení cílů, metod a postupů výzkumného šetření
4. Zpracování teoretické a praktické části
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce
Recommended resources
FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1995. ISBN 80-210-1229-3
DRŠATA, Jakub, CHROBOK, Viktor, ed. Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. Medicína hlavy a krku. ISBN 978-80-7311-116-8
KOLLÁR, Anton. Hlas a jeho poruchy. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1992. ISBN 8085429071
VYDROVÁ, Jitka, CHROBOK, Viktor, ed. Hlasová terapie. Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ, 2017, 232 s. ISBN 978-80-7311-169-4
COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Praha: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-82-1
VYDROVÁ, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. Praha: Medical Healthcom, 2014. ISBN 978-80-905554-5-7
LOHMANN, Paul. Chyby hlasové techniky a jejich náprava: hlasový poradce v otázkách a odpovědích. Praha: Supraphon, 1968
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1990-0.
HOLAS, Milan; VÁŇOVÁ, Hana; DUZBABA, Oldřich. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN, 1987
HUSLER, F., RODDOVÁ-MARLINGOVÁ, Y. Zpěv. Ostrava: F-PRINT, 1995. ISBN 80-901883-0-3
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. Pěvecká příprava učitelů hudební výchovy. Praha: SPN, 1976
Recommended resources
FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1995. ISBN 80-210-1229-3
DRŠATA, Jakub, CHROBOK, Viktor, ed. Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. Medicína hlavy a krku. ISBN 978-80-7311-116-8
KOLLÁR, Anton. Hlas a jeho poruchy. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1992. ISBN 8085429071
VYDROVÁ, Jitka, CHROBOK, Viktor, ed. Hlasová terapie. Havlíčkův Brod: TOBIÁŠ, 2017, 232 s. ISBN 978-80-7311-169-4
COBLENZER, Horst a Franz MUHAR. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Praha: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-82-1
VYDROVÁ, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. Praha: Medical Healthcom, 2014. ISBN 978-80-905554-5-7
LOHMANN, Paul. Chyby hlasové techniky a jejich náprava: hlasový poradce v otázkách a odpovědích. Praha: Supraphon, 1968
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1990-0.
HOLAS, Milan; VÁŇOVÁ, Hana; DUZBABA, Oldřich. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: SPN, 1987
HUSLER, F., RODDOVÁ-MARLINGOVÁ, Y. Zpěv. Ostrava: F-PRINT, 1995. ISBN 80-901883-0-3
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, Jarmila. Pěvecká příprava učitelů hudební výchovy. Praha: SPN, 1976