Bakalářská práce "Vnímání krajiny dětmi předškolního věku" se snaží zachytit, porovnat a prověřit aspekty, které ovlivňují vnímání krajiny dětmi. V teoretické části si vysvětlíme pojem krajiny, její podoby, členění a proměny. Dále diferencujeme pojem vnímání v různém období vývoje dítěte a objasníme důležitost environmentální výchovy v již předškolním věku. V empirické části poté zjišťujeme, zda existuje nějaký rozdíl mezi dětmi z vesnice či města, věkové kategorii či pohlaví dítěte. Ptáme se dětí na jejich preferenci krajiny z hlediska běžných dětských aktivit, jakými může být stavba bunkru, případně kde by chtěly přenocovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Perception of the landscape of preschool children" tries to capture, compare and examine the aspects that affect the perception of the landscape by children. In the theoretical part, we explain the concept of landscape, its forms, division and changes. Furthermore, we differentiate the concept of perception in different periods of the child's development, and clarify the importance of environmental education in preschool age. In the empirical part, we then find out whether there is, for example, any difference between children from the village or city, age category, or gender of the child. We ask that the children, on their preference of the landscape in terms of common children's activities, which may be the construction of a bunker, or where they would like to spend the night.
Klíčová slova
Environmentální výchova, krajina, vývoj vnímání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, landscape, development of perception, kindergarten
Rozsah průvodní práce
45 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Vnímání krajiny dětmi předškolního věku" se snaží zachytit, porovnat a prověřit aspekty, které ovlivňují vnímání krajiny dětmi. V teoretické části si vysvětlíme pojem krajiny, její podoby, členění a proměny. Dále diferencujeme pojem vnímání v různém období vývoje dítěte a objasníme důležitost environmentální výchovy v již předškolním věku. V empirické části poté zjišťujeme, zda existuje nějaký rozdíl mezi dětmi z vesnice či města, věkové kategorii či pohlaví dítěte. Ptáme se dětí na jejich preferenci krajiny z hlediska běžných dětských aktivit, jakými může být stavba bunkru, případně kde by chtěly přenocovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Perception of the landscape of preschool children" tries to capture, compare and examine the aspects that affect the perception of the landscape by children. In the theoretical part, we explain the concept of landscape, its forms, division and changes. Furthermore, we differentiate the concept of perception in different periods of the child's development, and clarify the importance of environmental education in preschool age. In the empirical part, we then find out whether there is, for example, any difference between children from the village or city, age category, or gender of the child. We ask that the children, on their preference of the landscape in terms of common children's activities, which may be the construction of a bunker, or where they would like to spend the night.
Klíčová slova
Environmentální výchova, krajina, vývoj vnímání, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Environmental education, landscape, development of perception, kindergarten
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat dostupnou literaturu a další odborné zdroje. Zaměřit se na historii a pojetí environmentální výchovy v prostředí mateřské školy. Na základě prostudované literatury popsat vývoj vztahu dítěte k přírodě v jeho jednotlivých vývojových obdobích. Zpracovat design výzkumu, který bude mít kvantitativní charakter. Sběr dat bude probíhat formou interview pro vyplnění připraveného dotazníku, který bude zahrnovat i obrázky středoevropské krajiny. Průzkum proběhne ve dvou městských a dvou vesnických mateřských školách Pardubického kraje. Respondenty budou děti od 4 do 7 let. Získaná data budou vyhodnocena a výsledky diskutovány.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat dostupnou literaturu a další odborné zdroje. Zaměřit se na historii a pojetí environmentální výchovy v prostředí mateřské školy. Na základě prostudované literatury popsat vývoj vztahu dítěte k přírodě v jeho jednotlivých vývojových obdobích. Zpracovat design výzkumu, který bude mít kvantitativní charakter. Sběr dat bude probíhat formou interview pro vyplnění připraveného dotazníku, který bude zahrnovat i obrázky středoevropské krajiny. Průzkum proběhne ve dvou městských a dvou vesnických mateřských školách Pardubického kraje. Respondenty budou děti od 4 do 7 let. Získaná data budou vyhodnocena a výsledky diskutovány.
Seznam doporučené literatury
Člověk + příroda = udržitelnost?: texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh, 2009. APEL. ISBN 978-80-903968-5-2.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? : proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
KAHN, Peter H. a Stephen R. KELLERT. Children and nature: psychological, sociocultural, and evolutionary investigations. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2002. ISBN 0-262-611-759.
KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí: pět charakteristik, ve kterých se lidé liší. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, 2015. ISBN 978-80-210-7063-9.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
STREJČKOVÁ, E. Děti pro pětihory. Praha: Zájmové sdružení Toulcův dvůr, 1998
STREJČKOVÁ, Emilie. Děti, aby byly a žily. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2005. ISBN 80-7212-382-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
Člověk + příroda = udržitelnost?: texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti. Praha: Zelený kruh, 2009. APEL. ISBN 978-80-903968-5-2.
DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě: ohrožený druh? : proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2016. ISBN 978-80-7212-610-1.
KAHN, Peter H. a Stephen R. KELLERT. Children and nature: psychological, sociocultural, and evolutionary investigations. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2002. ISBN 0-262-611-759.
KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí: pět charakteristik, ve kterých se lidé liší. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, 2015. ISBN 978-80-210-7063-9.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
STREJČKOVÁ, E. Děti pro pětihory. Praha: Zájmové sdružení Toulcův dvůr, 1998
STREJČKOVÁ, Emilie. Děti, aby byly a žily. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2005. ISBN 80-7212-382-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.