Bakalářská práce se zabývá herecky tvůrčími schopnostmi pedagoga v mateřské škole. Hlavním cílem práce bylo vytvoření metodického materiálu. Tento soubor průpravných her a cvičení členěných podle náročnosti má být využíván v dramatické hře. Sledujeme zde skupinu dětí, učitele a učitele v roli. Dospěli jsme k závěru, že děti vnímají učitele v roli mnohem intenzivněji a díky tomu mají hlubší prožitek za hry.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the acting creative skills of the pedagogue in kindergarten. The main aim of the thesis was the creation of methodical material. This set of preparatory games and exercises divided by difficulty is to be used in a dramatic play. We are observing group of children, teacher and teacher in role. We have come to the conclusion that children perceive teacher in role much more intensely and have a deeper experience of playing games.
Klíčová slova
Učitel v roli, Předškolní pedagog, Osobnost pedagoga, Předškolní věk, Dramatické hry
Klíčová slova v angličtině
Teacher in role, Pre-school pedagogue, Personality of pedagogue, Pre-school age, Dramatic games
Rozsah průvodní práce
72
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá herecky tvůrčími schopnostmi pedagoga v mateřské škole. Hlavním cílem práce bylo vytvoření metodického materiálu. Tento soubor průpravných her a cvičení členěných podle náročnosti má být využíván v dramatické hře. Sledujeme zde skupinu dětí, učitele a učitele v roli. Dospěli jsme k závěru, že děti vnímají učitele v roli mnohem intenzivněji a díky tomu mají hlubší prožitek za hry.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the acting creative skills of the pedagogue in kindergarten. The main aim of the thesis was the creation of methodical material. This set of preparatory games and exercises divided by difficulty is to be used in a dramatic play. We are observing group of children, teacher and teacher in role. We have come to the conclusion that children perceive teacher in role much more intensely and have a deeper experience of playing games.
Klíčová slova
Učitel v roli, Předškolní pedagog, Osobnost pedagoga, Předškolní věk, Dramatické hry
Klíčová slova v angličtině
Teacher in role, Pre-school pedagogue, Personality of pedagogue, Pre-school age, Dramatic games
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5/2017 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Vypracování teoretické části: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - osobnost učitele, hra v roli, hlasová průprava, práce s rekvizitou
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (dramatické lekce,dramatizace příběhu, fotodokumentace)
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5/2017 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP
2. Prostudování odborné literatury vztahující se k tématu, pravidelné konzultace s vedoucím práce
3. Vypracování teoretické části: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - osobnost učitele, hra v roli, hlasová průprava, práce s rekvizitou
4. Praktická část: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (dramatické lekce,dramatizace příběhu, fotodokumentace)
5. Ověření v pedagogické praxi, reflexe, evaluace realizovaných činností
6. Závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
BAUDIS, Anny a Yvette JENGER-DUFAYET. Hry a cvičení pro dramatickou výchovu v mateřské a základní škole: rozvoj vyjadřování a komunikace dětí. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-178-9.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: [příručka pro učitele]. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
MACHKOVA, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha: Statní pedagogické nakl., 1980.
MÉGRIER, Dominique. 100 námětů pro dramatickou výchovu: hry a cvičení pro děti od 3 do 10 let. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-288-2.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2. rozš. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-02-0.
Seznam doporučené literatury
BAUDIS, Anny a Yvette JENGER-DUFAYET. Hry a cvičení pro dramatickou výchovu v mateřské a základní škole: rozvoj vyjadřování a komunikace dětí. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-178-9.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: [příručka pro učitele]. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
MACHKOVA, Eva. Základy dramatické výchovy. Praha: Statní pedagogické nakl., 1980.
MÉGRIER, Dominique. 100 námětů pro dramatickou výchovu: hry a cvičení pro děti od 3 do 10 let. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-288-2.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2. rozš. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-02-0.