Tématem diplomové práce je zmapování českých škol na Mostecku v období Československé republiky v letech 1918 - 1938. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část se zaměřuje na interpretaci okolností vzniku národních škol, s přihlédnutím k období habsburské monarchie. Zmiňuje počátky vzniku těchto škol až po změny, ke kterým došlo po vzniku Československa. Není opomenuta ani organizace školního roku, vyučované předměty, postavení učitelů, požadavky na školní budovy, pedagogické dokumenty apod. Druhá část obsahuje na základě studia archivních pramenů údaje týkající se národních škol
na Mostecku (okolnosti založení, počty žáků, jejich národnost, složení učitelského sboru atd.). Dále jsou zde objasněny hospodářské, sociální, politické a kulturní změny v soudním okrese Most v letech 1918 - 1938 a jejich vliv na vznik národních škol. Třetí část mapuje konkrétní činnost jednotlivých škol, jak se učitelé i žáci podíleli na utváření společenského života - kulturní činnost, charitativní akce atd.
Anotace v angličtině
The theme of the diploma thesis is the mapping of Czech schools in the Most region during the Czechoslovak Republic between 1918 and 1938. The thesis is divided into three main parts. The first part focuses on interpreting the circumstances of the establishment of national schools, including the period of the Habsburg monarchy. It mentions the beginnings of these schools until the changes that occurred after the establishment of Czechoslovakia. There is also no omission of the school year organizing, subjects that were taught, teachers' status, requirements for school buildings, pedagogical documents, etc. The second part contains, on the basis of the study of archive sources, data concerning the national schools (the circumstances of their founding, the number of pupils and their nationality, the composition of the teachers' corps, etc.). Further, there are clarified economic, social, political and cultural changes in the Judicial District of Most in 1918-1938 and their influence on the establishment of national schools. The third part focuses on the specific activities of individual schools, how teachers and pupils have been involved in shaping of social life - cultural activity, charity events.
Klíčová slova
obecná škola, měšťanská škola, "menšinová škola", Mostecko, Metelkův zákon, tzv. malý zákon, učitelé, vyučování, žák, školní budovy, školní život
Klíčová slova v angličtině
general school, bourgeois school, "minority school", Most region, Metelka's law, so-called small law, teachers, teaching, student, school buildings, school life
Rozsah průvodní práce
116 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je zmapování českých škol na Mostecku v období Československé republiky v letech 1918 - 1938. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část se zaměřuje na interpretaci okolností vzniku národních škol, s přihlédnutím k období habsburské monarchie. Zmiňuje počátky vzniku těchto škol až po změny, ke kterým došlo po vzniku Československa. Není opomenuta ani organizace školního roku, vyučované předměty, postavení učitelů, požadavky na školní budovy, pedagogické dokumenty apod. Druhá část obsahuje na základě studia archivních pramenů údaje týkající se národních škol
na Mostecku (okolnosti založení, počty žáků, jejich národnost, složení učitelského sboru atd.). Dále jsou zde objasněny hospodářské, sociální, politické a kulturní změny v soudním okrese Most v letech 1918 - 1938 a jejich vliv na vznik národních škol. Třetí část mapuje konkrétní činnost jednotlivých škol, jak se učitelé i žáci podíleli na utváření společenského života - kulturní činnost, charitativní akce atd.
Anotace v angličtině
The theme of the diploma thesis is the mapping of Czech schools in the Most region during the Czechoslovak Republic between 1918 and 1938. The thesis is divided into three main parts. The first part focuses on interpreting the circumstances of the establishment of national schools, including the period of the Habsburg monarchy. It mentions the beginnings of these schools until the changes that occurred after the establishment of Czechoslovakia. There is also no omission of the school year organizing, subjects that were taught, teachers' status, requirements for school buildings, pedagogical documents, etc. The second part contains, on the basis of the study of archive sources, data concerning the national schools (the circumstances of their founding, the number of pupils and their nationality, the composition of the teachers' corps, etc.). Further, there are clarified economic, social, political and cultural changes in the Judicial District of Most in 1918-1938 and their influence on the establishment of national schools. The third part focuses on the specific activities of individual schools, how teachers and pupils have been involved in shaping of social life - cultural activity, charity events.
Klíčová slova
obecná škola, měšťanská škola, "menšinová škola", Mostecko, Metelkův zákon, tzv. malý zákon, učitelé, vyučování, žák, školní budovy, školní život
Klíčová slova v angličtině
general school, bourgeois school, "minority school", Most region, Metelka's law, so-called small law, teachers, teaching, student, school buildings, school life
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané diplomové práce bude zmapování českých škol na Mostecku v období Československé republiky v letech 1918 - 1938. Práce bude rozdělena do tří hlavních částí. První část se bude zaměřovat na interpretaci okolností vzniku národních škol, stručně budou zmíněny počátky vzniku těchto škol na Mostecku až po změny, ke kterým došlo po vzniku Československa. V další části budou objasněny hospodářské, sociální, politické a kulturní změny v politickém okrese Most v letech 1918 - 1938 a jejich vliv na vznik národních škol. Druhá část bude na základě studia archivních pramenů rovněž obsahovat statistické údaje týkající se těchto škol (počty žáků, jejich národnost, počty učitelů atd.) Nebude opomenuta ani organizace školního roku, vyučované předměty, místa výuky ... Třetí část pak bude mapovat konkrétní činnost jednotlivých škol, jak se učitelé i žáci podíleli na utváření společenského života - kulturní činnost, charitativní akce atd.
Osnova:
1. Úvod - včetně zdůvodnění výběru tématu, objasnění hlavních cílů práce, zvolených metod při jejím zpracovávání, odůvodnění kontinuity a skladby jednotivých kapitol.
2. Vznik národních škol na Mostecku, budování nové školské soustavy po vzniku Československa; školská reforma, transformace českého národního školství, platné zákony, postavení učitelstva.
3. Nástin vývoje na Mostecku mezi lety 1918 - 1938 - sociální rozvrstvení, vývoj hospodářství, společenský a kulturní život - vliv na vznik českých škol. Porovnání jednotlivých škol z hlediska skladby žáků, učitelů, výukových předmětů, budov, v nichž se vyučovalo.
4. Zmapování konkrétních činností zvolených národních škol, jejich podíl na utváření společenského a kulturního života.
Harmonogram:
1. Zpracování základní bibliografie - monografie, novinové a časopisecké statě, archivní prameny; nástin osnovy - květen 2017
2. Podrobné studium archivních pramenů a dokumentů ke zvolenému tématu - červenec 2017
3. Shrnutí výzkumu, utřídění sebraného materiálu a jeho kritické zhodnocení; osnova práce a její rozdělení do kapitol - říjen 2017
4. Zpracování jednotlivých témat kapitol diplomové práce - únor 2018
5. Vyhotovení čistopisu, úpravy a korektury - březen 2018
Předpokládané odevzdání DP - duben 2018
Zásady pro vypracování
Cílem předkládané diplomové práce bude zmapování českých škol na Mostecku v období Československé republiky v letech 1918 - 1938. Práce bude rozdělena do tří hlavních částí. První část se bude zaměřovat na interpretaci okolností vzniku národních škol, stručně budou zmíněny počátky vzniku těchto škol na Mostecku až po změny, ke kterým došlo po vzniku Československa. V další části budou objasněny hospodářské, sociální, politické a kulturní změny v politickém okrese Most v letech 1918 - 1938 a jejich vliv na vznik národních škol. Druhá část bude na základě studia archivních pramenů rovněž obsahovat statistické údaje týkající se těchto škol (počty žáků, jejich národnost, počty učitelů atd.) Nebude opomenuta ani organizace školního roku, vyučované předměty, místa výuky ... Třetí část pak bude mapovat konkrétní činnost jednotlivých škol, jak se učitelé i žáci podíleli na utváření společenského života - kulturní činnost, charitativní akce atd.
Osnova:
1. Úvod - včetně zdůvodnění výběru tématu, objasnění hlavních cílů práce, zvolených metod při jejím zpracovávání, odůvodnění kontinuity a skladby jednotivých kapitol.
2. Vznik národních škol na Mostecku, budování nové školské soustavy po vzniku Československa; školská reforma, transformace českého národního školství, platné zákony, postavení učitelstva.
3. Nástin vývoje na Mostecku mezi lety 1918 - 1938 - sociální rozvrstvení, vývoj hospodářství, společenský a kulturní život - vliv na vznik českých škol. Porovnání jednotlivých škol z hlediska skladby žáků, učitelů, výukových předmětů, budov, v nichž se vyučovalo.
4. Zmapování konkrétních činností zvolených národních škol, jejich podíl na utváření společenského a kulturního života.
Harmonogram:
1. Zpracování základní bibliografie - monografie, novinové a časopisecké statě, archivní prameny; nástin osnovy - květen 2017
2. Podrobné studium archivních pramenů a dokumentů ke zvolenému tématu - červenec 2017
3. Shrnutí výzkumu, utřídění sebraného materiálu a jeho kritické zhodnocení; osnova práce a její rozdělení do kapitol - říjen 2017
4. Zpracování jednotlivých témat kapitol diplomové práce - únor 2018
5. Vyhotovení čistopisu, úpravy a korektury - březen 2018
Předpokládané odevzdání DP - duben 2018
Seznam doporučené literatury
Archivní prameny - kroniky, inspektorát, třídní knihy, výkazy, záznamy učitelů
AUTRATA, František, Pedagogické přehledy I, Olomouc 1931.
BENEŠ, Zdeněk, Rozumět dějinám, Pardubice 2002.
BENEŠ, Jan, O zřizování škol soukromých. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti, Praha 1921.
Činnost Ministerstva školství a národní osvěty za prvé desetiletí, Praha 1928.
DOLEŽAL, Jan, Z bojů o českou školu v Podkrušnohoří před první světovou válkou, Liberec 1964.
FAIMONOVÁ, Abby, Dějiny školství rakouského po roce 1848 se zvláštním zřetelem na školství české, Praha 1909.
FOLPRECHT, Antonín, Organisace školství menšinového v Republice československé. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti, Praha 1921.
GRYCOVÁ, Vladimíra, Materiály k problematice státní správy a státní politiky v oblasti školství v prvních letech Československé republiky (1918-1920). In: Politický systém a státní politika v prvních letech existence Československé republiky (1918-1923), Praha 1990.
KÁDNER, Otakar, Školství v republice Československé. In: Československá vlastivěda. Díl X., Praha 1931.
KÁDNER, Otakar, Vývoj a dnešní soustava školní. II. díl., Praha 1931.
KÁDNER, Otakar, Pedagogika, školství a jejich dějiny, Praha 1981.
KÁRNÍK, Zdeněk, České země v éře první republiky (1918-1938). Díl I. Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha 2003.
KÁRNÍK, Zdeněk, Malé dějiny československé (1867-1939), Praha 2008.
KASPER, Tomáš, Školsko-politická diskuse v Československu v letech 1918-1933. In: Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec 2006, s.
27-44.
KOPÁČ, Jaroslav, Dějiny školství a pedagogiky v Československu, Brno 1971.
KOŤA, Jaroslav, Učitelé v českých zemích na cestě k profesionalizaci. In: Profesionalizace
akademických povolání v 19. a první polovině 20. století. Praha 1996, s. 82-112.
KOVAŘÍČEK, Václav, Vývoj školských soustav v českých zemích, Olomouc 1989.
KRÁLÍKOVÁ, Marie NEČESANÝ, Josef SPĚVÁČEK, Václav, Nástin vývoje všeobecného vzdělání v českých zemích, Praha 1977.
LOUČKA, Jan st., Organisace menšinového školství a jeho správy. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti. Praha 1921, s. 84-86.
MARÁK, Stanislav, Menšinové školství v Republice československé. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti. Praha 1921, s. 80-84.
MĚCHÝŘ, Jan, České menšinové školství v Čechách 1867-1914. In: Sborník k problematice
multietnicity. Praha 1996, s. 67 84.
MORKES, František, Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích, Praha 2002.
NOVÁK, Karel, Výbor zákonů a nařízení školních republiky Československé, Praha 1923.
PETRŽILKA, Radek, Dějiny města Mostu v datech, Most 2014.
POKORNÁ, Libuše a kol., Kniha o Mostecku, Litvínov 2000.
SCHELLE, Karel, Organizace Československého státu v meziválečném období (1918 1938), Praha 2006.
SOMER, Miroslav a kolektiv, Dějiny školství a pedagogiky, Praha 1987.
SPURNÝ, Matěj, V zájmu národa a jeho dětí. Z bojů o české menšinové školství mezi dvěma světovými válkami. In: Časopis Národního muzea řada historická 173, 2004, č. 3-4, s. 191 211.
ŠAFRÁNEK, Jan, Vývoj soustavy obecného školství v království českém od roku 1769-1895, Praha 1897.
TRAPL, Miloš, České menšinové školství v letech 1918-1938. In: České národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky, Olomouc 2003, s. 109-117.
URBAN, J. F., Severočeská historie, Most 1924.
VÁŇOVÁ, Růžena, RÝDL, Karel, VALENTA, Josef, Výchova a vzdělání v českých dějinách. IV. díl, 1. svazek, Problematika vzdělávacích institucí a školských reforem, Praha 1992.
VÁŇOVÁ, Růžena, Československé školství ve 30. letech. (Příhodovská reforma), Praha 1995.
VESELÁ, Zdenka, Vývoj českého školství, Praha 1988.
Seznam doporučené literatury
Archivní prameny - kroniky, inspektorát, třídní knihy, výkazy, záznamy učitelů
AUTRATA, František, Pedagogické přehledy I, Olomouc 1931.
BENEŠ, Zdeněk, Rozumět dějinám, Pardubice 2002.
BENEŠ, Jan, O zřizování škol soukromých. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti, Praha 1921.
Činnost Ministerstva školství a národní osvěty za prvé desetiletí, Praha 1928.
DOLEŽAL, Jan, Z bojů o českou školu v Podkrušnohoří před první světovou válkou, Liberec 1964.
FAIMONOVÁ, Abby, Dějiny školství rakouského po roce 1848 se zvláštním zřetelem na školství české, Praha 1909.
FOLPRECHT, Antonín, Organisace školství menšinového v Republice československé. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti, Praha 1921.
GRYCOVÁ, Vladimíra, Materiály k problematice státní správy a státní politiky v oblasti školství v prvních letech Československé republiky (1918-1920). In: Politický systém a státní politika v prvních letech existence Československé republiky (1918-1923), Praha 1990.
KÁDNER, Otakar, Školství v republice Československé. In: Československá vlastivěda. Díl X., Praha 1931.
KÁDNER, Otakar, Vývoj a dnešní soustava školní. II. díl., Praha 1931.
KÁDNER, Otakar, Pedagogika, školství a jejich dějiny, Praha 1981.
KÁRNÍK, Zdeněk, České země v éře první republiky (1918-1938). Díl I. Vznik, budování a zlatá léta republiky (1918-1929). Praha 2003.
KÁRNÍK, Zdeněk, Malé dějiny československé (1867-1939), Praha 2008.
KASPER, Tomáš, Školsko-politická diskuse v Československu v letech 1918-1933. In: Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec 2006, s.
27-44.
KOPÁČ, Jaroslav, Dějiny školství a pedagogiky v Československu, Brno 1971.
KOŤA, Jaroslav, Učitelé v českých zemích na cestě k profesionalizaci. In: Profesionalizace
akademických povolání v 19. a první polovině 20. století. Praha 1996, s. 82-112.
KOVAŘÍČEK, Václav, Vývoj školských soustav v českých zemích, Olomouc 1989.
KRÁLÍKOVÁ, Marie NEČESANÝ, Josef SPĚVÁČEK, Václav, Nástin vývoje všeobecného vzdělání v českých zemích, Praha 1977.
LOUČKA, Jan st., Organisace menšinového školství a jeho správy. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti. Praha 1921, s. 84-86.
MARÁK, Stanislav, Menšinové školství v Republice československé. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti. Praha 1921, s. 80-84.
MĚCHÝŘ, Jan, České menšinové školství v Čechách 1867-1914. In: Sborník k problematice
multietnicity. Praha 1996, s. 67 84.
MORKES, František, Kapitoly o školství, o ministerstvu a jeho představitelích, Praha 2002.
NOVÁK, Karel, Výbor zákonů a nařízení školních republiky Československé, Praha 1923.
PETRŽILKA, Radek, Dějiny města Mostu v datech, Most 2014.
POKORNÁ, Libuše a kol., Kniha o Mostecku, Litvínov 2000.
SCHELLE, Karel, Organizace Československého státu v meziválečném období (1918 1938), Praha 2006.
SOMER, Miroslav a kolektiv, Dějiny školství a pedagogiky, Praha 1987.
SPURNÝ, Matěj, V zájmu národa a jeho dětí. Z bojů o české menšinové školství mezi dvěma světovými válkami. In: Časopis Národního muzea řada historická 173, 2004, č. 3-4, s. 191 211.
ŠAFRÁNEK, Jan, Vývoj soustavy obecného školství v království českém od roku 1769-1895, Praha 1897.
TRAPL, Miloš, České menšinové školství v letech 1918-1938. In: České národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky, Olomouc 2003, s. 109-117.
URBAN, J. F., Severočeská historie, Most 1924.
VÁŇOVÁ, Růžena, RÝDL, Karel, VALENTA, Josef, Výchova a vzdělání v českých dějinách. IV. díl, 1. svazek, Problematika vzdělávacích institucí a školských reforem, Praha 1992.
VÁŇOVÁ, Růžena, Československé školství ve 30. letech. (Příhodovská reforma), Praha 1995.
VESELÁ, Zdenka, Vývoj českého školství, Praha 1988.