Tato bakalářská práce si pokládá otázku, zda politické hnutí ANO 2011 odpovídá konceptu strany typu firmy. Na začátku je nejprve rozebrán pojem politických stran a politických hnutí, jejich postavení a rozdělení. Jedná se o základní pojmy, které jsou zásadní pro tuto práci. Z hlediska metodiky šetření je v bakalářské práci použito porovnání s charakteristickými body, definující stranu typu firmy. Krátce jsou také zmíněny jiné politické strany v rámci politického spektra České republiky za posledních dvacet let, jako například Věci veřejné. Následně dochází k představení samotného politického Hnutí ANO 2011 v čele s premiérem České republiky a podnikatelem v jedné osobě Ing. Andrejem Babišem a poté se věnuji bádání, zda se hnutí řadí do stran typu firmy. Charakteristika a propojenost osoby podnikatele v podobě Andreje Babiše, coby politika a premiéra České republiky a zároveň předsedy politického Hnutí ANO 2011. V závěru hnutí charakterizuji, jako ukázkový příklad politického hnutí, které odpovídá konceptu strany typu firmy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis raises the question of whether the ANO 2011 political movement corresponds to the concept of a company-type party. At the beginning, the concept of political parties and political movements, their position and division is first analysed. These are the basic concepts that are essential for this work. In terms of survey methodology, the bachelor's thesis uses a comparison with the characteristic points defining the side of the company type. Other political parties within the political spectrum of the Czech Republic over the last twenty years, such as Věci veřejné are also briefly mentioned. Subsequently, the political movement ANO 2011 itself is introduced, led by the Prime Minister of the Czech Republic and businessman in one person Ing. Andrej Babiš and then I research whether the movement belongs to the parties of the company type. Characteristics and interconnectedness of the person of an entrepreneur in the form of Andrej Babiš, as a politician and prime minister of the Czech Republic and also chairman of the ANO 2011 political movement.
Klíčová slova
Hnutí ANO 2011, Andrej Babiš, strana typu firmy, politické podnikání, politická strana
Klíčová slova v angličtině
Movement ANO 2011, Andrej Babiš, company type party, political business, political party
Rozsah průvodní práce
78838
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce si pokládá otázku, zda politické hnutí ANO 2011 odpovídá konceptu strany typu firmy. Na začátku je nejprve rozebrán pojem politických stran a politických hnutí, jejich postavení a rozdělení. Jedná se o základní pojmy, které jsou zásadní pro tuto práci. Z hlediska metodiky šetření je v bakalářské práci použito porovnání s charakteristickými body, definující stranu typu firmy. Krátce jsou také zmíněny jiné politické strany v rámci politického spektra České republiky za posledních dvacet let, jako například Věci veřejné. Následně dochází k představení samotného politického Hnutí ANO 2011 v čele s premiérem České republiky a podnikatelem v jedné osobě Ing. Andrejem Babišem a poté se věnuji bádání, zda se hnutí řadí do stran typu firmy. Charakteristika a propojenost osoby podnikatele v podobě Andreje Babiše, coby politika a premiéra České republiky a zároveň předsedy politického Hnutí ANO 2011. V závěru hnutí charakterizuji, jako ukázkový příklad politického hnutí, které odpovídá konceptu strany typu firmy.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis raises the question of whether the ANO 2011 political movement corresponds to the concept of a company-type party. At the beginning, the concept of political parties and political movements, their position and division is first analysed. These are the basic concepts that are essential for this work. In terms of survey methodology, the bachelor's thesis uses a comparison with the characteristic points defining the side of the company type. Other political parties within the political spectrum of the Czech Republic over the last twenty years, such as Věci veřejné are also briefly mentioned. Subsequently, the political movement ANO 2011 itself is introduced, led by the Prime Minister of the Czech Republic and businessman in one person Ing. Andrej Babiš and then I research whether the movement belongs to the parties of the company type. Characteristics and interconnectedness of the person of an entrepreneur in the form of Andrej Babiš, as a politician and prime minister of the Czech Republic and also chairman of the ANO 2011 political movement.
Klíčová slova
Hnutí ANO 2011, Andrej Babiš, strana typu firmy, politické podnikání, politická strana
Klíčová slova v angličtině
Movement ANO 2011, Andrej Babiš, company type party, political business, political party
Zásady pro vypracování
ÚVOD
1. Teoretická východiska (definice strany, typologie, proměna stran, politické podnikání)
2. Strana typu firmy (definice a znaky)
3. ANO 2011 vznik a vývoj
4.- 5. Případová studie: rozhovory s představiteli hnutí ANO 2011 v ÚL kraji
ZÁVĚR
Pojem "strana typu firmu" (business firm model of party organisation) zavádějí Hopkin a Paolucci. Reagují tím na významný problém současné politiky, kterým je tzv. politické podnikání, a uvádějí několik základních charakteristik. Patří k nim např. 1) nízká míra institucionalizace strany a malý zájem o její posilování; 2) nezájem o etablování či udržení početné stranické základny a koherentní voličské základny; 3) tendence k outsourcingu aktivit strany spojenou s udržováním omezeného stranického aparátu; 4) vnímání voličů jako konzumentů politiky. To se v této bakalářské práci budeme snažit ukázat na příkladu hnutí ANO 2011. Práce nejprve vyloží relevantní teorii, zejména bude definovat a typologizovat politické strany, pak se zaměří na charakteristiku pojmu "strana typu firmy". Dále bude pozornost věnována vzniku a vývoji hnutí ANO 2011. Bude nás zajímat, 1) zda ANO 2011 odpovídá konceptu "strany typu firmy" a 2) jaká specifika vykazuje toto hnutí na úrovni politické komunikace (komunikace uvnitř hnutí, úloha leadera atd.). Pro případovou studii bude vybrána její základna v Ústeckém kraji. S vybranými představiteli tohoto hnutí (kandidáty do sněmovních 2013/2017, resp. krajských voleb 2016) budou pořízeny polostrukturované rozhovory.
Zásady pro vypracování
ÚVOD
1. Teoretická východiska (definice strany, typologie, proměna stran, politické podnikání)
2. Strana typu firmy (definice a znaky)
3. ANO 2011 vznik a vývoj
4.- 5. Případová studie: rozhovory s představiteli hnutí ANO 2011 v ÚL kraji
ZÁVĚR
Pojem "strana typu firmu" (business firm model of party organisation) zavádějí Hopkin a Paolucci. Reagují tím na významný problém současné politiky, kterým je tzv. politické podnikání, a uvádějí několik základních charakteristik. Patří k nim např. 1) nízká míra institucionalizace strany a malý zájem o její posilování; 2) nezájem o etablování či udržení početné stranické základny a koherentní voličské základny; 3) tendence k outsourcingu aktivit strany spojenou s udržováním omezeného stranického aparátu; 4) vnímání voličů jako konzumentů politiky. To se v této bakalářské práci budeme snažit ukázat na příkladu hnutí ANO 2011. Práce nejprve vyloží relevantní teorii, zejména bude definovat a typologizovat politické strany, pak se zaměří na charakteristiku pojmu "strana typu firmy". Dále bude pozornost věnována vzniku a vývoji hnutí ANO 2011. Bude nás zajímat, 1) zda ANO 2011 odpovídá konceptu "strany typu firmy" a 2) jaká specifika vykazuje toto hnutí na úrovni politické komunikace (komunikace uvnitř hnutí, úloha leadera atd.). Pro případovou studii bude vybrána její základna v Ústeckém kraji. S vybranými představiteli tohoto hnutí (kandidáty do sněmovních 2013/2017, resp. krajských voleb 2016) budou pořízeny polostrukturované rozhovory.
Seznam doporučené literatury
CARTY, K. R. (2004). Parties as Franchise Systems: The Stratarchial Organizational Imperative. Party Politics. Roč. 10, č. 5, s. 5-24.
FIALA, P.; STRMISKA, M. (1998). Teorie politických stran. Brno: Barrister & Principal, 263 s. ISBN: 80-85947-31-5.
HANLEY, S. (2011). Dynamika utváření nových stran v České republice v letech 1996-2010: hledání možných příčin politického zemětřesení. Sociologický časopis. Roč. 47, č. 1, s. 115-136.
HAVLÍK, V.; PINKOVÁ, A. (2012). Populisté, protestní strany, outsideři? Několik poznámek ke konceptualizaci populistických politických stran. Rexter. Roč. 10, č. 2, s. 121-153.
HLOUŠEK, V. (2012). Věci veřejné: politické podnikání strany typu firmy. Politologický časopis. Roč. 19, č. 4, s. 322-340.
HOPKIN, J; PAOLUCCI, C. (1999). The business firm model of party organisation: Cases from Spain and Italy. European Journal of Political Research. Roč. 35, č. 3, s. 307-339.
KLÍMA, M. (2013). Koncept klientelistické strany. Případová studie - Česká republika. Politologický časopis. Roč. 20, č. 3, s. 215-235.
KUBÁT, M.; LEBEDA, T. a kol. (2014). O komparativní politologii a současné české politice. Praha: Karolinum, 164 s. ISBN: 80-246-2479-2.
PECHÁČEK, Š. (2013). Personalizace politiky v České republice. Politologická revue. Roč. 19, č. 2, s. 93-109.
Seznam doporučené literatury
CARTY, K. R. (2004). Parties as Franchise Systems: The Stratarchial Organizational Imperative. Party Politics. Roč. 10, č. 5, s. 5-24.
FIALA, P.; STRMISKA, M. (1998). Teorie politických stran. Brno: Barrister & Principal, 263 s. ISBN: 80-85947-31-5.
HANLEY, S. (2011). Dynamika utváření nových stran v České republice v letech 1996-2010: hledání možných příčin politického zemětřesení. Sociologický časopis. Roč. 47, č. 1, s. 115-136.
HAVLÍK, V.; PINKOVÁ, A. (2012). Populisté, protestní strany, outsideři? Několik poznámek ke konceptualizaci populistických politických stran. Rexter. Roč. 10, č. 2, s. 121-153.
HLOUŠEK, V. (2012). Věci veřejné: politické podnikání strany typu firmy. Politologický časopis. Roč. 19, č. 4, s. 322-340.
HOPKIN, J; PAOLUCCI, C. (1999). The business firm model of party organisation: Cases from Spain and Italy. European Journal of Political Research. Roč. 35, č. 3, s. 307-339.
KLÍMA, M. (2013). Koncept klientelistické strany. Případová studie - Česká republika. Politologický časopis. Roč. 20, č. 3, s. 215-235.
KUBÁT, M.; LEBEDA, T. a kol. (2014). O komparativní politologii a současné české politice. Praha: Karolinum, 164 s. ISBN: 80-246-2479-2.
PECHÁČEK, Š. (2013). Personalizace politiky v České republice. Politologická revue. Roč. 19, č. 2, s. 93-109.