Diplomová práce Čeští umělci moderního výtvarného umění jako motivace pro tvorbu žáků na 1. stupni základní školy se pozastavuje nad myšlenkou zapojení galerijních expozic v online podobě ve výtvarné výchově a zabývá se jejím případným využitím.
Hlavním cílem diplomové práce je přiblížit žákům 1. stupně základní školy vybrané české umělce prostřednictvím výtvarných činností a ukázat jim, že lze navštěvovat galerie, které mají své stále expozice veřejně dostupné i v online podobě.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část práce se především zabývá barvou, galeriemi, moderním uměním a českými umělci tohoto období. Dále charakterizuje malotřídní školu, mladší školní věk, výtvarné projevy v tomto věkovém období a vybrané výtvarné techniky. Praktická část práce je postavena na poznatcích z první části. Obsahuje deset činností včetně postupu, hodnocení a sebereflexe, které jsou zaměřené na jednotlivé umělce. Součástí praktické části jsou výsledné práce žáků a mne samotné.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Czech artists of modern visual art as a motivation for the pupils creation of elementary school are suspended over the idea of involvement of gallery exhibitions in online form in art education and its possible use.
The main goal of the diploma thesis is to bring to the pupils of the first degree basic choices of selected Czech artists through art activities and to show them that they can visit galleries that have their permanent expositions publicly available in online form.
The diploma thesis is divided into two parts. The theoretical part deals mainly with paint, galleries, modern art and Czech artists of this period. It is also characterized by a low-grade school, a younger school age, art expressions in this age-period and selected art techniques. The practical part of the thesis is based on the concepts of the first part. It includes ten activities, including progress, rating and sampling, which are individual artists. Part of the practical part is the final work of the pupils and myself.
Klíčová slova
České moderní umění, výtvarná výchova, výtvarné techniky, barva, mladší školní věk, galerie, online sbírky galerií
Klíčová slova v angličtině
Czech modern art, art education, art technique, color, minor school age, gallery, online collection of galleries
Rozsah průvodní práce
140 s. (163 531 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Čeští umělci moderního výtvarného umění jako motivace pro tvorbu žáků na 1. stupni základní školy se pozastavuje nad myšlenkou zapojení galerijních expozic v online podobě ve výtvarné výchově a zabývá se jejím případným využitím.
Hlavním cílem diplomové práce je přiblížit žákům 1. stupně základní školy vybrané české umělce prostřednictvím výtvarných činností a ukázat jim, že lze navštěvovat galerie, které mají své stále expozice veřejně dostupné i v online podobě.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část práce se především zabývá barvou, galeriemi, moderním uměním a českými umělci tohoto období. Dále charakterizuje malotřídní školu, mladší školní věk, výtvarné projevy v tomto věkovém období a vybrané výtvarné techniky. Praktická část práce je postavena na poznatcích z první části. Obsahuje deset činností včetně postupu, hodnocení a sebereflexe, které jsou zaměřené na jednotlivé umělce. Součástí praktické části jsou výsledné práce žáků a mne samotné.
Anotace v angličtině
Diploma thesis Czech artists of modern visual art as a motivation for the pupils creation of elementary school are suspended over the idea of involvement of gallery exhibitions in online form in art education and its possible use.
The main goal of the diploma thesis is to bring to the pupils of the first degree basic choices of selected Czech artists through art activities and to show them that they can visit galleries that have their permanent expositions publicly available in online form.
The diploma thesis is divided into two parts. The theoretical part deals mainly with paint, galleries, modern art and Czech artists of this period. It is also characterized by a low-grade school, a younger school age, art expressions in this age-period and selected art techniques. The practical part of the thesis is based on the concepts of the first part. It includes ten activities, including progress, rating and sampling, which are individual artists. Part of the practical part is the final work of the pupils and myself.
Klíčová slova
České moderní umění, výtvarná výchova, výtvarné techniky, barva, mladší školní věk, galerie, online sbírky galerií
Klíčová slova v angličtině
Czech modern art, art education, art technique, color, minor school age, gallery, online collection of galleries
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5A/2017 a bude dbát na její dodržování.Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje, navštíví Galerii hlavního města Prahy, vybere si 10 umělců moderního českého umění zaměřených na malbu, jako byl např. Kupka, Kubišta, Padrtová atd. Po jejich vybrání popíše autory, definuje pojem moderní umění, zaměří se na malbu, jako techniku ve výtvarném uměním, popíše teorii barev. Též neopomene zařazení oblasti Umění a kultura v rámci RVP a ŠVP dané školy, kterou si vybere. Stanoví cíl práce.
V praktické části aplikuje teoretické poznatky se zaměřením na malbu pomocí motivace danými umělci v 10 didaktických výstupech na 1. stupni základní školy s přiloženou fotodokumentací.
V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu na dané téma.
V závěru zhodnotí cíl diplomové práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Zásady pro vypracování
Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana č.5A/2017 a bude dbát na její dodržování.Průběžně bude vše konzultovat s vedoucím práce.
Prostuduje dostupnou odbornou literaturu a jiné zdroje, navštíví Galerii hlavního města Prahy, vybere si 10 umělců moderního českého umění zaměřených na malbu, jako byl např. Kupka, Kubišta, Padrtová atd. Po jejich vybrání popíše autory, definuje pojem moderní umění, zaměří se na malbu, jako techniku ve výtvarném uměním, popíše teorii barev. Též neopomene zařazení oblasti Umění a kultura v rámci RVP a ŠVP dané školy, kterou si vybere. Stanoví cíl práce.
V praktické části aplikuje teoretické poznatky se zaměřením na malbu pomocí motivace danými umělci v 10 didaktických výstupech na 1. stupni základní školy s přiloženou fotodokumentací.
V poslední části student předloží vlastní výtvarnou tvorbu na dané téma.
V závěru zhodnotí cíl diplomové práce, přínos pro děti a přínos svůj.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
DYTRTOVÁ, K. Umění a kultura oblast RVP. Ústí nad Labem: UJEP Ústí nad Labem, 2006. ISBN-80-7044-761-3.
LOSOS, Ludvík. Malba. Praha: Aventinum, 2010. Výtvarné techniky. ISBN 978-80-7442-008-5.
JANSON, H. W. a Dora Jane JANSON. Cesty malířského umění: přehled vývoje malířství od pravěku do současnosti. Praha: Odeon, 1969. Světové umění.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-x.
PARRAMÓN, José María. Teorie barev. Praha: Svojtka a Vašut, 1995. Jak na to (Svojtka a Vašut). ISBN 80-7180-046-5.
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V.: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. 2. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, 2007. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN 978-80-7361-038-8.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-7361-005-1.
PIJOÁN, José. Dějiny umění. 8. Vyd. 4., V Knižním klubu 1. V Praze : Balios : Knižní klub, 2000. 364 s. ISBN 80-7176-764-6.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
DYTRTOVÁ, K. Umění a kultura oblast RVP. Ústí nad Labem: UJEP Ústí nad Labem, 2006. ISBN-80-7044-761-3.
LOSOS, Ludvík. Malba. Praha: Aventinum, 2010. Výtvarné techniky. ISBN 978-80-7442-008-5.
JANSON, H. W. a Dora Jane JANSON. Cesty malířského umění: přehled vývoje malířství od pravěku do současnosti. Praha: Odeon, 1969. Světové umění.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-x.
PARRAMÓN, José María. Teorie barev. Praha: Svojtka a Vašut, 1995. Jak na to (Svojtka a Vašut). ISBN 80-7180-046-5.
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V.: [kapitoly k učebnici dějepisu pro 9. r. ZŠ]. 2. vyd. Úvaly: Albra, redakce SPL - Práce, 2007. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra, redakce SPL - Práce). ISBN 978-80-7361-038-8.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-7361-005-1.
PIJOÁN, José. Dějiny umění. 8. Vyd. 4., V Knižním klubu 1. V Praze : Balios : Knižní klub, 2000. 364 s. ISBN 80-7176-764-6.