Informace o kvalifikační práci Příspěvek k dějinám školství v Dolním Jiřetíně 1945-1981 (Změny školství v české části Československa v jedné venkovské škole)
Práce se zabývá dějinami školství v Dolním Jiřetíně od roku 1945 do roku 1981. Práce prozkoumá, jak probíhal život na této škole v určeném období. Bakalářská práce je rozdělena do dvou stěžejních částí. První, teoretická část, je zaměřena na změny školství v české části Československa, metodologické postupy, které jsem v práci použila a kontext dějin Dolního Jiřetína. Druhá část práce se zabývá samotnou Základní devítiletou školou, její historií, každodenním životem a nadstavbovými aktivitami. Práce vychází z archivních zdrojů SOkA Most a výpovědí pamětníků. Cíle: Předložená bakalářská práce popíše vývoj školy. Předložená bakalářská práce zachytí poměry učitelů i žáků. Práce dokumentuje změny ve vývoji školství na příkladu dané školy. Práce rekonstruuje vztah mezi školou a veřejností.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dealing with primary nine-year school located in Dolní Jiřetín from the year 1945 to 1981. Our main goal is to search, describe and to explain the daily livings in that school in the specific time period. The work is divided into two parts. First, theoretical part is aimed at changes in the school system in the Czech region inside Czechoslovakia and methodological progresses, which I used in my work. Second part is dealing with the school itself, her history, daily routines and superstructure activities. I also included interviews with witnesses.
Klíčová slova
Dolní Jiřetín, škola, mimoškolní činnost, orální historie
Klíčová slova v angličtině
Dolní Jiřetín, school, out-of-school activities, oral history
Rozsah průvodní práce
65 s. (93 956 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá dějinami školství v Dolním Jiřetíně od roku 1945 do roku 1981. Práce prozkoumá, jak probíhal život na této škole v určeném období. Bakalářská práce je rozdělena do dvou stěžejních částí. První, teoretická část, je zaměřena na změny školství v české části Československa, metodologické postupy, které jsem v práci použila a kontext dějin Dolního Jiřetína. Druhá část práce se zabývá samotnou Základní devítiletou školou, její historií, každodenním životem a nadstavbovými aktivitami. Práce vychází z archivních zdrojů SOkA Most a výpovědí pamětníků. Cíle: Předložená bakalářská práce popíše vývoj školy. Předložená bakalářská práce zachytí poměry učitelů i žáků. Práce dokumentuje změny ve vývoji školství na příkladu dané školy. Práce rekonstruuje vztah mezi školou a veřejností.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dealing with primary nine-year school located in Dolní Jiřetín from the year 1945 to 1981. Our main goal is to search, describe and to explain the daily livings in that school in the specific time period. The work is divided into two parts. First, theoretical part is aimed at changes in the school system in the Czech region inside Czechoslovakia and methodological progresses, which I used in my work. Second part is dealing with the school itself, her history, daily routines and superstructure activities. I also included interviews with witnesses.
Klíčová slova
Dolní Jiřetín, škola, mimoškolní činnost, orální historie
Klíčová slova v angličtině
Dolní Jiřetín, school, out-of-school activities, oral history
Zásady pro vypracování
Anotace:
Práce se zabývá dějinami školství v Dolním Jiřetíně od roku 1945 do roku 1981. Práce prozkoumá, jak probíhal život na této škole v určeném období. Bakalářská práce je rozdělena do dvou stěžejních částí. První, teoretická část, je zaměřena na změny školství v české části Československa, metodologické postupy, které jsem v práci použila a kontext dějin Dolního Jiřetína. Druhá část práce se zabývá samotnou Základní devítiletou školou, její historií, každodenním životem a nadstavbovými aktivitami. Práce vychází z archivních zdrojů SOkA Most a výpovědí pamětníků.
Cíle:
Předložená bakalářská práce popíše vývoj školy.
Předložená bakalářská práce zachytí poměry učitelů i žáků.
Práce dokumentuje změny ve vývoji školství na příkladu dané školy.
Práce rekonstruuje vztah mezi školou a veřejností.
Osnova práce:
Úvod
1a. Vývoj školství v ČSR v letech 1945-1981.
1b. Dolní Jiřetín z pohledu historie, počtu a složení obyvatel.
2. Metodologické postupy s použitím statistiky, lokálních pramenů a orální historie.
3. Charakter a atmosféra školy.
4. Nadstavbové mimoškolní aktivity ve vztahu ke škole, obci a veřejnosti.
5. Profily jednotlivých osobností a "prožitky" z dané školy na základě výpovědí pamětníků.
Závěr
Seznam použité literatury a pramenů
Seznam příloh
Harmonogram vypracování BP:
duben-červen 2017 shromažďování archivních pramenů a literatury
červen-srpen 2017 shromažďování výpovědí svědků
září- březen 2017 / 2018 zpracování BP
duben 2018 odevzdání BP
Zásady pro vypracování
Anotace:
Práce se zabývá dějinami školství v Dolním Jiřetíně od roku 1945 do roku 1981. Práce prozkoumá, jak probíhal život na této škole v určeném období. Bakalářská práce je rozdělena do dvou stěžejních částí. První, teoretická část, je zaměřena na změny školství v české části Československa, metodologické postupy, které jsem v práci použila a kontext dějin Dolního Jiřetína. Druhá část práce se zabývá samotnou Základní devítiletou školou, její historií, každodenním životem a nadstavbovými aktivitami. Práce vychází z archivních zdrojů SOkA Most a výpovědí pamětníků.
Cíle:
Předložená bakalářská práce popíše vývoj školy.
Předložená bakalářská práce zachytí poměry učitelů i žáků.
Práce dokumentuje změny ve vývoji školství na příkladu dané školy.
Práce rekonstruuje vztah mezi školou a veřejností.
Osnova práce:
Úvod
1a. Vývoj školství v ČSR v letech 1945-1981.
1b. Dolní Jiřetín z pohledu historie, počtu a složení obyvatel.
2. Metodologické postupy s použitím statistiky, lokálních pramenů a orální historie.
3. Charakter a atmosféra školy.
4. Nadstavbové mimoškolní aktivity ve vztahu ke škole, obci a veřejnosti.
5. Profily jednotlivých osobností a "prožitky" z dané školy na základě výpovědí pamětníků.
Závěr
Seznam použité literatury a pramenů
Seznam příloh
Harmonogram vypracování BP:
duben-červen 2017 shromažďování archivních pramenů a literatury
červen-srpen 2017 shromažďování výpovědí svědků
září- březen 2017 / 2018 zpracování BP
duben 2018 odevzdání BP
Seznam doporučené literatury
CACH, J. (1996). Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938: první takto koncipované podklady ke zhodnocení dvacetiletého vývoje (1. vyd.). Praha: Karolinum.
CIGÁNEK, R. (2009). Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. (1. vyd.). Praha: Karolinum.
JELÍNKOVÁ, V., & SMOLKA, R. (1989). Základní školství v ČSSR a některé trendy jeho vývoje od roku 1921. Praha: Ústav školských informací.
KOCOUREK,Ludomír. Dolní Jiřetín: Historický vývoj Dolního Jiřetína. Litvínov: Chemopetrol, 1982.
KOVÁŘÍČEK, V. (1984). Cesty učitelského vzdělávání: příspěvek k analýze snah učitelstva o vyšší vzdělání učitelů základních škol v českých zemích (1. vyd.). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
MAŇÁK, J. (2013). Pedagogika a pedagogové v období vlády komunismu. Pedagogická Orientace, 23(3), 386 -391.
MÜCKE, Pavel BRYCHTA; Martin (edd.), Na hranici mezi minulostí a přítomností: současné perspektivy orální historie. Praha Ostrava: Česká asociace orální historie Ostravská univerzita, 2016.
RITCHIE, Donald A. Doing oral history. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2015.
RÝDL, K. (2006). Historický vývoj českého vzdělávání do roku 1989. In J. Kalous & A. Veselý (Eds.), Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu (s. 722). Praha: Karolinum.
THOMPSON, P. The voice of the past: oral history. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000
VESELÁ, Z. (1992). Vývoj české školy a učitelského vzdělání. (1. vyd.) Brno: Masarykova univerzita, Vorlíček, C. (2004). České školství v letech 1945 -2000. In Česká pedagogika: Proměny a výzvy (s. 119 -173). Praha: Univerzita Karlova v Praze -Pedagogická fakulta.
VANĚK, M. (2003). Orální historie: metodické a "technické" postupy. (1. vyd.) Olomouc: Univerzita Palackého.
VANEK, M. O oralni historii s jejimi zakladateli a protagonisty. Praha: Ustav pro soudobe dejiny AV CR, 2008.
VANĚK, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2004.
VANĚK, M., & MÜCKE, P. (2011). Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie (1. vyd.). Praha:Fakulta humanitních studií UK v Praze.
VANĚK, M., MÜCKE, P., & PELIKÁNOVÁ, H. (2007). Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR.
VANĚK, M., HOUDA, P. a MÜCKE P., ed. Deset let na cestě: orální historie na Sovinci 2002-2011. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2011.
Zmizelé domovy: Dolní Jiřetín: Seriál pohledů do historie zlikvidovaných obcí na Mostecku - 23. část / Jana Phdr. Sýkorová. Deník Mostecka, Roč. 9, č. 302 (31. 12. 2001), s. 11.
Prameny:
SOkA Most, fond MNV Dolní Jiřetín 1945-1983.
SOkA Most, fond Základní devítiletá škola Dolní Jiřetín 1945- 1981.
SOkA Most, Školní kronika ZDŠ Dolní Jiřetín.
SOkA Most, Školní kronika Česká obecná škola v Dolním Jiřetíně.
Fond školství
Výpovědi pamětníků
Seznam doporučené literatury
CACH, J. (1996). Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938: první takto koncipované podklady ke zhodnocení dvacetiletého vývoje (1. vyd.). Praha: Karolinum.
CIGÁNEK, R. (2009). Politický zápas o jednotnou státní školu 1945-1949. (1. vyd.). Praha: Karolinum.
JELÍNKOVÁ, V., & SMOLKA, R. (1989). Základní školství v ČSSR a některé trendy jeho vývoje od roku 1921. Praha: Ústav školských informací.
KOCOUREK,Ludomír. Dolní Jiřetín: Historický vývoj Dolního Jiřetína. Litvínov: Chemopetrol, 1982.
KOVÁŘÍČEK, V. (1984). Cesty učitelského vzdělávání: příspěvek k analýze snah učitelstva o vyšší vzdělání učitelů základních škol v českých zemích (1. vyd.). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
MAŇÁK, J. (2013). Pedagogika a pedagogové v období vlády komunismu. Pedagogická Orientace, 23(3), 386 -391.
MÜCKE, Pavel BRYCHTA; Martin (edd.), Na hranici mezi minulostí a přítomností: současné perspektivy orální historie. Praha Ostrava: Česká asociace orální historie Ostravská univerzita, 2016.
RITCHIE, Donald A. Doing oral history. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2015.
RÝDL, K. (2006). Historický vývoj českého vzdělávání do roku 1989. In J. Kalous & A. Veselý (Eds.), Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu (s. 722). Praha: Karolinum.
THOMPSON, P. The voice of the past: oral history. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000
VESELÁ, Z. (1992). Vývoj české školy a učitelského vzdělání. (1. vyd.) Brno: Masarykova univerzita, Vorlíček, C. (2004). České školství v letech 1945 -2000. In Česká pedagogika: Proměny a výzvy (s. 119 -173). Praha: Univerzita Karlova v Praze -Pedagogická fakulta.
VANĚK, M. (2003). Orální historie: metodické a "technické" postupy. (1. vyd.) Olomouc: Univerzita Palackého.
VANEK, M. O oralni historii s jejimi zakladateli a protagonisty. Praha: Ustav pro soudobe dejiny AV CR, 2008.
VANĚK, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2004.
VANĚK, M., & MÜCKE, P. (2011). Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie (1. vyd.). Praha:Fakulta humanitních studií UK v Praze.
VANĚK, M., MÜCKE, P., & PELIKÁNOVÁ, H. (2007). Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR.
VANĚK, M., HOUDA, P. a MÜCKE P., ed. Deset let na cestě: orální historie na Sovinci 2002-2011. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2011.
Zmizelé domovy: Dolní Jiřetín: Seriál pohledů do historie zlikvidovaných obcí na Mostecku - 23. část / Jana Phdr. Sýkorová. Deník Mostecka, Roč. 9, č. 302 (31. 12. 2001), s. 11.
Prameny:
SOkA Most, fond MNV Dolní Jiřetín 1945-1983.
SOkA Most, fond Základní devítiletá škola Dolní Jiřetín 1945- 1981.
SOkA Most, Školní kronika ZDŠ Dolní Jiřetín.
SOkA Most, Školní kronika Česká obecná škola v Dolním Jiřetíně.
Fond školství
Výpovědi pamětníků