Cílem diplomové práce je analyzovat vliv vzdělávacího přístupu na metakognitivní rozvinutost žáka v oblasti matematiky. Mezi dílčí cíle diplomové práce patří zjistit faktory, které ovlivňují metakognitivní rozvinutost žáka
a míru žákovy jistoty ve vlastní výkon. Výzkum byl zaměřen na žáky 5. ročníků základních škol v běžných základních školách, ve školách vyučující matematiku Hejného metodou a v Montessori školách.
V teoretické části této práce je popsán a definován pojem metakognice a jsou zde popsány možnosti měření metakogntiivní rozvinutosti a blíže specifikován pojem sebehodnocení. Také jsou zde popsány různé přístupy k vyučování matematiky, ve kterých byl prováděn výzkum a věková kategorie žáků, kteří byli testováni. Obecně je v této části popsán vyučovací předmět matematika na prvním stupni základní školy a Rogersova teorie.
Úvod praktické části je věnován metodologii výzkumu, charakteristice použitých výzkumných nástrojů a výzkumnému vzorku. Závěr praktické části je věnován deskriptivní a induktivní analýze ve smyslu testování hypotéz. Ukázalo se, že různé typy vzdělávacích přístupů k matematice mají odlišný vliv na metakognitivní rozvinutost žáků.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze the influence of the educational approach on the metacognition of pupil's mathematical development. The partial objectives of the thesis are to identify factors which influence the metacognitive development of the pupil and the degree of the pupil's certainty in their own performance. The research was taken from 5th year elementary pupils from both traditional elementary schools teaching mathematics using the Hejny method, as well as Montessori schools.
In the theoretical part of this work the concept of metacognition is described and defined, options for measuring metacognitive development is discussed and more there are more specified terms for self-assessment. Also, different approaches to teaching mathematics are outlined in which research was conducted in which the age category of the pupil was tested. In this section the teaching of mathematics at elementary school level is described using Roger's theory.
The introduction of the practical part is devoted to the methodology of the research and the characteristics of the research tools and research sample group that was used. The conclusion of the practical part is devoted to descriptive and inductive analysis in terms of hypothesis testing. It turned out that different types of educational approaches to mathematics have a different effect on the metacognitive development of pupils.
Klíčová slova
Metakognice, vyučovací předmět matematika, sebehodnocení, tradiční vyučování, alternativní vyučování, školní věk
Klíčová slova v angličtině
Metacognition, subject Maths, self-evaluation, traditional school/lessons, alternative school/ lessons, school aged
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je analyzovat vliv vzdělávacího přístupu na metakognitivní rozvinutost žáka v oblasti matematiky. Mezi dílčí cíle diplomové práce patří zjistit faktory, které ovlivňují metakognitivní rozvinutost žáka
a míru žákovy jistoty ve vlastní výkon. Výzkum byl zaměřen na žáky 5. ročníků základních škol v běžných základních školách, ve školách vyučující matematiku Hejného metodou a v Montessori školách.
V teoretické části této práce je popsán a definován pojem metakognice a jsou zde popsány možnosti měření metakogntiivní rozvinutosti a blíže specifikován pojem sebehodnocení. Také jsou zde popsány různé přístupy k vyučování matematiky, ve kterých byl prováděn výzkum a věková kategorie žáků, kteří byli testováni. Obecně je v této části popsán vyučovací předmět matematika na prvním stupni základní školy a Rogersova teorie.
Úvod praktické části je věnován metodologii výzkumu, charakteristice použitých výzkumných nástrojů a výzkumnému vzorku. Závěr praktické části je věnován deskriptivní a induktivní analýze ve smyslu testování hypotéz. Ukázalo se, že různé typy vzdělávacích přístupů k matematice mají odlišný vliv na metakognitivní rozvinutost žáků.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to analyze the influence of the educational approach on the metacognition of pupil's mathematical development. The partial objectives of the thesis are to identify factors which influence the metacognitive development of the pupil and the degree of the pupil's certainty in their own performance. The research was taken from 5th year elementary pupils from both traditional elementary schools teaching mathematics using the Hejny method, as well as Montessori schools.
In the theoretical part of this work the concept of metacognition is described and defined, options for measuring metacognitive development is discussed and more there are more specified terms for self-assessment. Also, different approaches to teaching mathematics are outlined in which research was conducted in which the age category of the pupil was tested. In this section the teaching of mathematics at elementary school level is described using Roger's theory.
The introduction of the practical part is devoted to the methodology of the research and the characteristics of the research tools and research sample group that was used. The conclusion of the practical part is devoted to descriptive and inductive analysis in terms of hypothesis testing. It turned out that different types of educational approaches to mathematics have a different effect on the metacognitive development of pupils.
Klíčová slova
Metakognice, vyučovací předmět matematika, sebehodnocení, tradiční vyučování, alternativní vyučování, školní věk
Klíčová slova v angličtině
Metacognition, subject Maths, self-evaluation, traditional school/lessons, alternative school/ lessons, school aged
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 50 zdrojů
2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, metakognice, metakognitivní rozvinutost, sebehodnocení, přístupy ke vzdělání, Rogersova teorie)
3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy)
4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol
5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza
6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5A/2017
7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz
8. Diskuze, závěr
9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání
Zásady pro vypracování
1. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem minimálně 50 zdrojů
2. Vypracování teoretických východisek diplomové práce (charakteristika věkové skupiny, metakognice, metakognitivní rozvinutost, sebehodnocení, přístupy ke vzdělání, Rogersova teorie)
3. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy)
4. Realizace sběru dat v pátých ročnících základních škol
5. Deskriptivní analýza + induktivní analýza
6. Zpracování práce dle výše zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5A/2017
7. Vyhodnocení výzkumu, zodpovězení hypotéz
8. Diskuze, závěr
9. Práce bude odevzdána vedoucímu práce ve finální podobě nejdéle měsíc před řádným termínem odevzdání
Seznam doporučené literatury
FUCHS, Eduard, Alena HOŠPESOVÁ a Hana LIŠKOVÁ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu Základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 79 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-326-7. HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-397-0. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 80-7184-569-8. RUBENFELD, M a Barbara K SCHEFFER. Critical thinking tactics for nurses: tracking, assessing, and cultivating thinking to improve competency-based strategies. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett, c2006, xviii, 294 p. ISBN 0763747025. SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4. 2.
Seznam doporučené literatury
FUCHS, Eduard, Alena HOŠPESOVÁ a Hana LIŠKOVÁ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu Základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006, 79 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-326-7. HEJNÝ, Milan a Naďa VONDROVÁ. Číselné představy dětí: [kapitoly z didaktiky matematiky]. Praha: Univerzita Karlova, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 232 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-397-0. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 80-7184-569-8. RUBENFELD, M a Barbara K SCHEFFER. Critical thinking tactics for nurses: tracking, assessing, and cultivating thinking to improve competency-based strategies. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett, c2006, xviii, 294 p. ISBN 0763747025. SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4. 2.