Cílem bakalářské práce je zjistit spokojenost vybraných mateřských škol a rodičů dětí těchto škol se změnou stravování ve školních jídelnách iniciovanou programem Skutečně zdravá škola, který je pod záštitou Ministerstva životního prostředí, a též spokojenost s programem Skutečně zdravá škola samotným. Výzkumný soubor tvoří rodiče dětí ze tří vybraných mateřských škol z Ústeckého a Plzeňského kraje a personál těchto mateřských škol. Výzkum byl proveden kvantitativní formou, metodou dotazníku. Prostřednictvím dotazníku určeného rodičům byly zjišťovány jejich názory na program, s pomocí dotazníku určeného vedení školských zařízení a jejich zaměstnancům byly zjišťovány zkušenosti škol s programem. Hlavním přínosem práce je zhodnocení společenského dopadu programu Skutečně zdravá škola.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find out the satisfaction of selected kindergartens and parents of children of these schools with the change of boarding in school canteens initiated by the program The Truly Healthy School, which is under the auspices of the Ministry of the Environment, as well as the satisfaction with the program itself. The research group consists of parents of children from three selected kindergartens from the Ústí nad Labem Region and the Pilsen Region and staff of these nursery schools. The research was done in a quantitative way, using a questionnaire method. The survey of parents' opinions on the program was done with a parents´ questionnaire. The experience of schools with the program was surveyed using a questionnaire designed for school facilities management and their staff. The main benefit of this thesis is the evaluation of the social impact of The Truly Healthy School program.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, mateřská škola, školní stravování, projekt Skutečně zdravá škola, vyhovující a nevyhovující potraviny, prevence nadváhy a obezity, stravovací režim
Klíčová slova v angličtině
pre-school child, kindergarten, school boarding, project Healthy school, satisfactory and unsatisfactory food, overweight and obesity prevention, diet regime
Rozsah průvodní práce
96 s. (130 222 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjistit spokojenost vybraných mateřských škol a rodičů dětí těchto škol se změnou stravování ve školních jídelnách iniciovanou programem Skutečně zdravá škola, který je pod záštitou Ministerstva životního prostředí, a též spokojenost s programem Skutečně zdravá škola samotným. Výzkumný soubor tvoří rodiče dětí ze tří vybraných mateřských škol z Ústeckého a Plzeňského kraje a personál těchto mateřských škol. Výzkum byl proveden kvantitativní formou, metodou dotazníku. Prostřednictvím dotazníku určeného rodičům byly zjišťovány jejich názory na program, s pomocí dotazníku určeného vedení školských zařízení a jejich zaměstnancům byly zjišťovány zkušenosti škol s programem. Hlavním přínosem práce je zhodnocení společenského dopadu programu Skutečně zdravá škola.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to find out the satisfaction of selected kindergartens and parents of children of these schools with the change of boarding in school canteens initiated by the program The Truly Healthy School, which is under the auspices of the Ministry of the Environment, as well as the satisfaction with the program itself. The research group consists of parents of children from three selected kindergartens from the Ústí nad Labem Region and the Pilsen Region and staff of these nursery schools. The research was done in a quantitative way, using a questionnaire method. The survey of parents' opinions on the program was done with a parents´ questionnaire. The experience of schools with the program was surveyed using a questionnaire designed for school facilities management and their staff. The main benefit of this thesis is the evaluation of the social impact of The Truly Healthy School program.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, mateřská škola, školní stravování, projekt Skutečně zdravá škola, vyhovující a nevyhovující potraviny, prevence nadváhy a obezity, stravovací režim
Klíčová slova v angličtině
pre-school child, kindergarten, school boarding, project Healthy school, satisfactory and unsatisfactory food, overweight and obesity prevention, diet regime
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP v Ústí nad Labem č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP". Dále se seznámí se základy pedagogického výzkumu. Nastuduje odbornou literaturu týkající se tématu bakalářské práce (základní pojmy ve výživě, výživa dětí předškolního věku, školní stravování, projekt Skutečně zdravá škola, prevence dětské obezity, rizika nevhodného stravování). Pozornost bude věnována nejnovějším poznatkům a trendům ve výživě dětí.
Cílem bakalářské práce je zjistit spokojenost škol a rodičů dětí vybraných škol s programem Skutečně zdravá škola, který je pod záštitou Ministerstva životního prostředí a se změnou stravování ve školních jídelnách, iniciovanou tímto programem. Výzkumný soubor budou tvořit rodiče dětí z minimálně tří vybraných mateřských škol z Ústeckého a Plzeňského kraje a personál těchto mateřských škol. Výzkum bude prováděn kvantitativní formou, metodou dotazníku. Hlavním přínosem práce je zhodnocení společenského dopadu programu Skutečně zdravá škola.
Zásady pro vypracování
Studentka se seznámí se Směrnicí děkana PF UJEP v Ústí nad Labem č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP". Dále se seznámí se základy pedagogického výzkumu. Nastuduje odbornou literaturu týkající se tématu bakalářské práce (základní pojmy ve výživě, výživa dětí předškolního věku, školní stravování, projekt Skutečně zdravá škola, prevence dětské obezity, rizika nevhodného stravování). Pozornost bude věnována nejnovějším poznatkům a trendům ve výživě dětí.
Cílem bakalářské práce je zjistit spokojenost škol a rodičů dětí vybraných škol s programem Skutečně zdravá škola, který je pod záštitou Ministerstva životního prostředí a se změnou stravování ve školních jídelnách, iniciovanou tímto programem. Výzkumný soubor budou tvořit rodiče dětí z minimálně tří vybraných mateřských škol z Ústeckého a Plzeňského kraje a personál těchto mateřských škol. Výzkum bude prováděn kvantitativní formou, metodou dotazníku. Hlavním přínosem práce je zhodnocení společenského dopadu programu Skutečně zdravá škola.
Seznam doporučené literatury
1. FRÜHAUF, Pavel a kol. Fyziologie a patologie dětské výživy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 62 s. ISBN 80-246-0069-2.
2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
3. Illková, Olga a Zdeňka Daňková. Zdravá výživa v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 167 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 80-7178-890-2.
4. MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ a kolektiv. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: GRADA, 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8.
5. Šoltysová, Taťjana a Lumír Komárek. Receptář správné výživy dětí v mateřských a základních školách. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav v nakl. Blanka Kadlecová, 2002. 60 s. ISBN 80-7071-197-3.
6. Skutečně zdravá škola [online]. Brno: Skutečně zdravá škola, 2017 [cit. 2017-01-22]. Dostupné z: http://www.skutecnezdravaskola.cz
7. SLIMÁKOVÁ, Margit a Tomáš VÁCLAVÍK. Transformace školního stravování: Příležitost pro ozdravení české společnosti [online]. 2015, 20 s. [cit. 2017-01-22]. Dostupné z: http://www.skutecnezdravaskola.cz/user_uploads/Soubory/Transformace%20%C5%A1koln%C3%ADho%20stravov%C3%A1n%C3%AD.pdf
Seznam doporučené literatury
1. FRÜHAUF, Pavel a kol. Fyziologie a patologie dětské výživy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 62 s. ISBN 80-246-0069-2.
2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
3. Illková, Olga a Zdeňka Daňková. Zdravá výživa v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 167 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 80-7178-890-2.
4. MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ a kolektiv. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: GRADA, 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2715-8.
5. Šoltysová, Taťjana a Lumír Komárek. Receptář správné výživy dětí v mateřských a základních školách. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav v nakl. Blanka Kadlecová, 2002. 60 s. ISBN 80-7071-197-3.
6. Skutečně zdravá škola [online]. Brno: Skutečně zdravá škola, 2017 [cit. 2017-01-22]. Dostupné z: http://www.skutecnezdravaskola.cz
7. SLIMÁKOVÁ, Margit a Tomáš VÁCLAVÍK. Transformace školního stravování: Příležitost pro ozdravení české společnosti [online]. 2015, 20 s. [cit. 2017-01-22]. Dostupné z: http://www.skutecnezdravaskola.cz/user_uploads/Soubory/Transformace%20%C5%A1koln%C3%ADho%20stravov%C3%A1n%C3%AD.pdf