Práce je založena na klíčovych konceptech zvukového prostředí a dalších příbuznych disciplínách jako je akustická ekologie, hluboky poslech a terénní nahrávky.
Je rozdělena do tří základní částí:
První část představuje svět všudypřítomnych zvuků, ve kterém teoreticky uvádím environmentální koncept akustické ekologie a interpretaci zvukového prostředí v obecné a umělecké rovině. Popisuji komunikační a vyzkumny přínos využití terénních nahrávek a s tím související metodu hlubokého poslechu, jenž se postupně etablovala jako edukační program v oblasti aktivního poslechu.
Druhá část se věnuje ekologické tematice v umění s přesahy do hudby a dokumentu, která má společny základ v myšlenkách Temné ekologie Timothy Mortona. Tato část je také vyhrazena jednotlivym představitelům/umělcům, kteří subjektivní percepcí interpretují zvukové prostředí běžného života a podávají tak svědectví o naší Zemi.
Třetí praktická část se věnuje fenoménu rekonstrukce v umění, konkrétně fenoménu sopky Krakatoa, příbuznym projektům se společnymi hodnotami a v poslední řadě samotné realizaci projektu. Ten se věnuje interpretaci sopečné erupce z roku 1883, která je rekonstruována na základě dobové studie. Popis události s autentickymi parametry a hodnotami je použit pro vytvoření zvukové prostorové instalace momentu vybuchu, jenž je tvořena postprodukcí terénních nahrávek z oblasti severozápadních Čech, kde se krajina a zvukové prostředí staly obětí průmyslového zneuctění.
Anotace v angličtině
This thesis is based on key concepts of sound environment and other related
disciplines such as acoustic ecology, deep listening and field recordings. It is divided
into three basic parts:
The first part introduces the world of ubiquitous sounds, in which I theoretically
introduce the environmental concept of acoustic ecology and the interpretation of the
sound environment in the general and artistic levels. I describe the communicative and
research benefits of using field recordings and the associated deep listening method
which has gradually established itself as an active listening educational program.
The second part deals with the topic of ecology in art, overlapping into music and
documentary, which has a common basis in Timothy Morton's ideas about dark ecology.
Part is also reserved for individual representatives/artists who, by their subjective
perception, are able to interpret the sound environment of everyday life as a testimony
to our Earth.
The third, practical, part deals with the phenomenon of reconstruction in art,
specifically the phenomenon of the Krakatoa volcano, related projects with common
values and, last but not least, the actual implementation of the project. It deals with the
interpretation of the volcanic eruption from 1883 which is reconstructed on the basis of
a contemporary study. The description of the event with authentic parameters and
values is used to create a spatial sound installation of the moment of explosion which
consists of postproduction from specific recordings from the area of northwestern
Bohemia where the landscape and sound environment have been the victim of
industrial dishonor.
Klíčová slova
Akustická ekologie, zvukové prostředí, Raymond M. Schafer,
World Soundscape Project, hluboké naslouchání, World Forum for Acoustic Ecology,
Jana Winderen, Temná ekologie, hyperobjekt, rekonstrukce, Na pomezí samoty, sopka
Krakatoa.
Klíčová slova v angličtině
Acoustic ecology, soundscape, Raymond M. Schafer, World
Soundscape Project, deep listening, World Forum for Acoustic Ecology, Jana Winderen,
Dark Ecology, Hyperobject, Reconstruction, Frontiers of Solitude, volcano Krakatoa.
Rozsah průvodní práce
55 s. (74 445 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je založena na klíčovych konceptech zvukového prostředí a dalších příbuznych disciplínách jako je akustická ekologie, hluboky poslech a terénní nahrávky.
Je rozdělena do tří základní částí:
První část představuje svět všudypřítomnych zvuků, ve kterém teoreticky uvádím environmentální koncept akustické ekologie a interpretaci zvukového prostředí v obecné a umělecké rovině. Popisuji komunikační a vyzkumny přínos využití terénních nahrávek a s tím související metodu hlubokého poslechu, jenž se postupně etablovala jako edukační program v oblasti aktivního poslechu.
Druhá část se věnuje ekologické tematice v umění s přesahy do hudby a dokumentu, která má společny základ v myšlenkách Temné ekologie Timothy Mortona. Tato část je také vyhrazena jednotlivym představitelům/umělcům, kteří subjektivní percepcí interpretují zvukové prostředí běžného života a podávají tak svědectví o naší Zemi.
Třetí praktická část se věnuje fenoménu rekonstrukce v umění, konkrétně fenoménu sopky Krakatoa, příbuznym projektům se společnymi hodnotami a v poslední řadě samotné realizaci projektu. Ten se věnuje interpretaci sopečné erupce z roku 1883, která je rekonstruována na základě dobové studie. Popis události s autentickymi parametry a hodnotami je použit pro vytvoření zvukové prostorové instalace momentu vybuchu, jenž je tvořena postprodukcí terénních nahrávek z oblasti severozápadních Čech, kde se krajina a zvukové prostředí staly obětí průmyslového zneuctění.
Anotace v angličtině
This thesis is based on key concepts of sound environment and other related
disciplines such as acoustic ecology, deep listening and field recordings. It is divided
into three basic parts:
The first part introduces the world of ubiquitous sounds, in which I theoretically
introduce the environmental concept of acoustic ecology and the interpretation of the
sound environment in the general and artistic levels. I describe the communicative and
research benefits of using field recordings and the associated deep listening method
which has gradually established itself as an active listening educational program.
The second part deals with the topic of ecology in art, overlapping into music and
documentary, which has a common basis in Timothy Morton's ideas about dark ecology.
Part is also reserved for individual representatives/artists who, by their subjective
perception, are able to interpret the sound environment of everyday life as a testimony
to our Earth.
The third, practical, part deals with the phenomenon of reconstruction in art,
specifically the phenomenon of the Krakatoa volcano, related projects with common
values and, last but not least, the actual implementation of the project. It deals with the
interpretation of the volcanic eruption from 1883 which is reconstructed on the basis of
a contemporary study. The description of the event with authentic parameters and
values is used to create a spatial sound installation of the moment of explosion which
consists of postproduction from specific recordings from the area of northwestern
Bohemia where the landscape and sound environment have been the victim of
industrial dishonor.
Klíčová slova
Akustická ekologie, zvukové prostředí, Raymond M. Schafer,
World Soundscape Project, hluboké naslouchání, World Forum for Acoustic Ecology,
Jana Winderen, Temná ekologie, hyperobjekt, rekonstrukce, Na pomezí samoty, sopka
Krakatoa.
Klíčová slova v angličtině
Acoustic ecology, soundscape, Raymond M. Schafer, World
Soundscape Project, deep listening, World Forum for Acoustic Ecology, Jana Winderen,
Dark Ecology, Hyperobject, Reconstruction, Frontiers of Solitude, volcano Krakatoa.
Zásady pro vypracování
Analýza doporučené literatury.
Stanovení a rešerše základních témat.
Průběžné konzultace s vedoucím diplomové práce.
Systematická příprava a zpracování teoretické i praktické části diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Analýza doporučené literatury.
Stanovení a rešerše základních témat.
Průběžné konzultace s vedoucím diplomové práce.
Systematická příprava a zpracování teoretické i praktické části diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Knižní klub, 2000, 214 s. ISBN 80-242-0442-8.
RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. Praha: Akademie múzických umění, 2007, 162 s. ISBN 978-80-86970-31-8.
RATAJ, Michal et al. Zvukem do hlavy. Praha: Akademie múzických umění, 2012, 176 s. ISBN 978-80-7331-229-9.
SCHAEFFER, Piere. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971, 75 s.
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramarurgie audiovizuálního díla. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014, 154 s. ISBN 978-80-7331-303-6
Seznam doporučené literatury
MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Knižní klub, 2000, 214 s. ISBN 80-242-0442-8.
RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. Praha: Akademie múzických umění, 2007, 162 s. ISBN 978-80-86970-31-8.
RATAJ, Michal et al. Zvukem do hlavy. Praha: Akademie múzických umění, 2012, 176 s. ISBN 978-80-7331-229-9.
SCHAEFFER, Piere. Konkrétní hudba. Praha: Supraphon, 1971, 75 s.
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramarurgie audiovizuálního díla. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014, 154 s. ISBN 978-80-7331-303-6