Diplomová práce Obraz kurátora poukazuje na fenomén role kurátora současného výtvarného umění. Aktualizuje veřejností známé definice na současných příkladech výstavních konceptů, především se soustředí na českou výtvarnou scénu. Rámec tématu doplňuje o vhled do celosvětové historie výstavnictví a současně nabízí i příklady kurátorských výstavních konceptů z 80. a 90. let 20. století realizovaných na našem území, tedy v období, kdy se v Československu formovala pozice kurátora. Práce polemizuje o možnostech a pravomoci kurátora, přičemž srovnává různá možná výchozí stanoviska. Vychází z předpokladu, že (mimo jiné) kurátor je tvůrčí povolání a výsledkem jeho práce je tvorba výstavních konceptů.
Anotace v angličtině
Diploma thesis The Curator's Picture / The Picture of the Curator illustrates the phenomenon of the role of curator of contemporary art. It updates well-known definitions on current examples of exhibition concepts, focusing primarily on the Czech art scene. The framework of this topic is complemented with insight into the (world) history of exhibitions and at the same time offers examples of curatorial exhibition concepts from the 1980s and 1990s which were realized in our country, that is, at the time when position of the curator was founded in Czechoslovakia. The thesis argues about the curator's possibilities and powers, comparing various possible starting points. Thesis is based on the assumption that (among others) being a curator is creative occupation and the result of his work is to create the exhibition concept.
Klíčová slova
kurátor, umělec, divák, umělecké dílo, výstava, galerie
Diplomová práce Obraz kurátora poukazuje na fenomén role kurátora současného výtvarného umění. Aktualizuje veřejností známé definice na současných příkladech výstavních konceptů, především se soustředí na českou výtvarnou scénu. Rámec tématu doplňuje o vhled do celosvětové historie výstavnictví a současně nabízí i příklady kurátorských výstavních konceptů z 80. a 90. let 20. století realizovaných na našem území, tedy v období, kdy se v Československu formovala pozice kurátora. Práce polemizuje o možnostech a pravomoci kurátora, přičemž srovnává různá možná výchozí stanoviska. Vychází z předpokladu, že (mimo jiné) kurátor je tvůrčí povolání a výsledkem jeho práce je tvorba výstavních konceptů.
Anotace v angličtině
Diploma thesis The Curator's Picture / The Picture of the Curator illustrates the phenomenon of the role of curator of contemporary art. It updates well-known definitions on current examples of exhibition concepts, focusing primarily on the Czech art scene. The framework of this topic is complemented with insight into the (world) history of exhibitions and at the same time offers examples of curatorial exhibition concepts from the 1980s and 1990s which were realized in our country, that is, at the time when position of the curator was founded in Czechoslovakia. The thesis argues about the curator's possibilities and powers, comparing various possible starting points. Thesis is based on the assumption that (among others) being a curator is creative occupation and the result of his work is to create the exhibition concept.
Klíčová slova
kurátor, umělec, divák, umělecké dílo, výstava, galerie
Teoretická diplomová práce vypracovaná na základě dostupných tištěných zdrojů i poskytnutých rozhovorů přímo pro potřeby diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Teoretická diplomová práce vypracovaná na základě dostupných tištěných zdrojů i poskytnutých rozhovorů přímo pro potřeby diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
FERENCOVÁ, Yvona - Apozice obrazu.Brno: Pavel Křepela, 2009. ISBN: 978-80-86669-12-0
HORÁK, Ondřej. Místa počinu. Místa počinu: historie výstavních prostorů u nás od 19. st. po současnost. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010. 125 s. ISBN: 978-80-254-8775-4
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo/ NG, 2000. 259 s. ISBN: 80-7203-252-6
KORECKÝ, David. Médium kurátor. Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/FRA ve spolupráci s VŠUP, 2009. 276 s. ISBN:978-80-86603-51-3
OBRIST, Hans Ulrich. Stručná historie kurátorství. Kutná Hora: GASK, 2012. 201 s. ISBN: 978-80-7056-167-6
Seznam doporučené literatury
FERENCOVÁ, Yvona - Apozice obrazu.Brno: Pavel Křepela, 2009. ISBN: 978-80-86669-12-0
HORÁK, Ondřej. Místa počinu. Místa počinu: historie výstavních prostorů u nás od 19. st. po současnost. Praha: Komunikační prostor Školská 28, 2010. 125 s. ISBN: 978-80-254-8775-4
KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo/ NG, 2000. 259 s. ISBN: 80-7203-252-6
KORECKÝ, David. Médium kurátor. Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění. Praha: Agite/FRA ve spolupráci s VŠUP, 2009. 276 s. ISBN:978-80-86603-51-3
OBRIST, Hans Ulrich. Stručná historie kurátorství. Kutná Hora: GASK, 2012. 201 s. ISBN: 978-80-7056-167-6