Diplomová práce se zabývá problematikou specifik profese speciálního pedagoga působícího v oblasti vězeňství. Cílem je přinést vhled do problematiky výkonu profese speciálního pedagoga v oblasti vězeňství, identifikovat specifika jeho profese a specifické požadavky kladené na osobnost jedince vykonávajícího tuto profesi.
V teoretické části práce jsou sumarizovány informace vázané k problematice vězeňství v České republice, profesi speciálního pedagoga obecně i v souvislosti s vězeňstvím a činnostmi, které tento pracovník realizuje. Empirická část využívá technik hloubkového rozhovoru a dotazníkového šetření. Informace získané z rozhovorů byly textově analyzovány a dotazníkové šetření bylo vyhodnoceno standardními statistickými metodami (deskriptivní statistika). Sesbíraná data vypovídají o specifikách profese speciálního pedagoga a specifických požadavků kladených na osobnost jedince vykonávajícího profesi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the specifics of the profession of a special educator working in the area of prison service. The aim of thesis is to bring insight into the performance of the profession of special educator in the area of prison, to identify the specifics of his profession and specific requirements placed on the personality of an individual performing this profession.
The theoretical part of thesis summarizes information related to the prison system in the Czech Republic, the profession of special educator in general and in connection with the prison system and the activities that this worker carries out. The empirical part uses techniques of in-depth interview and questionnaire survey. The information obtained from the interviews was analyzed by text and the questionnaire survey was evaluated using by standard statistical methods (descriptive statistics). The collected data reflect the specifics of the profession of a special educator and the specific requirements placed on the personality of the individual performing the profession.
Klíčová slova
Kompetence; negativní projevy; speciální pedagog; trest odnětí svobody; vězeňství; věznice.
Klíčová slova v angličtině
Competence; imprisonment; jail; negative symptoms; prison service; special pedagogue.
Rozsah průvodní práce
110 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou specifik profese speciálního pedagoga působícího v oblasti vězeňství. Cílem je přinést vhled do problematiky výkonu profese speciálního pedagoga v oblasti vězeňství, identifikovat specifika jeho profese a specifické požadavky kladené na osobnost jedince vykonávajícího tuto profesi.
V teoretické části práce jsou sumarizovány informace vázané k problematice vězeňství v České republice, profesi speciálního pedagoga obecně i v souvislosti s vězeňstvím a činnostmi, které tento pracovník realizuje. Empirická část využívá technik hloubkového rozhovoru a dotazníkového šetření. Informace získané z rozhovorů byly textově analyzovány a dotazníkové šetření bylo vyhodnoceno standardními statistickými metodami (deskriptivní statistika). Sesbíraná data vypovídají o specifikách profese speciálního pedagoga a specifických požadavků kladených na osobnost jedince vykonávajícího profesi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the specifics of the profession of a special educator working in the area of prison service. The aim of thesis is to bring insight into the performance of the profession of special educator in the area of prison, to identify the specifics of his profession and specific requirements placed on the personality of an individual performing this profession.
The theoretical part of thesis summarizes information related to the prison system in the Czech Republic, the profession of special educator in general and in connection with the prison system and the activities that this worker carries out. The empirical part uses techniques of in-depth interview and questionnaire survey. The information obtained from the interviews was analyzed by text and the questionnaire survey was evaluated using by standard statistical methods (descriptive statistics). The collected data reflect the specifics of the profession of a special educator and the specific requirements placed on the personality of the individual performing the profession.
Klíčová slova
Kompetence; negativní projevy; speciální pedagog; trest odnětí svobody; vězeňství; věznice.
Klíčová slova v angličtině
Competence; imprisonment; jail; negative symptoms; prison service; special pedagogue.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude přinést vhled do problematiky výkonu profese speciálního pedagoga v oblasti vězeňství a specifických požadavků kladených na osobnost jedince vykonávajícího tuto profesi. Získané informace následně analyzovat a navrhnout vhodná opatření prevence ke snížení výskytu negativních osobnostních projevů těchto speciálních pedagogů.
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou specifik profese speciálního pedagoga působícího v oblasti vězeňství. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky vázané s vězeňstvím v České republice, profesí speciálního pedagoga obecně i v souvislosti s vězeňstvím a činnostmi, které tento pracovník realizuje. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jaké osobnostní a jiné předpoklady by měla naplňovat osoba pracující na pozici speciálního pedagoga ve vězeňství z pohledu ředitelů věznic, osob ve výkonu trestu odnětí svobody i z pohledu samotných speciálních pedagogů. Empirická část bude vystavěna na kvalitativním výzkumu, jenž bude realizován prostřednictvím hloubkových rozhovorů vedených s probandy a dotazníků, které budou dále zpracovávány a analyzovány. Tato diplomová práce by měla přinést vhled do problematiky výkonu profese speciálního pedagoga pracujícího v oblasti vězeňství, které by měla dále analyzovat a navrhnout opatření prevence výskytu negativních osobnostních projevů těchto pracovníků.
Klíčová slova:
speciální pedagog; vězeňství; věznice; trest odnětí svobody
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude přinést vhled do problematiky výkonu profese speciálního pedagoga v oblasti vězeňství a specifických požadavků kladených na osobnost jedince vykonávajícího tuto profesi. Získané informace následně analyzovat a navrhnout vhodná opatření prevence ke snížení výskytu negativních osobnostních projevů těchto speciálních pedagogů.
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou specifik profese speciálního pedagoga působícího v oblasti vězeňství. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky vázané s vězeňstvím v České republice, profesí speciálního pedagoga obecně i v souvislosti s vězeňstvím a činnostmi, které tento pracovník realizuje. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit jaké osobnostní a jiné předpoklady by měla naplňovat osoba pracující na pozici speciálního pedagoga ve vězeňství z pohledu ředitelů věznic, osob ve výkonu trestu odnětí svobody i z pohledu samotných speciálních pedagogů. Empirická část bude vystavěna na kvalitativním výzkumu, jenž bude realizován prostřednictvím hloubkových rozhovorů vedených s probandy a dotazníků, které budou dále zpracovávány a analyzovány. Tato diplomová práce by měla přinést vhled do problematiky výkonu profese speciálního pedagoga pracujícího v oblasti vězeňství, které by měla dále analyzovat a navrhnout opatření prevence výskytu negativních osobnostních projevů těchto pracovníků.
Klíčová slova:
speciální pedagog; vězeňství; věznice; trest odnětí svobody
Seznam doporučené literatury
1.HÁLA, Jaroslav. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2., dopl. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2006. 183 s. ISBN 80-867-0830-6.
2.HENDRYCH, Igor. Vybrané kapitoly z penologie. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2010. 73 s. ISBN 978-80-7248-574-1.
3.MOTEJL, Otakar. Vězeňství. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2010. 336 s. Stanoviska (Kancelář veřejného ochránce práv). ISBN 978-80-7357-606-6.
4.POPELKA, Jiří. Penologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 95 s. ISBN 978-80-244-2932-8.
5.RASZKOVÁ, Tereza a Stanislava HOFERKOVÁ. Kapitoly z penologie I. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. 125 s. ISBN 978-80-7435-264-5.
6.VETEŠKA, Jaroslav. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 252 s. ISBN 978-80-7478-898-7.
7.VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospelých. Praha: Portál, 2016. 350 s. ISBN 978-80-262-1026-9.
Seznam doporučené literatury
1.HÁLA, Jaroslav. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2., dopl. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2006. 183 s. ISBN 80-867-0830-6.
2.HENDRYCH, Igor. Vybrané kapitoly z penologie. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2010. 73 s. ISBN 978-80-7248-574-1.
3.MOTEJL, Otakar. Vězeňství. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2010. 336 s. Stanoviska (Kancelář veřejného ochránce práv). ISBN 978-80-7357-606-6.
4.POPELKA, Jiří. Penologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 95 s. ISBN 978-80-244-2932-8.
5.RASZKOVÁ, Tereza a Stanislava HOFERKOVÁ. Kapitoly z penologie I. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. 125 s. ISBN 978-80-7435-264-5.
6.VETEŠKA, Jaroslav. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 252 s. ISBN 978-80-7478-898-7.
7.VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospelých. Praha: Portál, 2016. 350 s. ISBN 978-80-262-1026-9.