Práce analyzuje praktické fungování institutu zvyšování znalostí a dovedností pěstounů v oblasti výchovy a péče o dítě, který byl zaveden jako jedna z povinností pěstounů v roce 2013. Cílem práce je zmapování faktického stavu v konkrétním regionu se zaměřením na kvalitu tohoto specifického způsobu vzdělávání dospělých z pohledu zprostředkovatelů zkoumaného institutu, jeho porovnání s teoretickými východisky a vytvoření přehledu přínosů a nejčastějších potíží v oblasti následného vzdělávání pěstounů a navržení relevantních opatření k optimalizaci fungování.
Anotace v angličtině
This work analyses practical running of foster parents´ increasing knowledge and skills in upbringing and care for child, which was implement as one of duties for foster parents in year 2013. Primary aim is mapping of the real condition in particular region with focusing on quality this specific method adult education from researched institute intermediaries´ view, its comparison with theoretic solutions and formation summary of benefits and the most common difficulties in resort of afterwards foster parents education together with suggesting relevant measures leads to optimization of functioning.
spare family care, adult education, socially-legal protection of children, quality of education
Rozsah průvodní práce
125
Jazyk
CZ
Anotace
Práce analyzuje praktické fungování institutu zvyšování znalostí a dovedností pěstounů v oblasti výchovy a péče o dítě, který byl zaveden jako jedna z povinností pěstounů v roce 2013. Cílem práce je zmapování faktického stavu v konkrétním regionu se zaměřením na kvalitu tohoto specifického způsobu vzdělávání dospělých z pohledu zprostředkovatelů zkoumaného institutu, jeho porovnání s teoretickými východisky a vytvoření přehledu přínosů a nejčastějších potíží v oblasti následného vzdělávání pěstounů a navržení relevantních opatření k optimalizaci fungování.
Anotace v angličtině
This work analyses practical running of foster parents´ increasing knowledge and skills in upbringing and care for child, which was implement as one of duties for foster parents in year 2013. Primary aim is mapping of the real condition in particular region with focusing on quality this specific method adult education from researched institute intermediaries´ view, its comparison with theoretic solutions and formation summary of benefits and the most common difficulties in resort of afterwards foster parents education together with suggesting relevant measures leads to optimization of functioning.
spare family care, adult education, socially-legal protection of children, quality of education
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou následného povinného vzdělávání pěstounů. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky vzdělávání dospělých, podpory pěstounské péče a systému náhradní rodinné péče. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analyzovat současnou situaci v oblasti zvyšování znalostí a dovedností pěstounů v rámci Karlovarského kraje. Kvalitativní výzkumné šetření bude realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů. Součástí budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou následného povinného vzdělávání pěstounů. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky vzdělávání dospělých, podpory pěstounské péče a systému náhradní rodinné péče. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude analyzovat současnou situaci v oblasti zvyšování znalostí a dovedností pěstounů v rámci Karlovarského kraje. Kvalitativní výzkumné šetření bude realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů. Součástí budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín, tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR. Ostrava: Sociofactor, s.r.o., 2015, dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21394/Analyza_vykon_PP.pdf
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.
HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
PAZLAROVÁ, Hana, ed. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1020-7.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
Úplné znění č. 996, Rodinné právo, Sagit, 2013, ISBN 978-80-7488-022-3
Zákon o sociálně-právní ochraně dětí: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2015. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7478-727-0.
Seznam doporučené literatury
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR. Ostrava: Sociofactor, s.r.o., 2015, dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21394/Analyza_vykon_PP.pdf
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.
HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
PAZLAROVÁ, Hana, ed. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1020-7.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.
Úplné znění č. 996, Rodinné právo, Sagit, 2013, ISBN 978-80-7488-022-3
Zákon o sociálně-právní ochraně dětí: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2015. Komentáře (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-80-7478-727-0.